در همه صنایع و کارگاه‌ها، اولین عضوی از بدن که در معرض آسیب و خطر قرار می‌گیرد، دست‌ها هستند. بهترین دستکش کار، دستکشی است که دست‌ها را از مصدومیت دور کند و سرعت و مهارت شما را حین انجام کار پایین نیاورد. برقکارها می‌بایست از دستکش‌های عایق برق و مکانیک‌ها باید از دستکش ایمنی عایق حرارتی و کف مواد، هنگام انجام کارهایشان استفاده کنند. تنوع بالای دستکش‌های ایمنی برای محافظت از دست‌ها در برابر خطرات، موضوع این مقاله است. پس از شناخت انواع دستکش کار می‌توانید ایمنی خود را برای هرکاری با استفاده از دستکشی مناسب، بالا ببرید و هیچ نگرانی از بابت آسیب نداشته باشید.

 دستکش ضداسید نئوپرن؛ یکی از انواع دستکش کار با مواد شیمیایی

دستکش‌های ضداسید از موادی ساخته می‌شوند که هیچ گونه واکنشی با مواد خطرناک انجام نمی‌دهند. اگر مواد دستکش، با مواد شیمیایی مانند هیدروکربن ترکیب شود، آسیبی دو برابر برای پوست دست‌ها خواهد داشت. ازطرفی، خاصیت ضدآلرژی بودن مواد پلیمری موجود در دستکش‌ها را هم باید در نظر گرفت. دستکش ضداسید نئوپرن، یک نوع دستکش ایمنی ساخته شده با لاستیک مصنوعی و قابلیت مقاومت در برابر مواد شیمیایی است.

این دستکش‌ها، ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی ازجمله انعطاف‌پذیری، ضدآلرژی، مقاومت در برابر تماس مستقیم با مواد شیمیایی و عایق بودن را دارد. دستکش‌های ضداسید نئوپرن معمولاً در صنایع شیمیایی، پزشکی، آزمایشگاهی و حوزه‌های دیگری برای حفاظت از دست‌ها در برابر مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. دقت داشته باشید که دستکش نئوپرن برای عامل‌های اکسیدکننده غیرطبیعی مانند ترکیب‌های اسید نیتریک و اسید کرومیک مناسب نیست.

دستکش نئوپرن؛ یکی از انواع دستکش ایمنی برای کار با مواد شیمیایی

دستکش عایق برق؛ وسیله‌ای ضروری برای برقکارها

برق‌گرفتگی یکی از خطرناک‌ترین و پرحادثه‌آفرین‌ترین اتفاقی است که بین افراد تاسیساتی بدون لباس کار می‌افتد. با استفاده از دستکش عایق برق، کارکنان می‌توانند از خطرات ناشی از تماس با برق جلوگیری کرده و ایمنی خود را تضمین کنند. این دستکش‌ها از مواد خاصی مانند لاتکس، نئوپرن، PVC (پلی وینیل کلراید) یا سیلیکون ساخته می‌شوند که قابلیت عایق بودن در برابر جریان الکتریکی را دارند.

این دستکش‌ها معمولاً در صنایع برق، تعمیرات الکتریکی، تاسیسات برقی و حوزه‌های مشابه استفاده می‌شوند. به همراه این دستکش‌ها، حتما لباس کار مناسب و کفش عایق بپوشید. این وسایل را می‌توانید با مناسب‌ترین قیمت‌ها و برای ایمنی بیشتر در هنگام کار، تهیه کنید. قیمت دستکش عایق برق یا قیمت کفش کار، بسیار ارزان و مناسب بوده و بی‌ارزش‌تر از جان باارزش شماست؛ بنابراین استفاده از دستکش عایق برق، کفش مناسب با کف عایق و لباس برقکاری برای تاسیسات را جدی بگیرید.

دستکش عایق برق؛ یکی از انواع دستکش ایمنی

دستکش ایمنی کف مواد؛ مقاوم در برابر مواد شیمیایی

از دستکش‌های ایمنی کف مواد در محیط‌های خشک، مرطوب یا روغنی استفاده می‌کنند. این نوع از دستکش‌های ایمنی، در قسمت کف دست و انگشتان از مواد ضدحساسیت مختلفی ساخته شده و بخش  پشتی دستکش، موادی مانند انواع بافت یا پارچه پلی استری دارد. انواع دستکش کار ایمنی کف مواد با ۵ ماده لاتکس،‌ پلی اورتان،‌ پی وی سی،‌ نیتریل و فوم نیتریل ساخته می‌شود و هر یک کاربرد جداگانه در ایمنی صنعتی دارد. در ادامه مهم‌ترین دستکش‌های ایمنی کف مواد را می‌خوانید.

