طبق آمار رسمی پزشکی قانونی متاسفانه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۳۴ نفر بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند. استفاده از تجهیزات ایمنی فردی در حین کار بسیار مهم است و با رعایت کردن برخی نکات ایمنی ساده و کوچک از خطرات احتمالی دور خواهیم شد. در این مقاله از مجله ماه ایمن در رابطه با استاندارد دستکش عایق برق یکی از تجهیزات ایمنی فردی صحبت خواهیم کرد. بعد از خواندن این مقاله با استانداردهای کامل دستکش‌های عایق برق به خوبی آشنا خواهید شد.

استاندارد دستکش عایق برق چگونه است؟

در استاندارد دستکش عایق برق باید این موضوع را در نظر بگیریم که افراد در چه سطح ولتاژی از این دستکش استفاده می‌کنند. دستکش عایق برق برای محافظت دست و بدن در برابر شوک‌های الکتریکی انواع سیم‌ها، کابل‌ها و تجهیزات برقی کاربرد دارند؛ بنابراین باتوجه‌به محیط و نوع کار دستکش عایق را باید انتخاب کنیم.

کلاس‌های متفاوتی برای این نوع از تجهیزات ایمنی وجود دارد. کلاس دستکش عایق برق بر اساس برق فشار ضعیف، متوسط یا فشار قوی دسته‌بندی می‌شود. برخی از دستکش‌ها تا جریان برق ۲۲۰ ولت محافظت خواهند کرد و برخی دیگر جریان‌های بسیار قوی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند.

ایمنی فردی با استفاده از دستکش عایق برق

دستکش عایق کلاس ۰۰؛ مخصوص جریان‌های الکتریکی تا ۵۰۰ ولت

انواع مختلف دستکش ایمنی برق کاربردهای متفاوتی در برابر جریان‌های برقی دارند. دستکش با کلاس ۰۰ در برابر جریان الکتریکی تا میزان ۵۰۰ ولت مقاومت دارد. دستکش عایق برق برای کار در محیط‌هایی که برق فشار ضعیف دارند، مانند خانه‌ها و ادارات بسیار مناسب است.
جنس رویه دستکش‌های عایق معمولا از لاتکس طبیعی تشکیل شده و علاوه بر جریان برق، از شما در برابر اسیدها و روغن‌ با دمای پایین محافظت می‌کنند. تاریخ انقضا دستکش عایق برق بسیار مهم است؛ بنابراین برای خرید دستکش ایمنی حتما به این موضوع دقت کنید. برخی از دستکش‌ها باتوجه‌به موادی که در آن‌ها به‌کار رفته، از ۶ ماه تا ۱ سال تاریخ مصرف دارند.

دستکش عایق کلاس ۰؛ مناسب نیروگاه‌های ولتاژ پایین

دستکش عایق در برابر جریان برق AC تا ۱۰۰۰ ولت و در برابر جریان برق DC تا ۱۵۰۰ ولت مقاومت دارد. ضخامت لایه اصلی دستکش عایق کلاس ۰ معمولا ۱ میلی‌متر بوده و سایز آن ۳۶ سانتی‌متر است. تاریخ انقضای برخی از مدل‌های این نوع دستکش‌ها تا ۳ سال درج شده است. البته این تاریخ انقضا در مواردی است که روی دستکش هیچ سوراخ یا نشتی ایجاد نشود.
استاندارد دستکش عایق برق کلاس ۰ به سبکی طراحی شده است که برای استفاده در محیط‍‌هایی که مواد روغنی یا چربی وجود دارد، مناسب باشد. پیشنهاد می‌کنیم در چنین محیط‍‌هایی علاوه‌بر دستکش ایمنی، از سایر تجهیزات ایمنی فردی مانند شیلد محافظ صورت نیز استفاده کنید تا از محافظت کامل بدن و ایمنی بالا برخوردار شوید.

دستکش عایق کلاس ۱؛ استاندارد دستکش عایق برق برای ولتاژ بالا

دستکش کلاس ۱ در برابر جریان AC تا ۷۵۰۰ ولت و جریان DC تا ۱۱۲۵۰ ولت مقاومت دارد. جنس دستکش‌های عایق معمولا از لاتکس طبیعی بوده و مناسب تکنسین‌هایی است که در محیط‌های نیروگاهی با جریان برق فشار قوی کار می‌کنند. لایه داخلی دستکش عایق با‌توجه‌به محافظت در برابر برق فشار قوی تا ۱.۵ میلی‌متر افزایش پیدا کرده است.
دستکش عایق در برابر مواد ازن و دمای بسیار پایین مقاوم بوده است و همچنین در صنایع مختلف کاربرد دارد. همچنین توصیه می‌کنیم برای اینکه گرفتار برق‌گرفتگی نشوید در کنار استفاده از دستکش عایق برق، از لباس ضد آب برای ایمنی بیشتر استفاده کنید.

