فرز و مینی فرز از ابزارهای برشی و سایشی الکتریکی هستند و برای انجام کارهای خانگی، ساختمانی و صنعتی کاربرد دارند. به دلیل کاربرد گسترده این وسیله الکتریکی، قصد داریم در این مقاله آموزش کار با مینی فرز و فرز را به صورت مرحله‌به‌مرحله بررسی کنیم. آشنایی با نحوه برش با مینی فرز و فرز به صرفه‌جویی در وقت و انرژی کمک کرده و با انجام کار به صورت اصولی از بروز خطرات کار با مینی فرز و فرز جلوگیری خواهید کرد. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید و با یادگیری اصول کار با مینی فرز، به افزایش عمر دستگاه خود کمک کرده و کارهایتان را با سرعت بیشتری پیش ببرید.

۱. انتخاب دستگاه مناسب؛ مهم‌ترین مرحله در آموزش کار با مینی فرز

یکی از مهم‌ترین مراحل در آموزش کار با مینی فرز و فرز، انتخاب دستگاه متناسب با هدف موردنظر است. فرز و مینی فرز انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها برای انجام کاری متفاوت کاربرد دارد. به‌عنوان مثال مینی فرز‌های بادی نسبت به مینی فرز برقی یا فرزهای ثابت قدرت کمتری داشته و برای انجام مصارف خانگی کوچک یا کارهای ساختمانی محدود گزینه مناسبی هستند.

باتوجه‌به خطرات کار با مینی فرز و فرز، هنگام کار حتما از دستکش ایمنی ضدبرش استفاده کنید. قیمت دستکش ضد برش بسیار مناسب بوده و از آسیب رسیدن به انگشتان و دست‌ها هنگام کار و برش یا مینی فرز جلوگیری خواهد کرد.

۲. انتخاب صفحه برش مناسب؛ یکی از اساسی‌ترین نکات برش با مینی فرز

دیسک‌های بسیار متنوعی برای کار با مینی فرز و فرز وجود دارد؛ نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از صفحه برش مناسب در انجام هر مرحله از کار است. به‌عنوان مثال دیسک‌های برش برای برش انواع متریال مانند: سنگ، فلز، آهن، لوله و کاشی مورداستفاده قرار می‌‌گیرند. دیسک‌های دیگر مثل صفحه سنباده و پد پولیش برای سمباده کشیدن در مرحله پایانی کار با مینی فرز و فرز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در هر دو مرحله برش و سمباده‌کشی استفاده از ماسک محافظ صورت را فراموش نکنید؛ زیرا احتمال پرتاب خرده‌های اجسام در چشم‌ها هنگام برش با مینی فرز و فرز بسیار بالا است. همچنین طریقه بستن صفحه سنگ فرز را به‌خوبی یاد بگیرید تا صفحه بدون هیچ ایرادی روی دستگاه نصب شود.

انتخاب دیسک مناسب؛ یکی از مهم‌ترین نکات کار با مینی فرز و فرز

۳. از وسایل ایمنی مناسب استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در آموزش کار با مینی فرز و فرز باید به آن اشاره کنیم، استفاده از تجهیزات ایمنی کامل پیش از آغاز کار با این دستگاه است. پرتاب شدن براده‌های فلز، چوب یا اجسام دیگر در چشمان یکی از خطرات کار با مینی فرز و فرز محسوب می‌شود؛ برای جلوگیری از بروز این خطر باید از صورت و چشمان خود با استفاده از شیلد محافظ صورت یا عینک ایمنی محافظت کنید.

برای محافظت از دستان از دستکش ایمنی ضدبرش، برای محافظت از بازوها از لباس کار ایمنی آستین بلند و برای جلوگیری از مزاحمت صوتی از گوشی ایمنی استفاده کنید. از زدن ماسک ایمنی چند لایه مخصوصا هنگام برش سنگ به دلیل ایجاد غبار، به‌هیچ‌عنوان غافل نشوید. قیمت گوشی ایمنی و سایر تجهیزات ایمنی در مقایسه با کاربردی که در کاهش خطرات احتمالی هنگام کار با مینی فرز و فرز دارد، بسیار معقول است.

