آینه محدب یا کوژ در واقع آینه ای کروی است که قسمت صیقلی آن که بازتابنده نور است رو به بیرون قرار می گیرد و درون آن نقره اندود می شود. نحوه ساخت آینه محدب مانند انواع دیگر آینه ها مراحل ساده ای دارد و پایه آن پوشاندن ورقه شیشه به وسیله یک پوشش بازتابنده می باشد. در واقع شیشه به علت شفافیتی که دارد و همچنین به دلیل امکان تغییر شکل، دسترسی و تولید آسان، ماندگاری و استحکام از اصلی ترین اجزای آینه است که توسط موادی مانند نقره یا طلا و کروم پوشانده می شود. البته در نحوه ساخت آینه محدب و آینه های دیگر ممکن است از پوشش آلومینیومی استفاده شود که امروزه روشی معمول است. نکته حائز اهمیتی که در نحوه ساخت آینه محدب و کلیه آینه ها باید رعایت شود پوشش کامل شیشه است زیرا در غیر این صورت تصویر بازتاب شده دچار انحراف می گردد.

روش پوشاندن آینه 

برای پوشاندن شیشه با پوشش فلزی و ساخت آینه روش های مختلفی وجود دارد. برای تولیدات کارخانه ای فلز را در کوره جوشانده سپس شیشه را با آن می پوشانند. پس از اینکه لایه بسیار نازکی از فلز کامل و دقیق روی شیشه قرار گرفت، جهت جلوگیری از خراب شدن پوشش فلزی، سطح پشت آینه را رنگ آمیزی می نمایند. برای اینکه آینه ها از دوام بالایی برخوردار باشند به طراحی ویژه ای نیاز دارند. در نتیجه شیشه ای که در ساخت آنها به کار می رود نیز باید با دوام و صاف و بی نقص باشد. بی تردید در نحوه ساخت آینه محدب نیز رعایت این شرط ضروری است. زیرا آینه محدب وظایف سنگینی را به دوش دارد. به همین دلیل در نحوه ساخت آینه محدب سطح شیشه باید به قدری خوب طراحی شود که در عین منحنی بودن یکنواخت هم باشد تا بتواند تصاویر را به درستی منعکس کند.

ویژگی های آینه محدب

نحوه ساخت آینه محدب و ویژگی های ذاتی آن، این آینه را به ابزاری منحصر به فرد تبدیل کرده است، ابزاری که جزء لاینفک بعضی تجهیزات است. زیرا آینه محدب دارای ویژگی های خاصی می باشد که آن را از هر نوع آینه دیگری متمایز می نماید. این آینه تصاویر را به صورت مجازی منعکس می کند، تصاویر به شکل مستقیم می باشند، تصاویری که به نمایش می گذارد از جسم منعکس شده کوچکترند و گستره دید کاربر را به محیط پیرامون افزایش می دهد.

همین ویژگی ها کافی است تا این آینه نقش پررنگی در کاهش عوامل خطرآفرین و پیشگیری از بروز تصادف و حوادث ناگوار ایفا کند. چرا که آینه محدب بر خلاف سایر آینه ها قابلیت بزرگنمایی تصاویر را دارد و در جاهایی که کاربر دید کمی به محیط اطراف خود دارد، می تواند دایره دید او را توسعه داده، وسعت بیشتری را به نمایش بگذارد.

انواع آینه محدب 

نحوه ساخت آینه محدب انواع این آینه را به سه دسته کلی آینه محدب شیشه ای، آینه محدب پلی کربنات و آینه محدب استیل تقسیم می کند. آینه های محدب شیشه ای از پرکاربردترین آینه ها می باشند که برای جلوگیری از شکستگی گوشه هایشان، دور آنها را یک لایه لاستیکی احاطه می کند. این آینه ها در ابعاد مختلفی تولید می شوند که غالبا ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سانتی متری می باشند. آینه محدب پلی کربنات به دلیل نرمی و انعطاف پذیری شکستنی نیست. به همین دلیل در مقابل ضربه های احتمالی مقاوم است. این آینه اغلب در ابعاد ۶۰ و ۸۰ سانتی متر تولید می شود. آینه محدب استیل ضمن اینکه نقاط کوری را که به راحتی با چشم دیده نمی شوند قابل مشاهده می کند قابلیت انعکاس تصاویر با کیفیت بالا را نیز دارد. این آینه همچنین ضد بخار است و در ابعاد مختلف تولید می گردد.

کاربردهای آینه محدب

بر اساس نحوه ساخت آینه محدب و انواع آن، آینه محدب کاربری های مختلفی پیدا می کند که آن را در بخش های بسیاری مورد استفاده کاربران قرار می دهد. یکی از کاربردهای آینه محدب در صنعت خودرو سازی است. زیرا می تواند وسعت دید بیشتری از خودروهای اطراف به راننده بدهد و به او کمک کند دقت بیشتری به اطراف داشته باشد. کاربری دیگر آینه محدب در جاده هایی است که خطر تصادف محتمل است و کاربر دید خوبی به دور و اطراف ندارد.

این آینه با توسعه دید افراد راهنمای خوبی برای آنها خواهد بود. پارکینگ های بزرگ مورد دیگری هستند که برای کاهش خطر بروز تصادف و برخورد خودروها در آنها از آینه محدب استفاده می شود. آینه های محدب در تهیه لوازم تزئینی و تولید وسایل دکوری منحصر به فرد نیز کاربرد دارند. همچنین از این آینه ها به عنوان چشمی در نیز استفاده می شود.

آینه محدب بخشی از آینه کروی است که قسمت صیقلی آن که بازتابنده نور است رو به بیرون و قسمت نقره اندود آن در داخل قرار می گیرد. پوشاندن شیشه با پوشش فلزی و ساخت آینه روش های مختلفی دارد. دوام بالای آینه ها مستلزم طراحی ویژه است. به همین جهت شیشه ای که در ساخت آنها به کار می رود نیز باید با دوام و صاف و بی نقص باشد. بی تردید در نحوه ساخت آینه محدب نیز این شرط ضروری است. آینه محدب دارای ویژگی های خاصی می باشد که آن را از هر نوع آینه دیگری متمایز می نماید. انواع آینه محدب عبارتند از آینه محدب شیشه ای، آینه محدب پلی کربنات و آینه محدب استیل که در ابعاد گوناگونی تولید می شوند. هر یک از انواع آینه های محدب به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند بسیار پر کاربردند.