طبق آمار رسمی سازمان آتش نشانی ایران، فقط در شهر تهران ۱۴۹ نفر در سال ۱۳۹۸ بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌‌اند. یکی از ضروری‌ترین موارد ایمنی در ساختمان‌ها و مراکز تجاری وجود کپسول آتش‌نشانی است. در این مقاله از مجله ماه ایمن قصد داریم مقایسه‌ای بین دو نوع از پرکاربردترین کپسول‌های آتش‌نشانی را داشته باشیم و از تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2 صحبت کنیم. با خواندن این مقاله که بیشتر از ۱۰ دقیقه وقت شما را نمی‌گیرد، با تفاوت‌های کامل این دو کپسول آتش‌نشانی آشنا خواهید شد.

تفاوت کپسول‌های آتش نشانی co2 و پودری بر حسب کاربرد

کپسول‌های آتش نشانی co2 و پودری هر کدام کاربرد متفاوت و ویژه‌ای دارند. هر یک از این کاربردها برای خاموش کردن نوع ویژه‌ای از آتش مورد استفاده قرار می‌شود. کپسول‌های آتش‌نشانی در ۵ نوع مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. این نوع درجه بندی از کلاس A تا کلاس F را شامل می‌شود. همچنین باید اشاره کنیم قیمت کپسول آتش نشانی بستگی به نوع و کلاس کپسول‌ها دارد.

کپسول آب و گاز مخصوص حریق نوع A

کلاس A معمولا مختص آتش‌سوزی‌هایی بوده که از طریق مواد قابل احتراق و اشتعال ایجاد شده است. از این نوع کپسول‌ها در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها استفاده می‌شود. همچنین از این کپسول‌ها می‌توان در منزل نیز استفاده کرد. مدت زمان تخلیه این نوع کپسول در حدود ۶۰ ثانیه است. کپسول‌ آتش نشانی co2 در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

کپسول آتش نشانی فوم؛ مخصوص آتش سوزی‌های نوع B

کلاس B مواردی هستند که از طریق مایعات قابل اشتعال همچون رنگ، بنزین یا نفت ایجاد می‌شوند. معمولا در پمپ بنزین‌ها این نوع کپسول آتش نشانی وجود دارد. در این نوع کپسول، فوم باعث می‌‌شود سطح مایع سریع‌تر پوشانده شود و مانع رسیدن اکسیژن می‌شود.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز مختص آتش‌ سوزی‌های نوع C

کلاس C آتش‌سوزی‌هایی را شامل می‌شود که به وسیله گازهای خطرناک و قابل اشتعال ایجاد شوند. از این کپسول‌ها در جایگاه‌های سوخت‌رسانی گاز استفاده می‌شود. پودر این نوع کپسول‌ها باعث شده است تا در آتش سوزی های نوع ABC مورد استفاده قرار گیرد.

کپسول پودر خشک آتش نشانی نوع D؛  مورد استفاده در کارگاه‌های فلزی

آتش‌سوزی‌های کلاس D نیز بر اثر فلزاتی که اشتعال پذیر هستند، ایجاد می‌شود؛ از این نوع کپسول‌ها معمولا در فروشگاه‌های لوازم خانگی و کارگاه‌هایی که با فلزاتی همچون آلومینیوم و پتاسیم سر و کار دارند، استفاده می‌شود.

کپسول آتش نشانی پودری؛ بهترین کپسول آتش نشانی برای آشپزخانه‌

در آشپرخانه‌های صنعتی و منزل می‌توانید از کپسول‌های نوع F استفاده کنید. این کپسول آتش نشانی مخصوص آتش سوزی‌های ناشی از روغن‌های پخت و پز است.

کپسول پودری؛‌ بهترین کپسول آتش نشانی برای منزل

تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2 در نوع عملکرد

کپسول‌های آتش نشانی پودری بسیار متنوع هستند و تقریبا هر نوع آتشی را خاموش می‌کنند و به نوعی به این کپسول‌ها، کپسول‌های ABC نیز گفته می‌شود. فقط باید توجه داشته باشید که استفاده از کپسول‌های پودری در فضای بسته ممنوع است. استفاده از این کپسول در فضای بسته نه‌تنها باعث آسیب رساندن به فضای داخلی می‌شود، بلکه موجب گرمای بیش از حد، کمبود اکسیژن برای تنفس و آلودگی گازی در فضای بسته خواهد شد.

مهم‌ترین ویژگی کپسول co2؛ استفاده در فضای بسته

دی اکسید کربن یا همان co2 فرمول مشخصی دارد؛ به این صورت که یک اتم کربن به دو اتم اکسیژن پیوند می‌خورد. این خاموش کننده‌ها به‌صورت تخصصی برای آتش‌سوزی‌های الکتریکی استفاده می‌شود. معمولا این نوع کپسول‌های آتش نشانی در اتاق تجهیزات و سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بحث تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2 می‌توان گفت که خاموش کننده‌های co2 به‌راحتی در فضای بسته قابل استفاده‌اند و همچنین بعد از استفاده آسیبی به محیط وارد نمی‌کنند و پسماندی به‌ جا نمی‌گذارند.
در فضاهای بسته و ساختمان‌ها به راحتی می‌توانید با تجهیزات آتش نشانی و خرید شیلنگ آتش نشانی، امنیت ساختمان را تضمین کنید.

