براساس گزارش وب‌سایت BLS، بیش از ۴۵۰۰ مورد از حوادث محیط‌های کارگاهی مربوط به داربست و کار در ارتفاع است. اغلب این حوادث با صدمات جسمی همراه هستند که این موضوع، هزینه بالایی روی دست کارفرمایان بابت جبران روزهای کاری از‌دست‌رفته و پرداخت حق بیمه می‌گذارد. به دلیل اهمیت این موضوع، در ادامه مقاله، به بررسی ۵ نکته حساس و الزامات قانونی ایمنی داربست می‌پردازیم. بعد از مطالعه این مطلب، با رعایت کلیه نکات، احتمال بروز حوادث مختلف در محیط کار را کاهش دهید و به‌خوبی از سلامت کارکنان خود محافظت کنید. 

۱- انتخاب داربست با کاربری مناسب؛ اصل مهم ایمنی کار در ارتفاع

در محیط‌های کارگاهی، براساس نوع نصب داربست، ۳ مدل داربست پایه‌دار، سیار و معلق مورداستفاده قرار می‌گیرند. داربست‌های پایه‌دار، به دلیل داشتن جک‌هایی محکم و قابل‌‌تنظیم که به‌صورت ثابت روی زمین قرار می‌گیرند، یکی از پرکاربردترین انواع داربست محسوب می‌شوند. همچنین، داربست‌های پایه‌دار، ظرفیت تحمل بار فراوانی دارند و برای کار در ارتفاع در اغلب پروژه‌ها بسیار مناسب هستند.

در مورد داربست سیار نیز باید بگوییم، چرخ‌دار بودن این نوع داربست جابه‌جایی آن را ساده‌تر می‌کند؛ بنابراین برای پروژه‌هایی مانند گچ‌کاری، نقاشی یا تمیز کردن نما، بسیار مفید خواهند بود. داربست‌های معلق هم به‌وسیله قرقره و ریل‌ها، روی بخشی از سازه‌ها قرار می‌گیرند و امکان دسترسی به بخش‌هایی از آن را فراهم می‌کنند که در حالت عادی غیرممکن است. هنگام کار در ارتفاع روی داربست، کلیه تجهیزات ایمنی ضروری مانند کلاه را حتما همراه خود داشته باشید تا با این کار آسیب‌های ناشی از بروز حوادث مختلف را به حداقل برسانید.

ضرورت متناسب بودن نوع داربست با نوع کاربری آن

۲- نکات ایمنی نصب داربست برای حفظ سلامت افراد هنگام کار

رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده توسط شرکت‌های سازنده داربست‌ها اصلی مهم برای افزایش ایمنی آن‌ها است. در این دستورالعمل‌ها معمولا به موارد زیر اشاره شده است که کارفرمایان و کارگران با رعایت آن‌ها، به میزانی قابل‌توجه آسیب‌های ناشی از حوادث مختلف را کاهش می‌دهند.

  • توجه به وجود یک فاصله حداقل ۳۰ سانتی‌متری بین پایه‌های داربست

  • اهمیت نصب داربست در فاصله‌ای ۳ متری از سیم‌های برق

  • انجام عملیات مهارسازی برای جلوگیری از جابه‌جایی و حرکت داربست حین کار

  • ممنوعیت کار روی داربست در شرایط جوی نامناسب

  • استفاده از حفاظ توری داربست برای حفظ جان کارگران و عابران پیاده

پیش از شروع کار، انواع بست‌ها و مهاربندهای داربست‌ها را نیز بررسی کنید. با بررسی لنگرها متوجه ظرفیت تحمل بار داربست خواهید شد که تشخیص این موضوع در هنگام قرار دادن ابزارهای مختلف روی آن‌ها اهمیت فراوانی دارد. همچنین برای کار در ارتفاع استفاده از کلاه و کفش ایمنی برای کاهش آسیب‌های ناشی از سقوط ناگهانی برخی ابزارها از روی داربست امری حیاتی است؛ البته برای خرید کفش ایمنی از طریق فروشگاه معتبری اقدام کنید تا دیگر نگران خرید محصولی بی‌کیفیت و نامرغوب نباشید.

۳- اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی هنگام کار با داربست

داربست‌ها ذاتا سازه‌های پرخطری هستند که توجه به موارد ایمنی آن‌ها نسبت به سایر بخش‌های پروژه‌ها ارجحیت دارد. از بررسی نصب صحیح داربست گرفته تا استفاده از کلیه تجهیزات ایمنی توسط کلیه افرادی که روی این سازه‌ها کار می‌کنند، همه موارد مهمی هستند که کارفرمایان و سرپرستان پروژه‌های ساختمانی باید به آن‌ها توجه داشته باشند تا احتمال بروز حوداث در محیط کار را کاهش دهند. به‌علاوه، برای کار در ارتفاع باید ابزارهای زیر را در اختیار داشته باشید : 

  • لباس

  • کلاه

  • کفش

  • دستکش ایمنی

با کمک این ابزارها آمار مربوط به این حوادث را کاهش دهید؛ البته در کنار این تجهیزات استفاده از ابزارهای ایمنی دیگری مانند استفاده از تجهیزات ایمنی مانند لباس کار شیک، تسمه یا طناب نگهدارنده را نیز توصیه می‌کنیم تا در صورت سقوط داربست، کارگران آسیب نبینند و با کمک آن‌ها همچنان خود را روی هوا نگه دارند.

