محیط‌های کارگاهی، ساختمانی و آزمایشگاهی همواره با خطر سقوط اشیا، ریختن مواد شیمیایی و برق‌گرفتگی همراه هستند. به همین خاطر است که در حال حاضر استفاده از تجهیزات ایمنی فردی به یکی از الزامات محیط کار تبدیل شده است. طبق گزارش‌های موجود، پاها مخصوصا قسمت انگشتان بیشتر ۲۵ درصد بیشتر در معرض خطرات ناشی از محیط کار هستند. ازهمین‌رو پوشیدن کفش مناسب تا حد قابل‌توجهی به کاهش آسیب‌ها کمک می‌کند.

در این مقاله قرار است به بررسی مشخصات کفش ایمنی استاندارد بپردازیم. با خواندن مطلب پیش رو می‌توانید کفش ایمنی مناسب را انتخاب کرده و خود را از خطرات محیط کار در امان نگه دارید.

اهمیت استفاده از کفش ایمنی مناسب در محیط‌های کاری

حتما تاکنون خبرهای غم‌انگیزی مبنی بر سقوط اشیای سنگین، افتادن ماشین‌آلات کارگاهی، تجهیزات صنعتی و حتی ابزارهای ساختمانی روی پای کارگران را خوانده‌اید. چنین اتفاقات ناگواری آسیب‌های متعددی از جمله شکستگی، له‌شدگی و حتی قطع شدن انگشتان پا را به همراه دارد. در بسیاری از مواقع جبران این حوادث دشوار و حتی غیرممکن است.

از طرفی جلوگیری از آسیب‌های محیط کار بسیار راحت‌تر از جبران و درمان آن‌ها است. به همین خاطر کفش‌های ایمنی به‌گونه طراحی و تولید می‌شوند که نهایت مراقبت را از پاها داشته باشند. با پوشیدن کفش ایمنی مهندسی به‌راحتی می‌توانید شدت آسیب‌های وارده هنگام سقوط اشیای سنگین، برخورد اجسام تیز با کف یا روی پا و همچنین برق‌گرفتگی را کاهش دهید.

چرا باید از کفش ایمنی استاندارد استفاده کنیم؟

کفش ایمنی پنجه فلزی؛ بهترین کفش ایمنی برای مراقبت از انگشتان پا

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که حدود ۲۵ درصد از محدودیت‌ها و ناتوانی‌های افراد در محل کار به‌دلیل آسیب دیدن پا مخصوصا انگشتان است. هنگام انجام کار با اجسام و ماشین‌آلات سنگین همواره خطر سقوط اشیا روی پا وجود دارد. کفش ایمنی استاندارد باید از انگشتان پا در برابر یک قطعه فولادی ۲۰ کیلومتری که از ارتفاع یک متر به‌طورمستقیم روی پا سقوط می‌کند، محافظت به عمل آورد. طبق استانداردهای جهانی، کفش ایمنی مناسب باید توان جذب ۲۰۰ ژول انرژی جنبشی را نیز داشته باشد. ازهمین‌رو هنگام خرید کفش ایمنی حتما به پنجه فلزی بودن آن توجه کنید.

مقاومت در برابر حریق؛ از مهم‌ترین مشخصات کفش ایمنی استاندارد

استفاده از ترکیب‌های مختلف مواد شیمیایی در بعضی از محیط‌های کاری از جمله کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های صنعتی کار رایجی است. این ترکیبات معمولا بسیار آتش‌زا هستند و خطرات جبران‌ناپذیری برای افراد فعال در چنین محیط‌هایی دارند. از مهم‌ترین خصوصیات کفش ایمنی استاندارد مقاومت در برابر حریق است. در واقع کفش ایمنی نسوز از موادی ساخته می‌شود که از پا در برابر ترکیب‌های شیمیایی، مواد اسیدی و همچنین مواد آتش‌زا محافظت کند.

زیره کفش ایمنی مقاوم؛ از الزامات کفش ایمنی

سر خوردن، لغزش یا سقوط از بندری در بسیاری از محیط‌های کاری از جمله کارگاه‌های ساختمانی یا برق‌کاری بسیار رایج است. این خطرات را می‌توان با استفاده از کفش ایمنی مناسب کاهش داد. زیره کفش ایمنی باید به‌گونه‌ای باشد که به حفظ تعادل فرد کمک کرده و از سر خوردن یا لغزش کارگر جلوگیری کند. کفش‌های آج‌دار بهترین محصولات برای کار کردن در سطوح ناهموار، بلندی‌ها و حتی هنگام کار روی نردبان هستند.