استفاده از وسایل ایمنی برای کاهش خطرات کار با مینی فرز و فرز

۴. نگهداشتن اصولی دستگاه را یاد بگیرید

در بررسی روش برش اهن با سنگ فرز یا سایر قطعات با این وسیله، یکی از مهم‌ترین نکات نگهداشتن اصولی آن است. برای این که هنگام کار با مینی فرز و فرز، دستگاه در دستان شما تعادل داشته باشد، با یک دست خود دسته جانبی و با دست دیگر خود بدنه دستگاه را نگه دارید. نگهداشتن مینی فرز و فرز با دو دست یک اصل اساسی هنگام کار با مینی فرز است.

پیش از این که دستگاه را روی سطح موردنظر بکشید، اجازه دهید دور چرخش دستگاه کامل شود. نیازی به وارد کردن فشار بیش‌ازحد به دستگاه نیست؛ با ثابت نگهداشتن فرز روی سطح موردنظر و چرخش صفحه دستگاه، برش انجام می‌شود. اگر فشار بیش‌ازاندازه به دستگاه وارد کنید، دستگاه قلاب کرده و ممکن است صدمات فیزیکی برای شما به بار بیاورد. پوشیدن جلیقه کار مهندسی برای جلوگیری از خطرات کار با مینی فرز و فرز در چنین مواقعی بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

نگهداشتن اصولی دستگاه مینی فرز و فرز با دو دست

۵. سرعت دستگاه را تنظیم کنید

تنظیم سرعت دستگاه یکی از مهم‌ترین مراحل در آموزش برش چوب با مینی فرز یا برش سایر اجسام با این دستگاه است. سرعت دستگاه باید متناسب با نوع قطعه و کاری که روی آن انجام می‌دهید، تنظیم شده و سپس آن را روشن کنید. پیش از نزدیک کردن دستگاه به قطعه موردنظر، حتما باید آن را روشن کنید. باز هم روی این نکته تاکید می‌کنیم که پیش از شروع کار با مینی فرز و فرز، اجازه دهید یک دور چرخش دستگاه کامل شود.

برای حفظ ایمنی در کارگاه ساختمانی یا کارگاه‌های شخصی کوچک، توجه داشته باشید که هنگام روشن کردن دستگاه آن را محکم در دو دست خود بگیرید، در غیر این صورت دستگاه پرتاب شده و علاوه‌بر آسیب‌های فیزیکی برای شخص شما، دستگاه نیز آسیب می‌بیند.

۶. تنظیم موقعیت قرارگیری دستگاه؛ مهم‌ترین نکته در برش با زاویه مینی فرز

یکی از نکات مهم در آموزش کار با مینی فرز و فرز این است که زاویه قرارگیری دستگاه را نسبت به نوع صفحه و نوع قطعه به‌درستی انتخاب کنید. هنگام برش با مینی فرز دستگاه نباید در نزدیکی لبه‌های قطعه قرار بگیرد؛ بنابراین سعی کنید همیشه دستان خود را در راستای جسم نگه داشته و حرکت دهید.

برای ساب و سایش سطوح از زاویه ۵ تا ۱۰ درجه و برای سنباده‌کاری نیز از زاویه ۱۵ تا ۳۰ درجه برای نگه داشتن دستگاه نسبت به سطح استفاده کنید. برای برش با زاویه مینی فرز، باید صفحه برش عمود بر سطح موردنظر باشد.

تنظیم زاویه دستگاه نسبت به سطح موردنظر هنگام برش با زاویه مینی فرز

کاهش خطرات کار با مینی فرز و فرز با رعایت نکات ایمنی

در این مقاله آموزش کار با مینی فرز و فرز را در ۶ مرحله بررسی کردیم. برای شروع باید نوع دستگاه را متناسب با نیاز خود انتخاب کرده و سپس طریقه بستن صفحه سنگ فرز یا مینی فرز را بیاموزید. در مراحل بعدی با تنظیم سرعت دستگاه، نگه داشتن اصولی آن و رعایت نکات ایمنی، برش با مینی فرز و فرز را آغاز کنید.

دانستن نکات ایمنی مربوط به کار با این دستگاه، خطرات کار با مینی فرز و فرز را به حداقل می‌رساند؛ علاوه‌بر این، با استفاده اصولی از مینی فرز و فرز، عمر دستگاه طولانی‌تر شده و تا مدت‌ها می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید.