سمپاشی در زمان مناسب و به‌صورت اصولی، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از آسیب رساندن آفات و حشرات به درختان میوه محسوب می‌شود. سمپاشی درختان میوه در زمان نامناسب، نه‌تنها کارایی لازم را ندارد، بلکه باعث آسیب دیدن درخت می‌شود؛ بنابراین برای داشتن درختان سالم با میوه‌های خوشمزه، باید بهترین زمان سمپاشی درختان میوه و روش اصولی آن را یاد بگیریم. با مطالعه این مقاله، همراه ما باشید تا کلیه اطلاعات لازم درمورد زمان مناسب و روش اصولی سمپاشی درختان میوه را در اختیارتان قرار دهیم.

اواخر زمستان و اوایل بهار هر سال؛ بهترین زمان سمپاشی درختان میوه

به‌طورکلی بهترین زمان برای سمپاشی درختان میوه، اواخر زمستان و اوایل پاییز است؛ زیرا در این بازه زمانی، برگ درختان رشد نکرده است و آفت‌کش به‌راحتی همه قسمت‌های درخت را پوشش می‌دهد. یکی دیگر از دلایل انتخاب اوایل بهار و اواخر زمستان برای سمپاشی درختان میوه، نبود محصول روی درخت در این بازه چند ماهه است.  

درصورت سمپاشی درختان میوه در زمان گلدهی یا باز شدن شکوفه‌ها، احتمال آسیب رسیدن به شکوفه‌ها، زنبورها و اختلال در فرایند گرده‌افشانی افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید زمان سمپاشی زمستانه درختان میوه را به‌گونه‌ای انتخاب کنیم که قبل از جوانه زدن درخت، سمپاشی به اتمام برسد. اواسط بهمن، اسفند و روزهای نخستین بهار، بهترین زمان سمپاشی درختان میوه به شمار می‌رود. برای حفظ سلامتی خود در برابر سموم، حتما در هنگام سمپاشی از ماسک شیمیایی استفاده کنید. باتوجه‌به مناسب بودن قیمت ماسک شیمیایی باکیفیت، امکان خرید آن برای همه کشاورزان عزیز وجود دارد.

اواخر زمستان و اوایل بهار؛ زمان مناسب برای سمپاشی درختان میوه

برگ‌ریزان؛ بهترین زمان سمپاشی درختان میوه در پاییز

بعضی از کشاورزان، فصل پاییز را هم در جدول زمانبندی سمپاشی درختان میوه قرار می‌دهند. آن‌ها بر این باور هستند که سمپاشی در این فصل، نقش مهمی در حفاظت از درخت و بهبود عملکرد آن دارد. همچنین سمپاشی در پاییز، درختان را برای فصل زمستان و شکوفه زدن آماده می‌کند. بهترین زمان سمپاشی درختان میوه در فصل پاییز، برگ‌ریزان است. کشاورزان به فاصله زمانی ۱۵ روزه از اواسط تا پایان آذر ماه، برگ‌ریزان می‌گویند.

سمومی که برای سمپاشی درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای چشم‌های انسان ضرر دارد؛ به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب دیدن چشمان خود در هنگام سمپاشی، باید از عینک کار استفاده کنید. در هنگام خرید عینک کار، محصولی بخرید که امکان نفوذ سم از ناحیه جانبی آن به چشم وجود نداشته باشد.

انتخاب اواسط تا اواخر آذر ماه برای سمپاشی درختان در فصل پاییز

اواسط بهمن‌ماه؛ آغاز زمان سمپاشی درختان میوه در زمستان

زمان سمپاشی زمستانه درختان میوه، از اواسط بهمن ماه آغاز می‌شود و تا پایان زمستان ادامه دارد. مصرف سم اتیون و روغن ولک در اواخر زمستان، باعث افزایش کمیت و کیفیت محصولات و یکنواخت شدن سرعت رشد درختان می‌شود. در هنگام سمپاشی درختان، استفاده از ماسک شیمیایی تمام صورت را فراموش نکنید. این ماسک علاوه‌بر جلوگیری از ورود سموم به دهان و دستگاه تنفسی، به گرم نگه داشتن صورتتان در فصل زمستان کمک می‌کند.

