پوشیدن کفش‌های ایمنی در محیط‌های کارگاهی اهمیت فراوانی دارد. این مدل کفش‌ها به‌خوبی از پاها در برابر آسیب‌هایی همچون افتادن وسایل روی آن‌ها محافظت می‌کنند، اما موضوع مهمی که در ارتباط با این کفش‌ها وجود دارد، بستن صحیح بندهای آن‌ها است. اگر بند کفش کاملا محکم نباشد، احتمال اینکه کفش از پا خارج شود بالا است یا اگر سفت بسته شده باشد، باعث اذیت شدن پا می‌شود.  در این مقاله، به معرفی ۴ روش استاندارد بستن بند کفش ایمنی می‌پردازیم تا بعد از مطالعه آن، بند کفش ایمنی خود را به‌گونه‌ای ببندید تا پای شما اذیت نشود و در محیط کار بهتر از پاهای خود محافظت کنید.

۱. روش ضربدری؛ کلاسیک‌ترین روش بستن بند کفش ایمنی

یکی از روش‌های کلاسیک و مناسب برای بستن بند کفش ایمنی، روش ضربدری است. در این روش بندها به‌صورت ضربدری از سوراخ‌های کفش عبور می‌کنند. به‌علاوه، با بستن بند کفش‌های ایمنی به روش ضربدری، فشار به‌طور یکنواخت روی پاها توزیع می‌شود و این اتفاق در احساس راحتی بیشتر بسیار موثر خواهد بود. برای بستن کفش به صورت ضربدری نیز ابتدا باید بند را از دومین سوراخ از بالا عبور دهید و سپس آن را از آخرین سوراخ از بالای کفش در ردیف مقابل بیرون آورید. این مراحل را برای سوراخ‌ها بعدی نیز تکرار کنید. 

کفش‌های کار از جمله تجهیزات ایمنی مهم افراد در انواع محیط‌های کاری هستند؛ اما اگر بند آن‌ها به روشی نامناسب بسته شوند، پوشیدن آن‌ها در چنین محیط‌هایی باعث ناراحتی افراد می‌شود. به‌علاوه، این مدل کفش‌ها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ به‌همین دلیل گزینه‌های متعددی پیش‌روی افراد برای انتخاب کفش مناسب وجود دارد. البته پیشنهاد ما برای خرید کفش کار مناسب نیز مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است که گزینه‌های متعددی را پیش‌روی مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند و محصولات آن‌ها بالاترین سطح کیفیت ممکن را دارند.

بستن کلاسیک بند کفش به روش ضربدری

۲. روش زیپی (زیر و رو)؛ استانداردترین روش بستن کفش ایمنی 

یک روش استاندارد برای بستن بند کفش ایمنی، روش زیپی (زیر و رو) است. این روش برای افرادی که با مواد شیمیایی یا وسایل برقی کار می‌کنند، نقش مهمی در حفاظت از پاها در برابر بسیاری از آسیب‌های کار در چنین محیط‌هایی ایفا می‌کند. در این روش، بندها ابتدا یکبار از رو و بار دیگر از زیر از سوراخ‌های کفش عبور می‌کنند. به‌علاوه، با بستن بندهای کفش ایمنی با این روش، کفش حالت زیپی پیدا می‌کند و به‌راحتی باز و بسته می‌شود.

بستن بند کفش ایمنی به روش استاندارد، به سلامت و ایمنی پاها کمک می‌کند؛ البته طراحی کفش ایمنی مهندسی با سایر کفش‌ها بسیار متفاوت است و در طراحی آن از انواع سرپنجه فولادی یا کامپوزیتی استفاده می‌شود که به‌خوبی از انگشتان پا در برابر انواع آسیب‌دیدگی‌ها محافظت می‌کنند. از جمله ویژگی‌های بهترین کفش ایمنی مهندسی نیز می‌توان به مواردی همچون مقاوم بودن در برابر نفوذ، ضربه و مواد شیمیایی، ضد‌لغزش و عایق الکتریکی بودن اشاره کرد.

بستن بند کفش ایمنی به صورت زیپی برای حفاظت از پاها در برابر آسیب‌دیدگی 

۳. محکم بستن بند کفش ایمنی با استفاده از روش گره دایره‌ای

طراحی ارگونومیک و انعطاف‌پذیری بالای کفش کار طبی سبک، احساس راحتی بیشتری برای پاها در حین کار به ارمغان می‌آورد؛ اما نکته مهمی که در ارتباط با افزایش ایمنی این مدل کفش‌ها وجود دارد، طریقه بستن بند آن‌ها به بهترین شکل ممکن است. یکی از روش‌های مناسب برای گره زدن این مدل کفش‌های ایمنی، روش گره دایره‌ای محسوب می‌شود.

