آگاه بودن از تفاوت ماسک شیمیایی نیم صورت و تمام صورت باعث می شود تا در زمان خرید نوع مناسب را با توجه به شغل و نیاز خود انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید، ماسک های نیمه صورت به شکل یک یا چند فیلتره در بازار به فروش می رسند. این نوع ماسک از دهان و بینی افراد در مقابل آلودگی به بهترین شکل ممکن محافظت خواهد کرد، در حالی که ماسک تمام صورت کل صورت افراد را می پوشاند و به جز بینی و دهان مانع صدمات وارد شده به چشم و حتی پوست خواهد شد. گسترش هر روزه صنایع گوناگون سلامتی افراد را به خطر انداخته که استفاده از ماسک تنفسی به عنوان مناسب ترین راهکار برای جلوگیری از بروز صدمات ریوی و تنفسی است و تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت تنها از نظر شیوه پوشش چشمان کاربران می باشد.

تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت

بررسی ماسک نیم صورت

در صورتی که شناخت کاملی نسبت به ماسک نیم صورت داشته باشید متوجه تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت خواهید شد، ماسک نیم صورت به همراه فیلتر شیمیایی بر روی صورت کاربران قرار می گیرد و اجازه نمی دهد هوای آلوده به درون ریه های کاربران وارد شود. منظور این است که با استفاده از آن هوا تصفیه و پاک شده و به درون فرستاده می شود و همانطور که قبلا اشاره کردیم تنها دهان و بینی را می پوشاند، همچنین دو فیلتر را مورد استفاده قرار می دهد اما برخی از مدل ها تنها مجهز به یک فیلتر می باشند . لازم به ذکر است که مدل های دارای دو فیلتر، فیلترهای کلاس یک را به کار می گیرند، در حالی که مدل های تک فیلتری از فیلترهای کلاس دو استفاده خواهند کرد و در حال حاضر ماسک نیم صورت  در برندهای گوناگون تولید می شود.

مشخصات ماسک نیم صورت

اگر بخواهیم تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت را از نظر ویژگی مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که هر دو محصول دارای ویژگی یکسانی می باشند و نوع نیم صورت را در زمان استراحت و پس از به پایان رسیدن کار می توان به راحتی و آسانی از روی صورت برداشت. برای اینکه آسایش کاربران در دوره های زمانی طولانی حفظ گردد برای تولید آن مواد نرم سیلیکونی را مورد استفاده قرار می دهند و همچنین نحوه طراحی آن به گونه ای می باشد که بر روی انواع صورت به بهترین شکل ممکن قرار می گیرد و در برابر آلاینده های هوابرد گازها و بخارها و ذرات از قابلیت انعطاف پذیری برخوردار می باشد. در داخل ماسک ها قطعه ای وجود دارد که هوای خنک در فضای ماسک به جریان انداخته و برای استفاده در کارخانه های تولید دارو، کارخانه های شیمیایی و غیره کاربرد بسیار زیادی دارد.

ویژگی های ماسک تمام صورت

مهمترین تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت این است که ماسک تمام صورت برخلاف ماسک نیم صورت نه تنها دهان و بینی را پوشش داده بلکه از چشمان کاربران نیز محافظت خواهد کرد. در مکان هایی که سر و کار کاربران بیشتر با مواد شیمیایی می باشد مورد استفاده قرار دادن ماسک های تمام ضرورت دارد، یکی از ویژگی های این ماسک ها کاهش دادن میزان حساسیت ها و بیماری های پوستی می باشد و آنها را می توان در دو مدل تک فیلتر و دو فیلتر در بازار پیدا کرد. دانستن تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت پیش از خرید اهمیت بسیار زیادی دارد تا پس از گذشت یک دوره زمانی باز هم قادر به استفاده کردن از آن باشید، به علاوه باید اطمینان حاصل کنید که ماسک های تمام صورت دو فیلتر از فیلتر و کارتریج ها برخوردار است.

ویژگی های ماسک تمام صورت

تفاوت میان ماسک ها

در صورتی که افراد در محیط های پرخطر ماسک تنفسی با فیلتر شیمیایی را به کار گرفته نگیرند شکی در این وجود ندارد که به آسیب های گوناگون مانند ریوی و تنفسی مبتلا خواهند شد و لازم به ذکر است که این ماسک ها از نظر شکل ظاهری در دو گروه ماسک نیم صورت و تمام صورت قرار می گیرند. ماسک نیم صورت تنها قسمتی از صورت از جمله دهان و بینی را می پوشاند و از چشم ها محافظت نمی کند و ماسک تمام صورت که از نام آن هم مشخص است دهان، بینی و چشم ها توسط آن به طور کامل پوشیده خواهد شد. با توجه به کلیه مطالبی که تا به اینجا ذکر کردیم اصلی ترین تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت تنها از نظر پوشش چشم ها است.

جمع بندی

تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت فقط به پوشش چشم ها مربوط می شود، به این معنا که ماسک نیم صورت دهان و بینی را پوشش داده و ماسک تمام صورت علاوه بر دهان و بینی چشمان کاربران را نیز می پوشاند. یکی از مهمترین نکاتی که باید مورد توجه قرار دهید این است که عرضه و فروش ماسک های تنفسی شیمیایی از نوع نیم صورت و تمام صورت بدون فیلتر انجام می گیرد و کاربران با توجه به شرایط خود باید برای تهیه و انتخاب فیلتر مناسب اقدام نمایند. در مبحث تفاوت ماسک نیم صورت و تمام صورت باید بگوییم که قبل از خرید فیلتر برای این ماسک ها حتما نوع اتصال فیلتر به بدنه، تک فیلتره یا دو فیلتره بودن ماسک، شناسایی نوع و میزان آلاینده های محیط را درنظر داشته باشید، در صورتی که فیلتر را بدون توجه به این موارد انتخاب کنید ماسک کارایی موثر نخواهد داشت.