حتما همه شما سابقه راه رفتن روی زمین برفی و گلی یا بالا رفتن از کوه با کفش نامناسب را دارید. در چنین شرایطی باید مدام حواستان به راه رفتن و حفظ تعادلتان باشد. آیا واقعا کار کردن در چنین شرایطی امکان‌پذیر است؟‌ قطعا خیر! ازهمین‌رو هنگام انتخاب کفش ایمنی مناسب حتی موقع خرید چکمه پلاستیکی به زیره کفش توجه کنید که شیارها و آج‌های مناسبی داشته باشد تا از لغزش هنگام کار جلوگیری کند.

زیره کفش ایمنی چگونه باید باشد؟

مشخصات کفش ایمنی برق باید چگونه باشد؟

برق‌گرفتگی یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که احتمال دارد برای کارگران در محیط کاری رخ دهد. به‌دلیل استفاده از برق فشار قوی در بسیاری از کارگاه‌ها، خطر از دست دادن جان در چنین شرایطی دور از ذهن نیست. ازهمین‌رو از مهم‌ترین الزامات کفش ایمنی، عایق برق بودن آن است. کفش‌های ایمنی عایق برق از مواد غیررسانا مانند چرم و لاستیک ساخته می‌شوند که از پا در برابر برق و شوک الکتریکی محافظت کنند. همچنین اگر در محیط‌های فعالیت می‌کنید که احتمال تجمع الکتریسیته ساکن در آن وجود دارد، حتما باید از استاندارد کفش ایمنی عایق برق اطلاعات داشته باشید.

خصوصیات کفش ایمنی استاندارد برای مراقبت از ساق پا

بسیاری از کارگران در محیط کار مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستند. در چنین مواقعی افراد باید حتما از کفش ایمنی ساق بلند استفاده کنند تا آسیبی به مچ پا وارد نشود. علاوه‌بر این، کار کردن در محیط‌های سرد احتمال یخ‌زدگی پاها و آسیب‌هایی مانند هیپوترمی را افزایش می‌دهد. بی‌توجهی به چنین مسائلی اصلا جایز نیست. ازهمین‌رو توصیه می‌شود در چنین محیط‌هایی حتما برای محافظت از مچ و ساق پا از کفش‌های ایمنی ساق‌بلند استفاده کنید.

کفش ایمنی ساق دار؛ محافظت از مچ و ساق پا

وزن کفش ایمنی استاندارد چقدر است؟

راحتی کارگران هنگام کار دقیقا به‌اندازه حفظ سلامت آن‌ها مهم است. کفش ایمنی باید آنقدر راحت و مناسب پای فرد باشد که از خستگی بیش از حد و وارد کردن فشار به مچ و ساق پا جلوگیری کند. یکی از مهم‌ترین مشخصات کفش ایمنی استاندارد که راحتی را برای فرد به ارمغان می‌آورد، وزن کفش است. طبیعتا هرچقدر وزن کفش بیشتر باشد، احتمال خستگی نیز بیشتر خواهد بود.

بعضی از افراد تصور می‌کنند وزن بیشتر کفش ایمنی نشان‌دهنده دوام بیشتر آن است. این تصور درست نیست! کفش ایمنی باید از مواد سبک و مقاوم ساخته شوند تا ضمن محافظت از پاها در برابر آسیب‌های گوناگون، فشارهای عضلانی را در طول فعالیت نیز کاهش دهد. هنگام خرید تجهیزات ایمنی فردی حتما به کیفیت و دوام آن‌ها توجه کنید.

کفش ایمنی استاندارد؛ ضامن سلامت کارگران در محیط کار

در این مقاله به بررسی مشخصات کفش ایمنی استاندارد پرداختیم و دلایل اهمیت استفاده از آن در طول فعالیت را بیان کردیم. استفاده از کفش ایمنی مناسب جلوی بسیاری از حوادث ناگوار محل کار را کاهش می‌دهد. به همین خاطر است که در سال‌های اخیر خرید تجهیزات ایمنی فردی به قانونی برای کارفرمایان تبدیل شده است.

فروشگاه ماه ایمن با بیش از ۴۰ سال سابقه فروش انواع تجهیزات ایمنی فردی، ترافیکی و آتش‌نشانی بهترین محصولات را با قیمت مناسب به شما عزیزان در سراسر ایران عرضه می‌کند. با خرید کفش ایمنی از ماه ایمن از مزایایی مانند بازگشت کالا تا ۷ روز، تضمین اصالت و کیفیت کالا و ارسال در کمتر از ۲۴ ساعت بهره‌مند خواهید شد. برای دریافت مشاوره تلفنی نیز می‌توانید با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.