در اواخر فصل پاییز و شروع زمستان، یکی از مشکلات رایج رانندگان شکستگی سر سیلندر است. هرچه هوا سردتر شود، احتمال ترک خوردن کف یا بغل‌های سرسیلندر بیشتر خواهد شد. به‌همین‌خاطر توصیه می‌شود همواره ضد یخ داخل ماشین بریزید تا از ترک خوردن سرسیلندر جلوگیری شود. با‌این‌حال اگر به هر دلیلی سرسیلندر ماشین شما دچار شکستگی یا ترک خوردگی شده است، باید سریعا نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. در مواردی که شکستگی بیش از حد نباشد، ترک این قطعه با جوشکاری قابل حل است. البته جوشکاری سرسیلندر بسیار حساس است و نیاز به دقت بالایی دارد؛ علاوه‌بر این، باید اصول جوشکاری این قطعه را بدانید. در ادامه این مقاله قصد داریم به آموزش جوشکاری آرگون سرسیلندر با کامل‌ترین جزییات بپردازیم. 

تهیه لوازم ایمنی؛ پیش نیاز انجام جوشکاری سرسیلندر

برای شروع جوشکاری سرسیلندر، مهم‌ترین اقدام تهیه لباس مکانیکی و لوازم ایمنی است. زمانی که جوشکاری سرسیلندر و قطعات حساس را انجام می‌دهید باید لوازم خود ایمنی شما کامل باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. ابزار خود ایمنی که برای جوشکاری سرسیلندر نیاز دارید، به شرح زیر است:

  •  دستکش مخصوص جوشکاری
  • ماسک جوشکاری
  • لباس مکانیکی برزنتی
  • عینک جوشکاری

با استفاده از این ابزار خود ایمنی، خطرات جوشکاری به حداقل خواهد رسید، اما صفر نمی‌شود. شما باید توجه داشته باشید که آسیب‌های حاصله از بی دقتی در زمان جوشکاری جبران ناپذیر خواهند بود. از همین رو توصیه می‌شود با تجهیزات ایمنی کامل نسبت به جوشکاری سرسیلندر اقدام کنید تا آسیبی به سلامتی ارزشمند شما نرسد. 

تهیه ابزار جوشکاری سرسیلندر؛ اولین قدم برای شروع جوشکاری

لوازمی که برای کار با دستگاه جوشکاری سر سیلندر نیاز دارید

پس از تهیه لوازم خود ایمنی مانند ماسک جوشکاری، دستکش و لباس مکانیکی، باید ابزار مورد نیاز جوشکاری سرسیلندر را تهیه کنید. برای جوش سرسیلندر از دستگاه آرگون استفاده می‌شود که نسبت به دستگاه‌های جوش معمولی متفاوت است. فهرست زیر، لوازمی است که برای انجام جوشکاری سرسیلندر با دستگاه آرگون نیاز دارید:

  • سیلندر گاز
  • مشعل یا تورچ
  • الکترود تنگستن
  • سیم جوش
  • انبر اتصال
  • انبر جوش
  • گاز لنز
  • کولت
  • سرامیک نمره ۷
  • دنباله

سرامیک نمره ۷ برای گاز لنز شماره ۳.۲ مناسب است که برای این گاز لنز باید از تنگستن ۳.۲ استفاده شود. بهترین ابزارها برای جوشکاری سرسیلندر سرامیک نمره ۷ و تنگستن و گازلنز ۳.۲ هستند. این ترکیب جوش‌هایی عمیق با سطح صاف ایجاد می‌کند تا جوشکاری سر سیلندر به‌خوبی انجام شود. 

قبل از شروع جوشکاری، محل جوش را با فرچه و استون تمیز کنید

حال که ابزار ایمنی و ابزار مورد نیاز را تهیه کرده‌اید، باید محل جوشکاری را مشخص کنید. پیشنهاد می‌شود برای انجام جوشکاری با دقت بیشتر، حتما منطقه را علامت گذاری کنید. سپس با استفاده از فرچه فلزی و آب، کل سر سیلندر را بشویید. اگر گرد و خاک روی محل جوشکاری باشد، ممکن است جوش ایجاد شده کیفیت خود را از دست بدهد و پس از مدتی دوباره ترک نمایان شود.

پس از تمیز کردن کل بخش‌های سرسیلندر با آب و فرچه، الکترود تنگستن و محل جوشکاری را با استون تمیز کنید. علاوه‌بر محل جوشکاری روی سرسیلندر، باید الکترود را نیز تمیز کنید تا هیچ‌گونه آلودگی در فرایند جوشکاری نباشد. حتما توجه داشته باشید که دستکش شما نیز از نوع مخصوص جوشکاری باشد؛ زیرا باید الکترود را با دست نگه دارید. شاید قیمت دستکش جوشکاری نسبت به مدل‌های معمولی بیشتر باشد، اما از انگشتان تا ساعد شما به بهترین شکل ممکن حفاظت خواهد کرد. 