نحوه خاموش کردن؛ یکی از تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2

نحوه خاموش کردن آتش؛ اصلی‌ترین تفاوت کپسول آتش نشانی co2 و پودری

مهم‌ترین تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2 در نوع شارژ، عملکرد و خاموش کردن آتش است. هر کدام از این نوع خاموش کننده‌ها به طریقی عمل می‌کنند و آتش را با فرمول ویژه‌ای که دارند خاموش می‌کنند.

خنک کردن آتش؛ خاص‌ترین مکانیسم عمل در کپسول آتش نشانی پودری

کپسول‌های پودری به نحوی عمل می‌کنند که بخش‌های تشکیل دهنده آتش را از یکدیگر جدا می‌کنند. این خاموش کننده‌ها با جدا کردن گرما، سوخت و اکسیژن از گسترش آتش سوزی جلوگیری و آتش را مهار می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کپسول‌ها می‌توان به قابلیت خنک کنندگی، رقیق کردن اکسیژن و رسانا نبودن آتش اشاره کرد.
نحوه عملکرد در کنترل آتش؛ مهم‌ترین دلیل بررسی نوع کپسول آتش نشانی

حذف اکسیژن؛ سریع‌ترین راه خاموش کردن آتش با کپسول آتش نشانی co2

سه عامل اصلی موجب پایداری آتش می‌شود که از ماده قابل اشتعال، حرارت و اکسیژن تشکیل شده است. به زبان ساده‌تر، کپسول آتش نشانی co2 باعث حذف اکسیژن می‌شود و به نوعی آتش را خفه می‌کند. همچنین این گاز به دلیل فشرده بودن بسیار سردتر از خاموش کننده‌های دیگر است و در هنگام خروج از کپسول آتش را سریع‌تر مهار می‌کند. از فروشگاه تجهیزات ایمنی به راحتی می‌توانید کپسول‌های co2 خریداری کنید.

کپسول‌های co2 را می‌توان در آتش‌سوزی‌هایی همچون ژنراتورها، فیوزها، ترانسفورماتورها و انواع آتش سوزی‌های الکتریکی استفاده کرد. مهم نیست چه مقدار از این کپسول استفاده کرده‌اید؛ بعد از هر بار استفاده می‌توانید کپسول‌های co2 را به‌سرعت شارژ کنید. به‌یاد داشته باشید برای استفاده از کپسول‌های آتش نشانی حتما به برچسب روی آن دقت کنید.

در استفاده از کپسول آتش نشانی به چه نکاتی دقت کنیم؟

باید دقت کنید که در مواجه با آتش مهم‌ترین نکته این است که خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید بهترین عملکرد و تصمیم را داشته باشید. در ادامه این مقاله نکات ایمنی مناسب برای استفاده از خاموش کننده‌های آتش را با هم مرور می‌کنیم.

  1. حتما به این نکته توجه کنید که کپسول‌ها در مکانی مناسب نصب شود تا برای همه افراد دسترسی مناسب و راحتی داشته باشد.
  2. در هنگام استفاده از کپسول‌ها حتما به علائم و برچسب آن‌ها دقت کنید. به عنوان مثال حواستان باشد که اشتباها به جای کپسول پودر و گاز از کپسول co2 استفاده نکنید.
  3. در طول سال حداقل ۲ بار از کارکرد مناسب و شارژ خاموش کننده‌های خود مطمئن شوید و اگر شارژ کپسول به پایان رسیده است در اولین فرصت اقدام به شارژ کنید.
  4. بازدید کلی کپسول‌ها توسط کارشناسان آتش نشانی را فراموش نکنید.
  5. باتوجه‌به نوع کارگاه یا ساختمان اداری خود، کپسول موردنظر را خرید کنید.
کپسول‌های آتش نشانی بعد از هر بار استفاده باید مجدد بررسی شوند.

استفاده از تجهیزات ایمنی؛ کم خرج‌ترین روش پیشگیری از حادثه

در این مقاله به صورت کامل تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2 را بررسی کردیم و با انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها آشنا شدیم. حتما به این نکته توجه داشته باشید که با هزینه تقریبا اندک می‌توانید ایمنی بالایی را در محل کار و زندگی خود داشته باشید. با خرید کپسول آتش نشانی مناسب می‌توانید از بابت سانحه آتش سوزی، محل کار و زندگی خود را ایمن کنید.
شما می‌توانید برای خرید همه تجهیزات ایمنی، از دستکش و کلاه ایمنی تا کپسول‌های آتش نشانی با همکاران ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. امیدواریم با کنترل شرایط و رعایت نکات ایمنی هیچ وقت گرفتار آتش سوزی نشوید.