در آشپزخانه‌های صنعتی احتمال بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی، گازگرفتگی و حتی انفجار وجود دارد. برای گرفتن مجوز و  راه‌اندازی یک رستوران، حتما باید اصول ایمنی در آشپزخانه صنعتی را رعایت کنید. تجهیزات ایمنی که در این نوع از آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند، باید استانداردهای لازم را دریافت کرده باشند.

با‌توجه‌به اهمیت این موضوع؛ در این مقاله چک لیست اصول ایمنی در آشپزخانه صنعتی را بررسی خواهیم کرد. با مطالعه این مطلب کوتاه می‌توانید از بروز حوادث ناگوار در آشپزخانه‌های صنعتی جلوگیری کنید. مطالعه این مقاله به همه افرادی که قصد راه‌اندازی رستوران یا کافه دارند، پیشنهاد می‌شود.

۱.  طراحی و معماری آشپزخانه؛ اولین اصل ایمنی در آشپزخانه های صنعتی

مکانی که در هتل یا رستوران خود برای راه‌اندازی آشپزخانه در نظر گرفته‌اید، باید از نظر ایمنی و بهداشت محیط استانداردهای لازم را داشته باشد. به‌طورکلی، بناهایی که انبارهای تاریک، راه‌پله‌های باریک و تهویه نامناسب دارند، برای راه‌اندازی رستوران و آشپزخانه نامناسب‌اند. این بدان معناست که علاوه‌بر اینکه کارکنان شما باید لباس آشپزی بهداشتی و تمیز بپوشند، خود بنا نیز باید از نظر معماری، ایمنی و بهداشت ویژه آشپزخانه طراحی و ساخته شود.

طراحی و معماری آشپزخانه؛ اصلی مهم در ایمنی آشپزخانه صنعتی 

۲. استفاده از تجهیزات استاندارد؛ یکی از مهم‌ترین اصول ایمنی در آشپزخانه

مهم‌ترین نکته پس از طراحی بنای آشپزخانه، تجهیز آشپزخانه به تجهیزاتی با سطح ایمنی و استاندارد بالاست. گازها و فرهای صنعتی و سایر تجهیزات بی‌کیفیتی که نشان استاندارد را دریافت نکرده باشند، احتمال بروز حوادث ناگواری مانند آتش‌سوزی، گاز گرفتگی و حتی انفجار را در رستوران یا هتل افزایش می‌دهند.

استقرار صحیح این تجهیزات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جانمایی مناسب لوازم آشپزخانه صنعتی علاوه‌بر افزایش سرعت عمل کارکنان، به حفاظت از جان آن‌ها نیز کمک خواهد کرد. به همین دلیل، بازرسان معمولا توجه ویژه‌ای به تجهیزات و نحوه استقرار آن‌ها دارند. البته برای بالا بردن ایمنی در محیط آشپزخانه پیشنهاد می‌کنیم از انواع لباس و شلوار کار مناسب نیز استفاده کنید.

خرید تجهیزات استاندارد؛ مهم‌ترین اصل ایمنی در آشپزخانه های صنعتی 

۳. لباس کار پرسنل؛ اصلی مهم در دستورالعمل ایمنی و بهداشت آشپزخانه

یکی دیگر از اصول ایمنی در آشپزخانه صنعتی، لباس کار کارکنان است. لباسی که برای پرسنل یک آشپزخانه صنعتی طراحی می‌شود باید از نظر جنس، اندازه، رنگ و نوع لباس استانداردهای لازم را داشته باشد. برای مثال، کلاه آشپزی یکی از مهم‌ترین اجزای لباس‌های آشپزی است که از ریزش موی سر به داخل غذا جلوگیری می‌کند. این اصل ایمنی آشپزخانه، هم در امنیت کارکنان موثر است و هم تاثیر فراوانی در بهداشت محیط رستوران و رضایت مشتریان خواهد داشت.

