رستوران‌داری یکی از پرطرفدارترین مشاغل در سراسر جهان به شمار می‌رود و بسیاری از کارآفرینان به راه اندازی رستوران علاقه دارند؛ اما در شرایطی این افراد در راه اندازی رستوران به موفقیت دست پیدا می‌کنند که نوع فعالیت و خدمات را به‌درستی انتخاب کنند، طرح و استراتژی درستی برای راه‌اندازی رستوران داشته باشند و با برآورد دقیق، بودجه و سرمایه کافی به انجام چنین کاری اختصاص دهند. در مقاله پیش‌رو، به بررسی مراحل راه اندازی رستوران از صفر تا صد می‌پردازیم تا بعد از مطالعه و با رعایت نکات آن، لذت موفقیت مالی ناشی از رستوران داری را تجربه کنید.

۱. قدم اول راه اندازی رستوران؛ انتخاب نوع فعالیت و خدمات

پیش از اقدام به راه اندازی رستوران بسیار مهم است که نوع فعالیت و خدمات کسب‌وکار خود را مشخص کنید. از جمله مزایای انجام چنین کاری می‌توان به مواردی همچون چیدمان لیست خدمات بر‌اساس نیاز مشتریان و ایجاد تصویر درستی از فعالیت رستوران در ذهن مشتریان اشاره کرد. همچنین زمانی که نوع فعالیت و خدمات رستورانی برای مشتریان شفاف باشد، صاحبان آن‌ها قادر خواهند بود تا در راستای افزایش آگاهی از برند و هویت برند خود به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند. 

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که عوامل مختلفی هنگام انتخاب نوع فعالیت و خدمات تاثیرگذار هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان سرمایه، تجهیزات مورد‌نیاز و تعداد نیروی انسانی و بازار هدف اشاره کرد. ضمنا با مشخص شدن نوع خدمات و فعالیت رستوران، می‌توانید در زمان کوتاه‌تری برای تهیه تجهیزات اقدام کنید؛ البته توجه داشته باشید که خرید چکمه پلاستیکی و لباس آشپزی جزو خریدهای الزامی برای هر نوع رستوران به شمار می‌رود.

۲. تدوین طرح و سند استراتژی کسب‌و‌کار؛ گام دوم در مراحل راه اندازی رستوران

هدف از تدوین طرح و سند استراتژی کسب‌وکار در هنگام راه اندازی رستوران، تعیین مسیر راهی مشخص برای راه‌اندازی موفق یک رستوران است. این سند شامل مواردی همچون موارد زیر می‌شود:

  • خلاصه‌ای از کسب‌و‌کار
  • اهداف کسب‌و‌کار
  • بازار هدف
  • رقبا
  • استراتژی‌های بازاریابی
  • برنامه مالی

تهیه این اسناد به افرادی که قصد راه اندازی رستوران دارند این امکان را می‌دهد تا با انجام تجزیه و تحلیل‌های دقیق، با آگاهی بیشتر وارد چنین بازاری شوند. موضوع دیگری که در هنگام تدوین سند استراتژی یک رستوران اهمیت فراوانی دارد، رسیدن به یک تخمین یا پیش‌بینی کلی از میزان تجهیزات و نیروی انسانی است که برای آغاز  فعالیت نیاز دارید. به‌عنوان مثال، با تعیین تعداد پرسنل موردنیاز می‌توانید تعداد مشخصی ست لباس آشپزی تهیه کنید. تهیه لباس آشپزی ست برای کارکنان رستوران، هماهنگی بصری ایجاد می‌کند و برای مشتریان نیز بسیار جذاب است.

