آیا می‌دانستید در ساختمان‌هایی که مراحل گرفتن پایان کار ساختمان را به اتمام رسانده و تاییدیه آتش‌نشانی گرفته‌اند، آتش‌سوزی و حوادث به زیر ۹ درصد رسیده است؟ چنین ساختمان‌هایی، تجهیزات لازم برای اطفاء حریق را دارند و مقررات لازم در آن‌ها رعایت شده است. یکی از سوالاتی که بسیاری از مالکان و سازندگان ساختمان مطرح می‌کنند این است که چگونه برای ساختمان، تاییدیه آتش‌نشانی بگیریم؟ در این مقاله با دلایل اهمیت و شیوه اخذ این تاییدیه آشنا خواهیم شد. درصورتی‌که می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن تاییدیه آتش‌نشانی ساختمان خود را بگیرید، این مقاله اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار خواهد داد.

اخذ تاییدیه آتش‌‌نشانی؛ یکی از مراحل پایان کار ساختمان

در بهمن ماه سال ۱۳۹۵، سازمان آتش‌نشانی طی بخش‌نامه‌ای اخذ تاییدیه آتش‌نشانی را به مراحل پایان کار ساختمان اضافه کرد. هدف از این تاییدیه، رعایت شدن قوانین و مقررات ایمنی در زمان ساخت ساختمان بود. امروزه بدون تاییدیه آتش‌نشانی، گواهی پایان کار بنا، صادر نمی‌شود و بدون پایان کار، سند مالکیت ساختمان صادر نخواهد شد. درنتیجه ارزش مالی ساختمان کاهش می‌یابد و کارفرما دچار زیان مالی فراوان می‌شود.

قبل از این تاییدیه و جدی‌تر شدن رعایت ایمنی، بسیاری از ساختمان‌ها هیچ تعهدی نسبت‌به مسائل ایمنی نداشتند و از خرید ساده‌ترین تجهیزات ایمنی مثل کلاه ایمنی یا دستکش امتناع می‌کردند. حتی در گذشته، برخی از مالکان و ساختمان‌سازها حاضر به خرید چکمه پلاستیکی برای کارگران هم نمی‌شدند؛ اما امروزه با وجود قوانین سخت‌گیرانه، کارفرماها متعهد به تهیه تجهیزات ایمنی لازم برای کارگران و کارکنان خود هستند.

تاییدیه آتش نشانی؛ حساس‌ترین مرحله پایان کار ساختمان

چرا گرفتن تاییدیه آتش‌نشانی اهمیت دارد؟

یکی از مراحل گرفتن پایان کار ساختمان، اخذ تاییدیه آتش‌نشانی است. فروش ملک بدون تاییدیه آتش‌نشانی غیر قانونی خواهد بود؛ چون پایان کار، پیش‌نیاز دریافت سند مالکیت است و  بدون سند مالکیت، فروش قانونی با مشکل روبه‌رو می‌شود.

به‌علاوه، پشت‌سر گذاشتن مراحل پایان کار ساختمان و اخذ تاییدیه آتش‌نشانی باعث می‌شود که همه مقررات و اصول ایمنی در ساختمان رعایت شود و درصورت وقوع حوادثی مثل آتش‌سوزی، آمادگی کامل برای اطفاء حریق وجود داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر در ساختمان، لباس ضد آب خارجی با قابلیت مقاومت دربرابر حرارت وجود داشته باشد، افراد کاربلد می‌توانند با آرامش بیشتری، آتش را خاموش کنند.

تاییدیه آتش نشانی؛ یکی از مراحل پایان کار ساختمان

مراحل صدور پایان کار ساختمان و تاییدیه آتش‌نشانی

برای گرفتن تاییدیه آتش‌نشانی و سپس پایان کار ساختمان، لازم است یک‌سری قواعد و اصول ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان رعایت شود. برای آسان شدن فرایند اخذ تاییدیه آتش‌نشانی، بهتر است کارفرما یا مالک به شرکت‌های مشاور آتش‌نشانی تاییدشده ازطرف سازمان آتش‌نشانی مراجعه کند. این شرکت‌ها با اطلاعی که از قوانین و آیین‌نامه‌های ایمنی و آتش‌نشانی دارند، همه اقدامات لازم را انجام می‌دهند؛ به‌عنوان‎مثال سیستم اعلام و اطفا حریق را اجرا کرده و کپسول‌های ایمنی را در محل‌های مناسب و استاندارد نصب می‌کنند.