خرید لباس آشپزی از ماه ایمن؛ عاملی اثر‌گذار در ایمنی آشپزخانه صنعتی 

۴. استاندارد سیستم تهویه آشپزخانه؛ عاملی تاثیر‌گذار در ایمنی آشپزخانه

سیستم تهویه یکی دیگر از اصول ایمنی آشپزخانه است که برای دریافت مجوز رستوران حتما باید به آن توجه داشته باشید. معمولا در آشپزخانه‌های صنعتی حجم کار بسیار بالاست و از دستگاه‌ها و تجهیزات سنگین استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر مکان، سیستم تهویه مناسبی نداشته باشد، احتمالا فضا پر از دود یا بخار خواهد شد.

نداشتن تهویه باعث بو گرفتن کل فضای هتل یا رستوران نیز می‌شود. مطمئنا این مورد باعث نارضایتی مشتریان خواهد شد. البته بهتر است که حتی اگر آشپزخانه شما سیستم تهویه مناسبی نیز دارد، در هنگام پخت غذا از ماسک استفاده کنید. فروشگاه ماه ایمن امکان خرید انواع ماسک بهداشتی و ماسک صنعتی مناسب کار در کارگاه‌های آلوده را با قیمت به‌صرفه فراهم کرده است.

داشتن تهویه مناسب؛ یکی از مهم‌ترین اصول ایمنی در آشپزخانه صنعتی 

۵.  سیستم اطفای حریق؛ تهیه مهم‌ترین تجهیزات برای مقابله با خطرات آشپزخانه

در چک لیست اصول ایمنی در آشپزخانه صنعتی به‌هیچ‌عنوان نباید از سیستم و تجهیزات اطفای حریق غافل شوید. شما باید از همان ابتدای طراحی بنای ساختمان، به فکر جانمایی سیستم اطفای حریق باشید. در‌صورت بی‌توجهی به تجهیزاتی مانند کپسول‌ها و باکس‌های آتش‌نشانی و همچنین سیستم اعلام حریق، مطمئنا حوادث متعددی متوجه آشپزخانه شما خواهد شد. کارکنان تاسیساتی هتل یا رستوران شما هم می‌توانند از انواع لباس کار لی دیر‌سوز استفاده کنند که در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

خرید کپسول آتش نشانی از ماه ایمن؛ از مهم‌ترین اصول ایمنی آشپزخانه 

۶.     بازدید دوره‌ای از تجهیزات برای بررسی اصول ایمنی در آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که منجر به کاهش خطرات آشپزخانه در رستوران‌ها یا هتل‌ها می‌شود، بازدید دوره‌ای از تجهیزات و لوازم آشپزخانه است. حتی تجهیزات نو شما نیز ممکن است پس از چند ماه استفاده کیفیت و ایمنی خود را از دست بدهند. همچنین، بازدید دوره‌ای از انبارهای مواد غذایی برای افزایش ایمنی و بهداشت محیط لازم و ضروری است.

معمولا طول عمر تجهیزات و لباس‌های ایمنی با‌کیفیت و معتبر، از تجهیزات و لباس‌های بی‌کیفیت بالاتر است؛ بنابراین برای جلوگیری از ایجاد هزینه‌های اضافه تعمیر و نگه‌داری، بهتر است وسایل ایمنی فردی و جمعی مانند کپسول‌های اطفای حریق، لباس کار، ماسک و دستکش مورد‌نظرتان را از فروشگاهی معتبر و با‌سابقه خریداری کنید.

ضرورت بررسی دوره‌ای تجهیزات ایمنی فردی آشپزخانه 

خرید تجهیزات ایمنی آشپزخانه از فروشگاه اینترنتی ماه ایمن

در این مقاله مهم‌ترین اصول ایمنی در آشپزخانه را بررسی کردیم. بخش بزرگی از ایمنی محیط آشپزخانه‌های صنعتی مربوط به کیفیت تجهیزات حفاظت فردی است. برای مثال، شما باید نسبت به خرید تجهیزات اطفای حریق، لوازم ایمنی فردی مانند لباس و کلاه آشپزی، انواع دستکش، ماسک و عینک‌های صنعتی با‌کیفیت برای این مکان اقدام کنید. فروشگاه اینترنتی ماه ایمن بهترین تجهیزات ایمنی فردی آشپزخانه‌های صنعتی را با مناسب‌ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می‌کند. محصولات خریداری‌شده در کمترین زمان به محل رستوران، هتل یا آشپزخانه صنعتی شما ارسال خواهند شد.