در این روش همچون بستن بند کفش به روش معمولی، ابتدا بندها را داخل سوراخ‌ها کفش قرار دهید، سپس یک گره محکم در قسمت میانی بزنید و پس از آن گره دیگری بزنید؛‌ اما آن را محکم نکنید. به این گره دوم حالتی دایره شکل دهید و درحالی که آن را صاف روی کفش خود نگه داشته‌اید، بند دیگر را از آن عبور دهید و به طرف دیگر کفش منتقل کنید. در انتها، همین کار را برای بند دوم تکرار کنید و با محکم کردن دو تا حلقه ایجاد شده، بند کفش خود را ببندید.

۴. روش بستن بند کفش ایمنی ارتشی؛ انعطاف‌پذیری بیشتر پا هنگام فعالیت

روش ارتشی بستن بند کفش، یکی از روش‌های رایج برای بستن بند کفش‌های ایمنی است که اغلب توسط سربازان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش بستن بند کفش، هدف محکم بستن بندها، در عین راحتی و انعطاف‌پذیری بالا است. در این روش از بستن بند کفش، ابتدا بندها از زیر سوراخ‌ها ابتدایی کفش عبور داده می‌شوند و سپس به‌صورت یک‌درمیان بندهای اول از رو و سپس از زیر سوراخ‌های کفش عبور داده می‌کنند.

در کنار استفاده از کفش‌های ایمنی، افراد برای حضور در محیط‌های کاری به‌ویژه فضاهای کارگاهی باید تجهیزات ایمنی فردی کاملی در اختیار داشته باشند تا آسیب‌های ناشی از بروز حوادث را به حداقل برسانند. به‌علاوه، مدل‌های مختلفی از این تجهیزات برای حفاظت از سایر اعضای بدن وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دستکش و لباس کار، کفش و کلاه و جعبه کمک‌های اولیه اشاره کرد. 

انعطاف‌پذیری بیشتر پاها با بستن بند آن‌ها به روش ارتشی

نکات مهم بستن بند کفش ایمنی برای حفظ سلامت پاها

پس از آشنایی با نحوه بستن بند کفش‌ها برای ایمنی بیشتر، به بررسی نکاتی مربوط به نوع و اندازه بند مناسب برای استفاده از آن‌ها در کفش‌های ایمنی می‌پردازیم. ازآنجایی‌که گزینه‌های متعددی به‌عنوان کفش ایمنی پیش‌روی افراد قرار دارد، رعایت این نکات کمک می‌کند تا دقیقا و متناسب با نوع کفش و میزان ایمنی موردنظر، روش بستن بند مناسبی را انتخاب کنید. از‌جمله مهم‌ترین نکات مربوط به بستن بند انواع کفش ایمنی نظیر کفش جوشکاری ساق بلند و ساق کوتاه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از بندهای سالم و محکم
  • محکم بستن بندها به اندازه‌ای که پاها اذیت نشوند
  • بستن بندها به‌طور‌یکنواخت برای توزیع مساوی فشار در سطح پاها
  • استفاده از روش‌های ساده‌تر بستن بند کفش در صورت مبتدی بودن
  • توجه به تنظیم اندازه بندها در صورت استفاده از بندهای کشی

توضیحات با رعایت این نکات کفش‌ها به خوبی روی پاها قرار می‌گیرند و در صورت انجام فعالیت‌های روزانه هرگز از پاها خارج نمی‌شوند.

آشنایی با انواع روش‌های بستن بند کفش برای کمک به ایمنی بیشتر در محیط کار

با روش‌های استاندارد بستن بند کفش، از سلامت پاها حفاظت کنید

در این مقاله، به معرفی روش ضربدری، روش گره دایره ای، روش زیپی (زیر و رو) و روش ارتشی از جمله روش‌های استاندارد بستن بند کفش پرداختیم؛ این نوع روش‌ها برای بستن بند کفش، به بهتر قرار گرفتن پاها در کفش‌های ایمنی کمک می‌کنند و احساس راحتی بیشتر برای افراد به ارمغان می‌آورند. همچنین به نکاتی در انتخاب بندهای مناسب برای کفش‌های ایمنی نیز اشاره کردیم. پاها در محیط‌های کارگاهی بسیار در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارند؛ بنابراین با رعایت نکات جزئی مانند بستن بند کفش به روش‌های اصولی و استاندارد، استرس و نگرانی کم‌تری بابت حفظ سلامت پاهای خود تجربه می‌کنید.