تدوین سند و طرح استراتژی؛ گام دوم راه اندازی رستوران

۳. راه‌اندازی موفق رستوران با سرمایه‌گذاری و برآورد دقیق هزینه‌ها

مواجهه با برخی هزینه‌های پیش‌بینی نشده، از جمله اجزای جدایی‌ناپذیر رستوران‌داری و راه اندازی کترینگ یا سایر انواع مراکز تهیه غذا است؛ البته ذاتا راه‌اندازی رستوران با خود هزینه‌های دیگری همچون اجاره مغازه، خرید تجهیزات، استخدام نیروی انسانی و تبلیغات به همراه دارد که کارآفرینان علاقه‌مند به فعالیت در این صنعت، باید برآورد درستی نسبت به آن‌ها داشته باشند.

به‌عنوان مثال هزینه اجاره مکان، خرید تجهیزات بهداشتی و ایمنی مانند روپوش کار زنانه و مردانه برای کارکنان، میز و صندلی، وسایل دکوراسیون، حقوق کارکنان و مواردی از این قبیل ممکن است پیش از راه‌اندازی رستوران نادیده گرفته شوند؛ درصورتی‌که تاثیر بسزایی در روند راه‌اندازی رستوران و موفقیت آن در آینده دارند. 

۴. گام مهم راه اندازی رستوران؛ نامگذاری و انتخاب لوگوی مناسب

نام و لوگوی رستوران‌ها اولین المان‌هایی هستند که مشتریان با آن‌ها مواجه می‌شوند. این دو المان اگر به شکل مناسبی نوشته و طراحی شده باشند، به‌خوبی توجه مشتریان را جلب می‌کنند. نام یک رستوران باید کوتاه باشد و به‌راحتی خوانده شود. ضمنا استفاده از مواردی همچون خدمات و استایل فضای رستوران در نامگذاری، آن هم به شیوه‌ای جذاب، باعث می‌شود تا مشتریان نام یک رستوران را راحت‌تر به ذهن بسپارند. این موضوع در هنگام انتخاب لوگو نیز صدق می‌کند و اگر یکی از غذاها یا خدمات ویژه خود را در لوگو رستوران قرار دهید، تصویر به یادماندنی‌تر از حضور مشتریان در رستوران برای آن‌ها ایجاد می‌کنید.

کلاه آشپزی علاوه‌بر این که وسیله‌ای الزامی در آشپزخانه‌های رستوران‌ها به شمار می‌رود، از‌جمله المان‌های جذاب برای اضافه کردن به لوگوی رستوران است. قرار گرفتن این المان در لوگو مفاهیم خاصی با خود به همراه می‌آورد که یکی از آن‌ها، نمایش حرفه‌ای بودن به مشتریان است.

نقش مهم انتخاب نام و ثبت برند در راه اندازی رستوران

۵. تعیین موقعیت مکانی برای راه اندازی رستوران 

محله یا مکانی که تصمیم به تاسیس رستوران خود در آنجا دارید باید هماهنگی مناسبی با سبک و استایل آن داشته باشد. مکان رستوران یکی از عوامل مهم در موفقیت آن است. مکان رستوران باید به‌راحتی قابل دسترس و پرتردد باشد. همچنین، باید توجه داشته باشید که مکان رستوران با نوع آن هماهنگی داشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر رستوران شما لوکس است، باید مکانی را انتخاب کنید که در منطقه‌ای مناسب و با امکانات رفاهی مناسب قرار دارد.

اهمیت راه‌اندازی رستوران در مکانی مناسب به این موضوع نیز مربوط می‌شود که محل رستوران در فاصله کمی از اولین مرکز درمانی قرار گرفته باشد تا در صورت بروز حوادث مختلف، بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات درمانی لازم را انجام داد. البته بعد از تعیین موقعیت مکانی رستوران و تکمیل لیست تجهیزات موردنیاز، از خرید جعبه کمک های اولیه غافل نشوید. جعبه کمک‌های اولیه جزو تجهیزات ایمنی ضروری در هر رستوران به شمار می‌رود.