دستکش کار لاتکس و نیتریل؛ دستکشی از آشپزخانه تا آزمایشگاه

یک دستکش کار بسیار نازک از جنس لاتکس است که بیشتر برای کار در آزمایشگاه‌های پزشکی، نظافت یا صنایع غذایی می‌پوشند. دستکش لاتکس را می‌توان ارزان‌ترین و منعطف‌ترین دستکش کار دانست که به‌راحتی به اندازه سایز دست هر فرد می‌شود. از مزیت‌های دستکش لاتکس می‌توان، عایق الکتریکی بودن و مقاومت در برابر مواد شیمیایی شوینده نام برد. به خاطر داشته باشید که این نوع دستکش،‌ برای بیشتر پوست‌ها حساسیت‌زا است و مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی ندارد.

به‌ جای دستکش لاتکس، می‌توانید از نوع نیتریل آن با رنگ آبی استفاده کنید. دستکش نیتریل، برای پوست دست افراد حساسیت ایجاد نمی‌کند. این نوع دستکش ضدحلال، در برابر موادی پتروشیمی مانند بنزین و نفت مقاومت خوبی دارد و برای استفاده یک بار مصرف، بهترین دستکش ایمنی مناسب کار با حلال‌های صنعتی است. دستکش نیتریل ضدحلال هم با ساق بلند،‌ دست‌ها را آسیب ناشی از از خراش، ساییدگی، اسیدها و پراکسیدها حفاظت می‌کند.

انواع دستکش کار لاتکس و نیتریل برای استفاده در کارهای پزشکی

دستکش‌های PVC؛ گزینه‌ای ارزان و یک بار مصرف برای پتروشیمی‌ها

یکی از رایج‌ترین انواع دستکش کار با قیمت ارزان، دستکش کف مواد PVC‌ است. این نوع دستکش ایمنی، از مواد ۱۰۰ درصد مصنوعی ساخته می‌شود و برعکس لاتکس، هیچ‌گونه حساسیتی برای پوست افراد ایجاد نمی‌کند. از کف زبر در دستکش کف مواد PVC برای مقاومت بالا در برابر لغزش و ایجاد چنگک عالی در محیط‌های روغنی و مرطوب کمک می‌گیرند. از دستکش پی وی سی در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌سازی، خدمات غذایی، تمیزکاری و بسیاری دیگر استفاده می‌کنند.

دستکش مواد بوتیل؛ گران‌ترین نوع دستکش ایمنی برای کار با گازهایی خطرناک

بوتیل یکی از گران‌ترین مواد در صنعت است که از آن برای عایق‌بندی تایر و لباس‌های نظامی هم استفاده می‌شود. ماده بوتیل مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، روغن‌ها، اسیدها و قلیایی‌ها دارد. به همین خاطر،‌ دستکش ایمنی بوتیل را در صنایع مرتبط با گازهای سمی مانند هیدروژن، سیانید و کلر می‌پوشند. همچنین این نوع ماده، در برابر پارگی و خراش مقاوم است و در صنایعی مانند پتروشیمی، فرآوری شیمیایی، صنعت نفت و گاز، آزمایشگاه‌ها و حوزه‌های دیگر استفاده می‌شود.

دستکش مواد بوتیل؛ بهترین دستکش کار مقاوم در برابر گازها

دستکش ایمنی ضدبرش؛ وسلیه‌ای ضروری برای امنیت در کارگاه‌ها

یکی از انواع دستکش کار ایمنی برای استفاده در کارگاه‌های جوشکاری یا نجاری، دستکش ضد برش است. لایه کف این دستکش، از جنس لاتکس مقاوم و پوشش بالای آن از پلی استر ساخته می‌شود تا در برابر اسیدهای معدنی، نمک‌ها، مواد قلیایی و حلال‌های نفتی مقاوم باشد. همچنین، دستکش ایمنی ضدبرش در برابر پوسیدگی و پارگی مقاوم بوده و عایق مناسبی برای برق است.

