یکی از وسایل آتش نشانی پرکاربرد برای اطفا حریق های دستی، جعبه آتش نشانی می باشد که در سال های اخیر ساختمان های اداری و تجاری و در حال حاضر ساختمان های مسکونی برای سادگی در استفاده همگان و اطفاء حریق قبل از رسیدن آتش نشان ها استفاده شود. ابعاد جعبه آتش نشانی استاندارد یکی از موارد مهم است که باید به آن دقت کنید. ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی ( ارتفاع استاندارد جعبه آتش نشانی ۷۴ ، عرض ۶۰ ، و عمق ۱۵ یا ۲۰ سانتی متر ) تولید و یا به سفارش در ابعاد های ( ارتفاع ۱۴۸ ، عرض ۶۰ و عمق ۲۰ سانتی متر ) از نوع جعبه آتش نشانی ایستاده و یا از نوع جعبه آتش نشانی افقی در ابعاد های (ارتفاع جعبه آتش نشانی از کف ۷۴ یا ۸۴ ، عرض ۱۰۰ یا ۹۰ و عمق ۲۰ سانتی متر ) ساخته می شوند که در نوع جعبه های آتش نشانی سفارشی فضای مناسب برای تعبیه دو عدد کپسول آتش نشانی نیز وجود دارد. استفاده از جعبه آتش نشانی و محتویات داخل آن اغلب برای کنترل و حتی خاموش کردن آتش های کوچک به کار می رود.

ابعاد جعبه آتش نشانی توکار و روکار

مشخصات فنی جعبه آتش نشانی را در زمان انتخاب بررسی کنید. اندازه جعبه آتش نشانی یکی از ملاک های انتخاب فایر باکس است. از مشخصات جعبه آتش نشانی می توان به استحکام بدنه اشاره کرد که همانند مصالح ساختمانی در مقابل فشار و ضربه مقاوم است. جعبه آتش نشانی مانند ساختمان ماندگاری بالایی دارد. از دیگر مشخصات فایر باکس می توان به ظرافت، زیبایی و سادگی در نصب و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

جعبه با قابلیت نگهداری قرقره و کپسول آتش نشانی می باشد و همچنین می تواند کپسول آتش نشانی را در خود جای دهد. می توان قرقره هوزریل ۲۰، ۲۵ و ۳۰ متری را در جعبه گنجاند و این جعبه ها در مدل های توکار و روکار تولید می شوند. به کار رفتن ورق با ضخامت۱ میلی متر یا بیشتر با توجه به سفارش مشتری انجام می شود. برای جعبه های آتش نشانی از درب تمام فلزی یا طلق مقاوم استفاده می شود.

معرفی جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی یکی از لوازم آتش نشانی است که در آن وسایلی مانند شیلنگ، قرقره، کپسول، شیر، کوپلینگ و نازل وجود دارد. فایر باکس به منظور خاموش کردن آتش در زمان های اولیه آتش سوزی برای دفع آتش و جلوگیری از گسترش آن و ایجاد زمان مورد نیاز برای فرار افراد تا رسیدن نیروهای آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم شبکه آب آتش نشانی ساختمان به سه گروه سیستم رایزر تر، سیستم رایزر خشک، سیستم مرکب دسته بندی می شوند. همچنین سه نوع جعبه آتش نشانی با شیلنگ آتش نشانی هوزریلی، برزنتی و کف پوش وجود دارد.

ابعاد جعبه آتش نشانی دوقلو

ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی در هنگام انتخاب مهم است. جعبه آتش نشانی دوقلو یکی از انواع جعبه های آتش نشانی است که دارای دو محفظه برای نگهداری تجهیزات آتش نشانی است، یکی برای کپسول و دیگری برای نگهداری قرقره و شیلنگ می باشد و این جعبه ها اغلب به شکل توکار طراحی و تولید می شوند. جعبه های آتش نشانی دوقلو در ابعاد گوناگون و با ضخامت های گوناگون تولید می شوند، همچنین ابتدا این جعبه ها به صورت قفل کلید دار ساخته می شدند، اما به مرور زمان جهت افزایش سرعت عمل و تسریع در باز شدن جعبه قفل را به شکل سامسونتی ساختند. ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی دوقلو ۹۰ (ارتفاع) در ۷۵ (عرض) در ۲۰ (عمق) است.

انواع فایر باکس آتش نشانی

جعبه آتش نشانی تک کابین: این جعبه برای نگهداری قرقره، شلنگ، شیرفلکه، نازل و دیگر اتصالات از جمله پاشنده آب، کوپلینگ اتصال شیلنگ به نازل و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. جعبه دو کابین:ابعاد فایرباکس آتش نشانی دوکابین و برخورداری از دو محفظه و همچنین دو در از ویژگی های آن است. جعبه دو کابین افقی یا دو قلو: این نوع جعبه قابلیت آن را دارد تا شلنگ های پهن برزنتی، کپسول های آتش نشانی، هوزریل‌ های آتش نشانی و تجهیزات سیستم خشک را در خود جای دهد.

جعبه سه کابین سه قلو: این جعبه نیز مانند جعبه بالا بوده با این تفاوت که میزان فضای بیشتری را دارد. جعبه نگهداری کپسول آتش نشانی: این جعبه به منظور نگهداری کپسول های آتش نشانی جهت نگهداری و پیشگیری از سرقت و آسیب دیدگی در شرایط جوی مورد استفاده قرار می گیرد. جعبه ایستاده دوطبقه ( دو کابین عمودی ): در این محفظه نیز مانند جعبه دوکابین، می توانید در فضای بالای جعبه، شیلنگ آتش نشانی و اتصالات خود را بگنجانید و در قسمت پایینی برای پیشگیری از آسیب دیدگی و سرقت دو تا سه عددکپسول آتش نشانی از نوع پودر، گاز و CO2 را قرار دهید.

طول شیلنگ آتش نشانی

علاوه بر ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی، شیلنگ آن نیز باید استاندارد باشد. شیلنگ آتش نشانی برای انتقال آب با فشار و شدت جریان بالا می باشد و برای خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرد. این شیلنگ ها از جنس متمایزی ساخته می شوند. در مجموع می توان شیلنگ ها را به انواع مختلفی تقسیم کرد که شیلنگ آتش نشانی مسکونی و شیلنگ آتش نشانی ماشین های آتش نشانی از آن جمله هستند. طول شیلنگ جعبه آتشنشانی مسکونی نباید از ۲۰ متر بیشتر باشد.

یکی از اقدامات مثبتی که در سال های اخیر انجام شد، قرار دادن جعبه آتش نشانی در ساختمان ها برای جلوگیری از حوادث بود. در زمان خرید فایر باکس، به ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی دقت کنید. ابعاد باکس آتش نشانی با توجه به نوع جعبه متفاوت است.