۶. استخدام پرسنل؛ یکی دیگر از مراحل راه اندازی رستوران

پرسنل و نیروی انسانی هر کسب‌وکار موتورهای محرک آن برای حرکت در مسیر موفقیت هستند؛ اما اگر این موتورهای محرک، ناکارآمد یا بازدهی کمی داشته باشند، حرکت در مسیر موفقیت تقریبا غیرممکن خواهد بود. به‌علاوه، نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای انگیزه فراوانی برای ارائه خدمات به مشتریان دارد و برای اینکه محیط کاری را به فضایی مناسب به منظور آموزش و یادگیری سایر پرسنل تبدیل کند، مهارت‌های لازم را کسب کرده است.

به‌علاوه، کامل بودن تجهیزات یک رستوران نشان از حرفه‌ای بودن آن مجموعه است. پس، با تهیه و نصب کپسول آشپزخانه در رستوران خود، با یک تیر دو نشان می‌زنید. البته متناسب با نوع فضا و کاربرد، قیمت کپسول آشپزخانه در مدل‌های مختلف با‌یکدیگر متفاوت است؛ اما این تجهیزات ایمنی نیاز ضروری هر محیط کاری هستند.

۷. خرید تجهیزات رستوران؛ نمایش حرفه‌ای بودن در گام نهایی راه اندازی رستوران

تجهیزات رستوران شامل تجهیزات آشپزخانه، تجهیزات سرو و پذیرایی و تجهیزاتی ایمنی است. همچنین در این مرحله خرید تجهیزات رستوران با توجه به نوع رستوران و نیازهای آن‌ها اهمیت فراوانی دارد. به‌عنوان مثال یکی از تجهیزات ضروری رستوران کپسول آشپزخانه است. این محصول در هنگام بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی و حریق، نقش مهمی به‌منظور کاهش خسارت‌های ناشی از آن‌ها ایفا می‌کند. ضمنا این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که برای خرید تجهیزات رستوران، به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا محصولاتی با‌کیفیت خریداری کنید که تا مدت‌ها کارایی خود را همچنان حفظ می‌کنند.

۸. بازاریابی و تبلیغات؛ گام ضروری در مراحل راه اندازی رستوران

پس از تعیین مکان، انتخاب لوگو و نام رستوران، تهیه تجهیزات ایمنی و لوازم مورد‌نیاز برای آغاز فعالیت رستوران، نوبت به بازاریابی و تبلیغات می‌رسد تا پس از تاسیس رستوران خود دغدغه کم‌تری در مورد ترغیب و جذب مشتریان داشته باشید. بازاریابی و تبلیغات ابزارهای موثری هستند که کسب‌وکارهای حوزه‌های مختلف برای انتقال پیام به مشتریان و مخاطبان در اختیار دارند؛ بنابراین هر کسب‌وکاری که بتواند با صدای بلندتری صدای خود را به گوش مخاطبان برساند یا پیام خود را کاملا واضح و شفاف بیان کند، در بازارهای رقابتی صنایع مختلف، شانس بیشتری برای  افزایش مشتری و فروش خواهد داشت.

معرفی رستوران تازه تاسیس از طریق بازاریابی و تبلیغات مناسب

صفر تا صد راه اندازی رستوران موفق با رعایت نکات مهم

در این مقاله به مراحلی همچون انتخاب نوع فعالیت و خدمات، تعیین مکان، انتخاب نام و لوگو و استخدام پرسنل و سایر موارد به عنوان مراحل مهم در تاسیس یک رستوران اشاره کردیم. فرآیند راه‌اندازی رستوران بسیار زمان‌بر و پرهزینه است؛‌ اما با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توان با یک استراتژی مناسب، لذت ایجاد یک جریان درآمدی مناسب از رستوران داری را تجربه کرد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که رعایت نکات ایمنی اصلی مهم در راه‌اندازی موفق یک رستوران است. وجود تجهیزات ایمنی در محیط‌های کاری حس اطمینان خاطری در کارکنان و پرسنل ایجاد می‌کند و این پیام را از سمت صاحبان کسب‌وکار به آن‌ها منتقل می‌کند که سلامت پرسنل، برای مدیران اولویت بالایی دارد.