افراد حاضر در آزمایشگاه‌های شیمی یا محیط‌های کارگاهی و صنعتی، حین کار با مواد شیمیایی مختلف در معرض حوادث مختلف قرار دارند که به سلامتی آن‌ها آسیب جدی وارد می‌کنند. همچنین پاشش مواد شیمیایی روی پوست نواحی مختلف بدن یا استنشاق بخارهای سمی، از جمله حوادث رایج کار با مواد شیمیایی هستند که افراد برای جلوگیری از وقوع آن‌ها باید کلیه موارد ایمنی را رعایت کنند. این مقاله، برای آشنایی با اصول افزایش ایمنی مواد شیمیایی در محیط‌های مختلف منبع مناسبی خواهد بود. به‌علاوه، در ادامه توضیحاتی در مورد اقدامات و اصول ایمنی کار با این مواد ارائه می‌دهیم تا با رعایت آن‌ها، احتمال آسیب‌دیدگی حین کار با مواد شیمیایی را به حداقل برسانید.

جلوگیری از پاشش مواد شیمیایی به چشم‌ها با استفاده از عینک ایمنی

به‌طور‌معمول در آزمایشگاه‌های شیمی افراد با مواد شیمیایی مختلفی سروکار دارند که آسیب‌های جدی به سلامتی چشم‌ها وارد می‌کنند. همچنین از‌آنجایی‌که برخی مواد شیمیایی خاصیت خورندگی دارند، اگر قطرات و مقادیری از آن‌ها روی چشم‌ها بپاشد، مشکلات جدی‌تر برای افراد ایجاد خواهد شد. اما استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند عینک ایمنی که مختص آزمایشگاه‌های شیمی طراحی شده است، در حفاظت از چشم‌های کارکنان و افراد در برابر چنین آسیب‌هایی بسیار مفید خواهد بود.

به دلیل اینکه برخی از تجهیزات حفاظتی چشم، به‌خوبی روی صورت قرار نمی‌گیرند یا کل فضای اطراف چشم را پوشش نمی‌دهند، استفاده از عینک ایمنی مخصوص کار با مواد شیمیایی توسط کلیه افراد اهمیت فراوانی دارد. به‌علاوه، این مدل عینک‌های ایمنی یک لایه محافظ جانبی دارند؛ این امر از تماس بخارهای سمی مواد شیمیایی خطرناک مانند دی‌متیل کادمیوم، با چشم‌ها به‌خوبی جلوگیری می‌کند.

استفاده از عینک ایمنی برای جلوگیری از پاشش مواد شیمیایی به چشم‌ها

دستکش ایمنی برای جلوگیری از خطر خورندگی مواد شیمیایی

یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری، حفاظت و افزایش ایمنی حین کار با مواد شیمیایی، استفاده از دستکش ایمنی است. این مدل وسیله حفاظتی به‌ دلیل اینکه احتمال آسیب‌ دیدن دست‌ها و بروز برخی بیماری‌های عفونی ناشی از خاصیت خورندگی مواد شیمیایی را کاهش می‌دهند، انتخابی ایده‌آل محسوب می‌شوند. از جمله مدل‌های مختلف دستکش ایمنی برای حفاظت از دست‌ها و افزایش ایمنی کار با مواد شیمیایی، می‌توان به دستکش کف مواد، دستکش نیتریل و نئوپرن اشاره کرد. 

البته دستکش‌های کف مواد به دلیل طراحی خاص، از جمله تجهیزات ایمنی هستند که در بسیاری از محیط‌های کارگاهی از دست‌ها در برابر آسیب‌های مختلف مانند بریدگی، ساییدگی و حرارت بالا به‌خوبی محافظت می‌کنند و به‌عنوان وسیله حفاظتی مهم شناخته می‌شوند که اغلب کارکنان چنین محیط‌هایی باید همیشه آن را همراه داشته باشند.

کاهش احتمال آسیب دیدن دست‌ها حین کار با مواد شیمیایی به کمک دستکش ایمنی

نقش مهم لباس کار ایمنی در حفاظت از بدن در برابر سوختگی ناشی از مواد شیمیایی

سوختگی یکی از شایع‌ترین خطرات حین کار با مواد شیمیایی است. همچنین سالانه افراد بسیاری در آزمایشگاه‌های شیمی به‌ دلیل استفاده نادرست از استون، بنزن،‌ اتانول و پنتان که در دسته مواد شیمیایی قابل‌اشتعال قرار دارند، دچار سوختگی می‌شوند. به‌ همین دلیل پوشیدن لباس کار متناسب با خطرات مواد شیمیایی توسط کلیه کارکنان محیط‌های آزمایشگاهی برای حفاظت و افزایش ایمنی امری حیاتی است.

از‌آنجایی‌که در اغلب آزمایشگاه‌های شیمی مواد شیمیایی اسیدی دیده می‌شوند، کلیه افراد حین کار با مواد اسیدی، باید از لباس ضد اسید استفاده کنند؛ به‌این‌ترتیب، با ایجاد یک لایه محافظ قدرتمند، از تماس مواد اسیدی با پوست بدن خود جلوگیری می‌کنند. خاصیت خورندگی مواد اسیدی آسیب‌هایی جدی به پوست وارد می‌کند و زمینه‌ساز بروز انواع عفونت‌های قارچی و تاول خواهد بود.