درنتیجه، دستکش ضدبرش را می‌توانید در صنایعی مانند جوشکاری، جابجایی تجهیزات تیز و برنده نظامی، صنایع غذایی، صنایع خودرو و حمل‌و‌نقل، معادن، خدمات عمومی، نگهداری و تعمیرات انواع دستگاه‌ها، فعالیت‌های تدارکاتی و البته نظامی استفاده کنید.

انواع دستکش ایمنی ضدبرش؛ مناسب برای کارگاه‌های جوشکاری و نجاری

دستکش کار برای مکانیکی؛ ترکیبی از ایمنی و انعطاف در تعمیرات ماشین

مهم‌ترین ویژگی که دستکش کار برای مکانیکی باید از آن برخوردار باشد، عایق بودن در برابر روغن و حرارت آن‌ است. دستکش کار برای مکانیکی، بسیار راحت و انعطاف‌پذیر طراحی ‌می‌شود تا در مهارت دست مکانیک اختلال ایجاد نکند. ویژگی‌هایی مانند تنفس بالا، ضد مواد و محلول‌های شیمیایی، دوام خوب و مقاومت در برابر سایش از ویژگی‌های دیگر دستکش کار برای مکانیکی است.

دستکش کار برای مکانیکی، محافظ دست در برابر روغن داغ

دستکش هوبارت؛ دستکشی چرمی برای جوشکاری بی‌خطر

دستکش هوبارت یک لباس کار محافظ برای دست‌ها از جنس چرم گاو مرغوب بوده که با طرح‌های فرانسوی و آلمانی در بازار موجود است. دستکش هوبارت در برابر گرما و مواد مذاب، مقاومت خوبی دارد و در صنایعی مانند جوشکاری آرگون، جوشکاری الکترود و جوشکاری‌های سنگین استفاده می‌شود. دستکش ضدآب هوبارت، الیافی پنبه‌ای در قسمت داخل دارد تا از تعریق دست‌ها جلوگیری کند. شما می‌توانید از انواع دستکش کار جوشکاری هوبارت و لباس کار لی برای محافظت در برابر صدماتی ناشی از حرارت، پاشش ذرات جوش، سایش و بریدگی‌های احتمالی استفاده کنید.

دستکش کار هوبارت، مناسب جوشکاری

نکات مهم برای انتخاب بهترین دستکش کار

اگر به دنبال بهترین محافظ برای دستان خود هستید، باید از دستکش‌های باکیفیت متناسب با شغل خود استفاده کنید. عوامل مختلفی در انتخاب دستکش کار مانند کاربرد،‌ جنس، سایز و قیمت آن دخیل هستند.

دستکش‌ها از موادی مانند چرم، لاتکس، نیتریل و پلی استر ساخته شده و به دو نوع کف مواد و تمام مواد تقسیم می‌شوند. هنگام انتخاب دستکش، به سایز آن دقت کنید تا راحت پوشیده شود.

دستکش‌ها به صورت یک بار مصرف یا دائمی تولید می‌شوند. و قیمت‌های متنوعی دارند. قیمت دستکش به عوامل مختلفی مانند نوع مواد، کیفیت ساخت و برند بستگی دارد. در کنار انواع دستکش ایمنی برای کار در صنایع مختلف، یک دست لباس و کفش مناسب به همراه شیلد محافظ صورت تهیه کنید و مراقب سلامتی خود باشید.

محافظت از شما؛ وظیفه اصلی انواع دستکش کار و تجهیزات ماه ایمن

هدف اصلی انواع دستکش کار ایمنی کف مواد، ضداسید، عایق برق و ضدبرش حفاظت از دست‌ها و افزایش ایمنی کارکنان در محیط‌های خطرناک است. دستکش‌های چرمی مقاومت بالایی در برابر سایش و بریدگی دارند؛ در‌حالی‌که از دستکش‌های نایلونی و لاتکسی برای محافظت در برابر مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. دستکش‌های حرارتی با موادی مانند سیلیکون و نئوپرن ساخته می‌شوند تا در برابر حرارت بالا مقاوم باشند. شما برای ایمنی هنگام کار، از چه ابزارها و لباس‌هایی استفاده می‌کنید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.