دستکش عایق برق فشار متوسط 

دستکش عایق کلاس ۲؛ محافظت کامل در برابر جریان‌های برق صنعتی

ساختار اصلی دستکش‌های عایق معمولا از جنس لاتکس طبیعی تشکیل شده و داخل دستکش لایه‌هایی از پنبه برای جلوگیری از تعریق زیاد به‌کار رفته است. در استاندارد دستکش عایق برق کلاس ۲ نیز این مورد استفاده شده است. این دستکش در برابر جریان برق AC تا  ۱۷۰۰۰ هزار ولت و در برابر جریان DC تا ۲۵۵۰۰ هزار ولت مقاومت خواهد کرد.
کیفیت و مواد ساخت این نوع دستکش‌ها بسیار عالی بوده و علاوه‌بر جریان فشار قوی برق، در برابر مواد اسیدی نیز از افراد حفاظت می‌کند. در تست دستکش عایق برق، این دستکش‌ها در برابر شوک‌های الکتریکی و مواد اسیدی قرار می‌گیرند و کارشناسان کلیه دستکش‌های ایمنی را در این مرحله به‌خوبی آزمایش می‌کنند. همچنین در برخی از مشاغل صنعتی دستکش ایمنی در کنار ماسک تمام صورت و کفش ایمنی استفاده می‌شود؛ بنابراین مشاغل صنعتی باید به کلیه تجهیزات ایمنی مجهز باشند.

دستکش عایق کلاس ۳؛ دستکش ایمنی با ضخامت ۳ میلی‌متر

طول دستکش عایق برق معمولا ۳۶ سانتی‌متر است تا از همه قسمت‌های دست به‌خوبی محافظت کند. طول دستکش کلاس ۳ نیز ۳۶ سانتی‌متر است و ضخامت آن ۳ میلی‌متر خواهد بود. ضخامت دستکش‌های عایق برق باتوجه‌به کلاس مصرفی بالاتر می‌روند. دستکش عایق کلاس ۳ در برابر جریان برق AC تا ۲۶۵۰۰ هزار ولت و در برابر جریان DC تا ۳۹۷۵۰ ولت مقاومت دارد.
جنس این دستکش نیز از لاتکس طبیعی بوده و در برابر ضربه‌های سخت و دمای پایین مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. در زمان استفاده از دستکش‌های عایق برق حتما دستکش را به‌خوبی مشاهده کنید تا مشکل فیزیکی نداشته باشد.

دستکش عایق برق فشار قوی 

دستکش عایق کلاس ۴؛ بالاترین استاندارد دستکش عایق برق

دستکش عایق کلاس ۴ قوی‌ترین دستکش عایق برق است. این دستکش در محیط‌های کاملا صنعتی و نیروگاه‌های بزرگ برقی استفاده می‌شود. قیمت این دستکش با توجه به کاربردی که دارد نسبت به دیگر مدل‌ها بالاتر است و همچنین ضخامت این دستکش ۴ میلی‌متر است. کارکردن با این دستکش به‌دلیل حجم بزرگ شاید مقداری سخت باشد، اما محافظت کاملی در برابر جریان‌های برق بسیار قوی خواهد داشت.
مواد تشکیل دهنده این دستکش مقاومتی در برابر جریان AC تا ۳۶۰۰۰ هزار ولت و همچنین جریان DC تا  ۵۴۰۰۰ هزار ولت را فراهم کرده‌ است. این دستکش در برابر کلیه خطرات اسیدی و روغنی از افراد محافظ می‌کند و عملکرد فوق‌العاده‌ای در برابر شوک‌های الکتریکی دارد.

انواع دستکش ایمنی برق و مقاومت‌های آن‌ها در برابر جریان برق 

رعایت استاندارد دستکش عایق برق؛ محافظت کامل از افراد در برابر برق‌گرفتگی

در این مقاله در رابطه با استاندارد دستکش عایق برق صحبت کردیم و اشاره‌ای به انواع مختلف دستکش‌های عایق داشتیم. کلاس دستکش عایق برق با کارایی دستکش رابطه مستقیم دارد. به‌طور کلی باید برای استفاده از هر کلاس دستکش عایق به نکات ایمنی آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اگر با جریان برق تا ۱۰۰۰ ولت سروکار داریم، حتما از دستکش کلاس ۰ استفاده کنیم. توصیه می‌کنیم برای خرید دستکش عایق برق و کلیه تجهیزات ایمنی فردی یا ترافیکی به صفحه محصولات سایت ماه ایمن مراجعه کنید.

فروشگاه ماه ایمن بیش از ۴۰ سال در زمینه تجهیزات ایمنی فعالیت می‌کند و در حال حاضر یکی از بهترین فروشگاه‌های کشور در این زمینه است. تضمین سلامت و اصالت کالا به‌همراه ارسال سریع و ضمانت بازگشت  کالا تا ۷ روز از مهم‌ترین ویژگی‌های خرید از فروشگاه ماه ایمن است. اگر سوالی در رابطه با دستکش عایق برق داشتید، در همین قسمت با ما در میان بگذارید.