   پوشیدن لباس کار مناسب؛ یکی از مهم‌ترین استانداردهای ایمنی کار با مواد شیمیایی

استفاده از ماسک ایمنی؛ کمک به جلوگیری از ورود بخارات سمی مواد شیمیایی

از جمله ماسک‌های ایمنی که در حفاظت از سلامتی افراد در محیط‌های کاری مختلف، نقش مهمی دارند می‌توان به ماسک‌های تنفسی فیلتردار، ماسک‌های تنفسی FFP1 تا FFP3 و ماسک شیمیایی نظامی اشاره کرد. موارد کاربرد ماسک‌های FFP1 تا FFP3 شامل جلوگیری از ورود انواع ذرات معلق به دستگاه تنفسی است؛ اما ماسک شیمیایی نه‌تنها با ایجاد پوشش مناسبی روی صورت احتمال نفوذ ذرات معلق به دستگاه تنفسی را به حداقل می‌رساند، بلکه از چشم‌ها در برابر خطرات ناشی از پاشش مواد شیمیایی نیز محافظت می‌کند؛ البته برای آشنایی بیشتر با موارد موثر در افزایش ایمنی مواد شیمیایی، مطالعه برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی msds بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

ورود بخارهای سمی برخی مواد شیمیایی به دستگاه تنفسی، آسیب جدی به سلامتی این اندام حیاتی بدن وارد می‌کند. همچنین بر اثر استنشاق ذرات متعلق به اغلب مواد شیمیایی همچون جیوه،‌ دستگاه تنفسی بدن به‌شدت تحریک می‌شود؛ این اتفاق زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مزمن در افراد خواهد بود. به‌ همین دلیل اگر می‌خواهید از سلامتی خود در برابر چنین آسیب‌هایی به‌خوبی محافظت کنید، حتما استفاده از ماسک‌های ایمنی را جدی بگیرید.

نقش مهم ماسک‌های تنفسی در جلوگیری از ورود بخارات سمی به دستگاه تنفسی

کاهش خطرات احتراق مواد شیمیایی با کمک تجهیزات ایمنی مناسب

با آگاهی از حوادث و خطرات ناشی از مواد شیمیایی، به‌راحتی احتمال بروز بسیاری از آسیب‌دیدگی‌ها را به حداقل می‌رسانید؛‌ زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا متناسب با این موارد، از تجهیزاتی ایمنی مناسب استفاده کنید که در هنگام کار با مواد شیمیایی به‌خوبی یک سد حفاظتی قدرتمند برای بدن را ایفا می‌کنند. برای مثال، سوختگی یا ظهور انواع تاول‌ها یا عفونت‌ها روی پوست از جمله آسیب‌های رایج ناشی از تماس مواد شیمیایی اسیدی با پوست بدن است؛ بنابراین اگر در محیطی با اینگونه مواد کار می‌کنید، حتما از دستکش ضد اسید ساق بلند در کنار سایر تجهیزاتی ایمنی مانند لباس کار،‌ عینک و ماسک تنفسی ایمنی استفاده کنید. ضمنا با این کار در آزمایشگاه‌های شیمی که احتمال بروز این حوادث بسیار است، افزایش ایمنی مواد شیمیایی را بالاتر ببرید.

اقدامات پیشگیرانه و اصول ایمنی کار با مواد شیمیایی

مزیت دیگر آشنایی با اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی از طریق مطالعه برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی msds، این است که با تهیه کلیه تجهیزات ایمنی ضروری مانند چکمه ایمنی،‌ به آرامش و تمرکز کارکنان حین کار با این مواد، بسیار کمک می‌کنید؛ البته حتما به آموزش موارد ایمنی شیمیایی به کارکنان نیز توجه داشته باشید تا آن‌ها با استفاده مناسب از تجهیزات ایمنی و احتیاط بیشتر حین جابه‌جایی مواد شیمیایی، احتمال بروز هر حادثه‌ای را به حداقل برسانند.

خرید بهترین تجهیزات ایمنی؛ مهم‌ترین اصل برای افزایش ایمنی مواد شیمیایی

استفاده از تجهیزات ایمنی که در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها مانند عینک، دستکش، ماسک تنفسی و لباس کار اشاره کردیم،‌ نقش مهمی در کاهش احتمال آسیب‌ دیدگی حین کار با مواد شیمیایی ایفا می‌کنند. برای مثال، عینک ایمنی فضای اطراف چشم را به‌خوبی پوشش می‌دهد و با این کار، از سلامتی چشم‌ها در برابر پاشش مواد شیمیایی محافظت می‌کند. همچنین توضیحاتی در مورد اهمیت آشنایی با موارد ایمنی مواد شیمیایی به شما ارائه شد تا با علم به این موضوع درصورت بروز کوچک‌ترین حادثه‌ای اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهید. شما چه مواردی را حین کار با مواد شیمیایی رعایت می‌کنید؟ نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.