تغییر تنظیمات دستگاه برای جوشکاری سر سیلندر

دستگاه جوش آرگون که مخصوصا برای جوش سر سیلندر استفاده می‌شود، چهار کلید اصلی دارد. کلید اول برای تنظیم حالت تیک در زمان جوشکاری، کلید دوم برای تنظیم قدرت و جریان AC، کلید سوم برای تنظیم بین حالت دوضرب و چهارضرب،‌ کلید چهارم نیز برای تنظیم عملکرد پالس است. کلید اول و دوم باید روی حالت پیشفرض باقی بمانند تا اختلالی در جوشکاری سرسیلندر ایجاد نشود. بهترین تنظیمات برای جوش دادن سر سیلندر، چهارضرب اتومات و بدون پالس است. 

بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر AC را افزایش دهند، جوشکاری سریع‌تر انجام می‌شود. بله این فرضیه درست است، اما مصرف الکترود تنگستن بیشتر می‌شود که هزینه جوشکاری را افزایش خواهد داد. البته برای جوشکاری کف سرسیلندر می‌توان ولوم AC را افزایش داد و برای لبه‌ها باید روی حالت بالانس باشد. توجه داشته باشید که حتما از دستکش کار مخصوص جوشکاری استفاده شود؛ زیرا جوشکاری در فاصله نزدیک انجام خواهد شد. 

پالس مناسب AC برای جوشکاری سر سیلندر چیست؟

هرچه جریان پالس AC بیشتر باشد، جوشکاری قوی‌تر خواهد شد! در حقیقت این جمله از نظر علمی درست نیست و عمق جوش ارتباطی به میزان پالس دستگاه جوش ندارد. در صنعت جوشکاری برای ورق‌های نازک پالس روی حداقل خود قرار دارد و هرچه میزان پهنای فلز بیشتر باشد، باید میزان پالس را افزایش دهید. 

برای لبه‌های سرسیلندر که نازک‌تر هستند، پالس باید روی حداقل باشد و برای کف سرسیلندر، می‌توانید ولوم پالس را افزایش دهید. برای جوشکاری کف حتما از یک ماسک فیلتردار زیر ماسک جوشکاری استفاده کنید تا دود الکترود وارد ریه‌های شما نشود. خوشبختانه قیمت ماسک فیلتر دار صنعتی بسیار مناسب بوده و برای کلیه افراد قابل تهیه است. 

پالس کم؛ بهترین گزینه برای جوشکاری سر سیلندر

جوشکاری سرسیلندر را با دقت بالا انجام دهید

برای انجام جوشکاری سر سیلندر، الکترود تنگستن و نازل گاز را همزمان به سرسیلندر نزدیک کنید. باید دمای نقطه مورد نظر افزایش یابد تا تنگستن آب شده و جوش شکل گیرد. در فرایند آموزش جوشکاری آرگون سرسیلندر توصیه می‌شود که پس از جوشکاری بخش کوچکی، دستگاه را خاموش کرده و محل جوش را بررسی کنید. 

به این صورت زمانی که جوش کیفیت خوبی نداشته باشد، متوجه آن خواهید شد و قبل از اتمام جوشکاری آن را اصلاح خواهید کرد. انجام بخش کوچکی از کار و چک کردن آن، در فرایند کار با مینی فرز نیز توصیه می‌شود؛ زیرا ممکن است برش نامناسب باشد و به تخته آسیب بزند. 

دقت؛ مهارت مورد نیاز برای جوشکاری سر سیلندر

جوشکاری سرسیلندر؛ راه‌حلی به‌صرفه‌تر از تعویض سرسیلندر

در این مقاله تلاش کردیم جوش سرسیلندر را به کامل‌ترین نکات به شما آموزش دهیم. توجه داشته باشید که جوش دادن این قطعه خطرات بسیاری دارد، پس اگر دانش کافی کار با دستگاه آرگون را ندارید آن را به تعمیرکاران بسپارید. برای جوشکاری سرسیلندر استفاده از دستکش، ماسک جوشکاری و لباس مکانیکی بسیار ضروری است و به‌هیچ‌وجه نباید این موارد را فراموش کنید. شما تجربه‌ای از جوشکاری سر سیلندر دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم تجارب خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما و سایر خوانندگان مجله ماه ایمن به اشتراک بگذارید.