شروع زمان سمپاشی زمستانه درختان میوه از اواسط بهمن ماه

اوایل بهار؛ بهترین زمان سمپاشی درختان میوه در بهار

برای سمپاشی درختان در فصل بهار، روزهای نخستین این فصل را غنیمت بشمارید؛ زیرا در چنین روزهایی هنوز شکوفه‌ها باز نشده‌‌‌اند و سمپاشی، آسیبی به زنبورها نمی‌رساند. برای سمپاشی در اوایل بهار، پیشنهاد می‌شود که از سولفات آهن و  سولفات مس استفاده کنید؛ چون این سموم، نقش موثری در از بین بردن آفات دارد. 

اگر نگران تاثیر منفی سموم روی بدن خود هستید، حتما حین سمپاشی از تجهیزات حفاظت فردی لاستیکی استفاده کنید؛ چون لباس‌های چرمی و پارچه‌ای بر اثر تماس با سموم، دچار آسیب می‌شوند. استفاده از دستکش لاستیکی، چکمه پلاستیکی، ماسک تنفسی و لباس مخصوص سمپاشی از نفوذ سم به بدن شما جلوگیری می‌کند. باتوجه‌به مناسب بودن قیمت چکمه پلاستیکی، دستکش، ماسک، لباس سمپاشی، همه افراد می‌توانند این وسایل را بخرند و جلوی ابتلا به بیماری‌های پوستی و تنفسی ناشی از سموم را بگیرند.

چند نکته در مورد بهترین زمان سمپاشی درختان میوه و روش اصولی آن

همان‌طور که با طی کردن مراحل صدور پایان کار ساختمان، ساختمانی ایمن و باکیفیت خواهید داشت، با رعایت روش اصولی سمپاشی، می‌توانید درختانی سالم و پربار داشته باشید. برای حفاظت از سلامتی خودتان و درختان در حین سمپاشی، لازم است چند نکته را رعایت کنید. در ادامه به چند مورد از این نکات اشاره شده است:

  • برای سمپاشی درختان میوه، حتما از سمپاش مناسب استفاده کنید. برای سمپاشی چند درخت، سمپاش باغی دستی کفایت می‌کند؛ ولی برای سمپاشی باغ، بهتر است از سمپاش‌های باغی شارژی یا سمپاش‌های دستی پشتی استفاده کنید.
  • در هر مرحله از سمپاشی، کلیه قسمت‌های درخت را آغشته به سم کنید.
  • قبل از شروع سمپاشی، حتماً وسایل حفاظت فردی بپوشید.
  • قبل از آغاز کردن عملیات سمپاشی، باغ یا درختان خود را آبیاری کنید.
  • عملیات سمپاشی را در دمای کمتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد انجام دهید. اگر حین عملیات، دما به ۳۵ درجه سانتی‌گراد رسید، سمپاشی را متوقف کنید.
  • برای بهبود تاثیر سمپاشی روی درختان، از کارشناسان و افراد باتجربه برای اطلاع از سم مناسب هر درخت و آفت، مشاوره بگیرید.

بسیاری از افراد و درختان میوه، به دلیل رعایت نکردن همین نکات ساده دچار آسیب می‌شوند؛ بنابراین این نکات را به خاطر بسپارید و در هنگام سمپاشی، همه آن‌ها را رعایت کنید.

سمپاشی درست و اصولی؛ لازمه افزایش باردهی و کاهش آسیب به درختان

در هنگام سمپاشی درختان میوه، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی را فراموش نکنید

در این  مقاله با بهترین زمان سمپاشی درختان میوه و روش اصولی آن آشنا شدیم. رعایت نکات این مقاله، نقش به‌سزایی در افزایش باردهی و جلوگیری از آسیب رساندن آفات به درختان میوه دارد. برای حفظ سلامتی خود در هنگام سمپاشی درختان میوه، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی باکیفیت و مناسب سمپاشی را فراموش نکنید. مجموعه ماه ایمن، کلیه تجهیزات لازم برای سمپاشی را در فروشگاه آنلاین خود عرضه کرده است.

در هنگام سمپاشی درختان میوه از کدام وسایل حفاظت فردی استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرها، پیشنهادها و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.