اگر می‌خواهید فرایند ساخت ساختمان هم به‌صورت ایمن و اصولی انجام شود، از همان ابتدا می‌توانید از یک مهندس ایمنی یا HSE، مشاوره بگیرید. این مهندس از ساده‌ترین موارد مثل خرید شلوار کار مهندسی و لباس کار کارگران تا مسائل پیچیده‌ای مثل اجرای قوانین و اصول آتش‌نشانی در ساختمان، به شما کمک خواهد کرد. درنتیجه ساختمان خود را بدون نگرانی و حادثه و به‌شکل حرفه‌ای بسازید.

اکنون زمان درخواست از سازمان آتش‌نشانی برای بازدید از ساختمان است

در گام نخست، قرارداد اجرای اصول ایمنی و آتش‌نشانی، با شرکت مشاور آتش‌نشانی منعقد می‌شود. پس از انعقاد قرارداد، شرکت موردبحث، اقدامات لازم در زمینه ایمنی و آتش‌نشانی را در ساختمان شما اجرا می‌کند و تجهیزات حفاظت فردی موردنیاز برای مواقع آتش‌سوزی مثل ماسک شیمیایی نیم صورت خریداری می‌شود.

اکنون زمان آن است که کارفرما به سازمان آتش‌نشانی مراجعه و با تحویل مدارک لازم، درخواست خودش را برای بازدید و صدور تاییدیه مطرح کند. در این مرحله، معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی، زمان مشخصی را برای بازدید تعیین می‌کند و به اطلاع کارفرما می‌رساند.

در‌صورتی‌که اقدامات لازم متناسب با کاربری ساختمان انجام شده باشد، ساختمان مهر تایید را از سازمان آتش‌نشانی می‌گیرد. کارفرما پس از دریافت تاییدیه آتش‌نشانی می‌تواند سایر مراحل پایان کار ساختمان را طی کند. درصورت عدم تایید، کارفرما باید به کمک شرکت مشاور، اصلاحات لازم را انجام دهد و دوباره درخواست بازدید دهد.

چگونه پایان کار ساختمان بگیریمبرای گرفتن تاییدیه آتش‌نشانی چه مدارکی لازم است؟

کارفرما برای دریافت تاییدیه آتش نشانی ساختمان، باید مدارک زیر را به سازمان آتش‌نشانی تحویل دهد:

  • اصل و کپی کارت ملی مالک
  • اصل و کپی سند مالکیت
  • نقشه‌ معماری ساختمان و برگه‌ دستورالعمل
  • نامه اتوماسیون شهرداری
  • نقشه‌های ممهور به مهر شهرداری
  • فیش پرداختی عوارض ایمنی و آتش‌نشانی

توجه داشته باشید که اجرای اصول ایمنی و آتش‌نشانی، باید بر اساس کاربری ساختمان اجرا شود. به‌عنوان‌مثال اگر قرار است برای یک آشپزخانه صنعتی، تاییدیه آتش‌نشانی بگیرید، باید اصول ایمنی در آشپزخانه صنعتی رعایت شده باشد. درغیراین‌صورت موفق به اخذ تاییدیه نخواهید شد.

تحویل مدارک لازم؛ یکی از مراحل صدور تاییدیه آتش نشانی

ماه ایمن؛ عرضه‌کننده تجهیزات لازم برای گرفتن تاییدیه آتش نشانی

در این مقاله تلاش کردیم با تاییدیه آتش‌نشانی و جایگاه آن در مراحل پایان کار ساختمان آشنا شویم. همچنین مراحل و مدارک لازم برای گرفتن این تاییدیه را بررسی کردیم. درصورتی‌که تمایل دارید مراحل صدور پایان کار ساختمان را بدون مشکل طی کنید، لازم است تجهیزات لازم مثل کپسول آتش‌نشانی را از یک مجموعه مطمئن بخرید.

فروشگاه ماه ایمن، کلیه تجهیزات لازم برای گرفتن مجوز پایان کار ساختمان را در سایت خود عرضه کرده است. همچنین اگر می‌خواهید فرایند ساخت ساختمان را آغاز کنید، مجموعه ماه ایمن کلیه تجهیزات حفاظت فردی لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. با این تجهیزات، ریسک آسیب‌های جسمی افراد حاضر در ساختمان را به کمترین حد‌ممکن می‌رسانید.

درصورت تمایل به خرید تجهیزات آتش‌نشانی و لوازم حفاظت فردی، کافی است سفارش خود را در سایت ماه ایمن ثبت کنید. برای گرفتن مشاوره از متخصصان ماه ایمن، می‌توانید با شماره‌ تماس این مجموعه (۰۳۱۳۲۲۲۲۲۷۷) تماس بگیرید.