بر‌اساس آمارهای سازمان آتش‌نشانی، در ساختمان‌هایی که تاییدیه آتش نشانی را دریافت کرده‌اند، آمار حوادث حریق به زیر ۹‌درصد کاهش یافته است. امروزه در شهرهای بزرگ، سازنده‌های ساختمان‌های بالای ۵ طبقه باید برای اخذ پایان کار پروژه خود حتما تاییدیه آتش‌نشانی را دریافت کنند. در‌واقع، گرفتن این تاییدیه ایمنی به یکی از دغدغه‌های مالکان پروژه‌های عمرانی تبدیل شده است.

در این مقاله راهنمای کامل مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی را مطالعه خواهید کرد. اگر شما نیز از مالکان پروژه‌های ساختمانی مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی یا بیمارستانی کشور هستید، مطالعه این مطلب کوتاه را از دست ندهید.

تاییدیه آتش نشانی؛ تایید رعایت دستور‌العمل‌های سازمان آتش‌نشانی

بر‌خلاف گذشته، امروزه توجه فراوانی به بحث ایمنی ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری می‌شود. در‌واقع برای ساخت هر ساختمانی باید یک‌سری موارد ایمنی رعایت شود که یکی از آن‌ها در رابطه با سیستم‌های اطفاء حریق، شبکه برق اضطراری و سیستم تهویه پارکینگ است. تاییدیه آتش نشانی یک گواهی است که رعایت شدن کلیه ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان آتش‌نشانی را تایید می‌کند.

بازرسان مورد‌تایید سازمان آتش‌نشانی در هنگام ساخت بنا و در بازه‌های زمانی مختلف به محل پروژه مراجعه می‌کنند؛ این افراد پس از کنترل موارد ایمنی، نسبت به امضای تاییدیه آتش نشانی پایان کار ساختمان اقدام خواهند کرد؛ بنابراین مالکان محترم کلیه پروژه‌های ساختمانی باید برای کسب پایان کار و سند مالکیت ابتدا نسبت به خرید تجهیزات آتش نشانی و اخذ تاییدیه ایمنی اقدام کنند.

اخذ تاییدیه آتش نشانی؛ اقدامی لازم برای دریافت پایان کار ساختمان 

کدام ساختمان‌ها باید تاییدیه آتش نشانی پایان کار دریافت کنند؟

به‌طور‌کلی، قوانین سازمان آتش‌نشانی ممکن است هر سال با تغییر مواجه شوند و شما باید پیش از آغاز عملیات عمرانی خود این قوانین را بررسی کنید؛ اما در‌حال‌حاضر کلیه ساختمان‌های ۵ طبقه به بالا با کاربری مسکونی و بناهای یک‌ طبقه به بالا با کاربری غیر‌مسکونی باید حتما نسبت به دریافت تاییدیه آتش نشانی پایان کار اقدام کنند.

توجه داشته باشید که این تاییدیه ایمنی فقط ۶ ماه اعتبار دارد؛ اگر در این مدت نتوانید پایان کار ساختمان خود را بگیرید، باید دوباره برای اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان چند طبقه اقدام کنید. به‌طور‌کلی، امروزه توجه ویژه‌ای به رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌سازی می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم علاوه‌بر ایمنی ساختمان، به بحث ایمنی فردی نیز توجه داشته باشید و به‌عنوان مهندس ناظر یا مالک پروژه حتما از تجهیزات حفاظت فردی مانند کلاه ایمنی استفاده کنید.

ضرورت اخذ تاییدیه اتش نشانی ساختمان 

چه مواردی برای اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان چند طبقه بررسی می‌شوند؟

مواردی که برای اخذ تاییدیه اتش نشانی مورد‌ بررسی قرار می‌گیرند، بسته به نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات و مواردی دیگر متفاوت خواهند بود؛ اما به‌طور‌کلی، بازرس سازمان آتش‌نشانی نکاتی مانند موارد زیر را در ساختمان بررسی می‌کند:

  • سیستم‌های اطفاء حریق مانند انواع کپسول آتش نشانی
  •  راه خروج اضطراری از ساختمان
  •  راه‌های خروج دود ناشی از حریق از بنا
  • نصب درهای ضد‌حریق
  • سیستم تهویه ساختمان
  • استفاده از پوشش‌های ضد‌حریق

بازرسان پس از بررسی و کنترل چنین نکاتی نسبت به صدور و امضای فرم تاییدیه آتش نشانی اقدام می‌کنند.

بررسی تجهیزات اطفاء حریق برای اخذ تاییدیه آتش نشانی ساختمان 

راهنمای کامل مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی ساختمان

ابتدا باید از میان یکی از شرکت‌های مشاور آتش‌نشانی مورد‌تایید سازمان آتش‌نشانی یک مورد را انتخاب و با آن قرارداد منعقد کنید. پس از تکمیل فرم تشکیل پرونده آتش‌نشانی در دفاتر خدمات الکترونیک شهر و معرفی شرکت مشاور به دولت، برای دریافت تاییدیه ایمنی باید مراحل زیر طی شوند:

  • طراحی و نقشه‌کشی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق بنا مطابق با استانداردها و ارسال آن به سازمان آتش‌نشانی
  • برگزاری جلسات توجیهی با پیمان‌کاران و ارائه ضوابط و نکات معماری به کارفرما
  • شروع کار و انجام پروژه‌های سیستم اطفاء حریق و پوشش‌های ضد‌آتش تحت نظارت شرکت مشاور
  • نظارت بر خرید و نصب تجهیزات آتش نشانی در ساختمان
  • تست تجهیزات و نظارت نهایی
  •  تدارک مدارک برای دریافت نوبت مراجعه بازرسان سازمان آتش‌نشانی
  • تنظیم قرارداد تعمیر، سرویس و نگه‌داری از تجهیزات
  • بازدید نهایی بازرس و صدور تاییدیه آتش نشانی

پس از انجام این مراحل تحت نظارت دقیق شرکت مشاور آتش نشانی، تاییدیه ایمنی صادر خواهد شد و کارفرما می‌تواند برای دریافت پایان کار اقدام کند. معمولا در ساختمان‌ها از تجهیزاتی مانند باکس‌های آتش‌نشانی، کپسول اطفاء حریق و شلنگ‌های مخصوص استفاده می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم که برای مواقع بحرانی خصوصا در مجتمع‌های غیر‌مسکونی نسبت به خرید ماسک شیمیایی برای مقابله با دود نیز اقدام کنید.

خرید تجهیزات اطفاء حریق؛ یکی از مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی پایان کار

در‌صورت دریافت نکردن تاییدیه آتش نشانی چه اتفاقی می‌افتد؟

بدون‌شک با رعایت نکردن نکات ایمنی و نگرفتن تاییدیه آتش نشانی، در زمان وقوع حوادث با خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری مواجه خواهید شد. توجه داشته باشید که در‌صورت نگرفتن این تاییدیه، شهرداری پایان کار ساختمان را صادر نمی‌کند و شما نمی‌توانید سند مالکیت بنا را دریافت کنید.

همه مالکان ساختمان‌های ۵ طبقه به بالاتر موظف‌اند نسبت به اخذ تاییدیه اتش نشانی بنای خود اقدام کنند. این کار با خرید تجهیزات آتش‌نشانی مورد‌تایید سازمان آتش‌نشانی مانند کپسول‌های ایمنی، فیلتر ماسک، باکس‌های اطفاء حریق و سایر تجهیزات انجام می‌شود. شما می‌توانید برندهای مورد‌تایید و معتبر را در سایت این سازمان مشاهده کنید. ماه ایمن نیز برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی با قیمت مناسب در کنار شما خواهد بود.

بهترین تجهیزات اطفاء حریق را از فروشگاه اینترنتی ماه ایمن بخرید

در این مقاله با تاییدیه آتش نشانی و نحوه اخذ آن آشنا شدید. اگر قصد خرید تجهیزات آتش نشانی با‌کیفیت برای دریافت این تاییدیه را دارید، برای این کار می‌توانید از فروشگاه ماه ایمن اقدام کنید. ماه ایمن با‌کیفیت‌ترین تجهیزات اطفاء حریق ساختمان را با بهترین قیمت در اختیار مالکان ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری می‌گذارد. اگر در رابطه این تجهیزات آتش‌نشانی سوالی دارید، آن را در قالب کامنت با کارشناسان ما به‌اشتراک بگذارید.