همراه داشتن کلیه تجهیزات ایمنی؛ نکته مهم ایمنی داربست

۴- آموزش کارگران برای افزایش ایمنی داربست را حتما در نظر بگیرید

برای رعایت نکات مربوط به ایمنی داربست و کار در ارتفاع، باید پیش از شروع هر فعالیتی، آموزش‌های لازم را به کارگران ارائه دهید. ضمنا مسئولیت آموزش کارگران را به عهده کارشناس مجربی بسپارید که با کلیه جوانب مربوط به استفاده از تجهیزات ایمنی در هنگام بروز هرگونه حادثه آشنا است.

از‌آنجایی‌که بیشتر حوادث مربوط به داربست‌ها ناشی از سقوط افراد از این سازه‌های خطرناک است، یکی از تجهیزات ایمنی فردی ضروری برای کار روی داربست، کمربند ایمنی است. با استفاده از این مدل وسیله ایمنی، حتی با سقوط داربست، فرد در هوا معلق می‌ماند و روی زمین سقوط نمی‌کند.

توجه به آموزش نکات ایمنی داربست به کلیه کارگران

۵- بازبینی مرتب داربست‌ها به‌منظور پیشگیری از حوادث کار در ارتفاع

بازرسی داربست‌ها شامل ارزیابی وضعیت قطعات و اتصالات آن‌ها است. در این بررسی‌ها اگر نشانه‌هایی از ساییدگی روی داربست دیده شود، مسئول نگهداری از ابزارآلات باید اقدامات لازم جهت تعویض اجزای آسیب‌دیده با قطعات جدید را انجام دهد. نکته مهم دیگری که در بحث ایمنی داربست باید به آن توجه کنید، انجام بازرسی‌ها به‌منظور تعیین زمان تمیز کردن آن‌ها است. انجام چنین کاری در افزایش طول عمر داربست‌ها بسیار نقش دارد و احتمال آسیب‌ دیدن هنگام کار روی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

هنگام بازرسی داربست‌ها همراه داشتن تجهیزات ایمنی مانند کلاه کار در ارتفاع را نیز توصیه می‌کنیم تا حین انجام چنین کاری، احتمال آسیب‌ دیدن افراد به حداقل برسد. ضمنا پس از این بازرسی‌ها، سطح داربست‌ها باید از هرگونه آلودگی و ماده خارجی کاملا پاکسازی شود تا احتمال سر خوردن کارگران از روی داربست به میزانی قابل‌توجه کاهش پیدا کند.

اهمیت انجام بازرسی برای ارزیابی وضعیت داربست‌ها

آشنایی با مقررات ملی ساختمان برای حفظ سلامت افراد هنگام کار در ارتفاع

مجموعه قوانین ایمنی داربست که بیشتر با نام داربست hse و داربست ppt نیز شناخته می‌شوند،‌ شامل موارد مهم زیر هستند که در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن‌ها ارائه خواهیم داد.

  • الزام وجود سطح مبنا محکم برای انجام هر فعالیتی که در ارتفاع بیش از ۲ متر از سطح زمین انجام می‌شود.

  • کلیه موارد ایمنی باید برای سطح مبنایی که به عنوان جایگاه کار مورداستفاده قرار می‌گیرد باید رعایت شده باشد

  • افرادی که به‌عنوان کارفرما و سرپرست در پروژه حضور دارند باید از نظر دانش فنی و مهارت صلاحیت قرار گرفتن در چنین موقعیتی را داشته باشند تا برای انجام فعالیت‌های بخش‌های مختلف پروژه، کارگران مناسبی را انتخاب کنند.

  • کلیه کارگرانی که قصد کار در ارتفاع دارند باید همه تجهیزات ایمنی فردی ضروری را همراه داشته باشند.

اگر کارفرمایان و سرپرستان پروژه‌های ساختمانی با مقررات ملی ساختمان برای حفظ سلامت افراد هنگام کار در ارتفاع و ایستادن روی داربست آشنا باشند، احتمال آسیب‌ دیدن کارگران ناشی از حوادث مختلف را به حداقل می‌رسانند. ضمنا این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که وجود کیف کمک های اولیه در هر محیط کاری امری ضروری است؛ زیرا با کمک این ابزار، تا حد بسیاری می‌توان از شدت و پیشرفت آسیب‌ها تا پیش از رساندن فرد به مرکز درمانی جلوگیری کرد.

آشنایی با قوانین ایمنی داربست امر مهم برای کلیه کارفرمایان و کارگران

به کمک بهترین تجهیزات ایمنی از بروز حوادث ناگوار در محیط کار جلوگیری کنید

 

در این مقاله سعی کردیم تا با معرفی نکاتی مهم در مورد ایمنی داربست، اطلاعات مفیدی در اختیار کارفرمایان و سرپرستان پروژه‌های ساختمانی قرار دهیم تا با استفاده از آن‌ها احتمال بروز حوادث در محیط کار را به حداقل برسانند. همچنین توضیحاتی در خصوص استفاده از بهترین تجهیزات ایمنی به عنوان عامل مهم در کاهش حوادث کار در ارتفاع اشاره کردیم تا حتی باوجود سقوط ابزار‌ها و لوازم مختلف کارگران بتوانند سلامتی خود را حفظ کنند. حال اگر قصد بهترین تجهیزات ایمنی را دارید، می‌توانید در بخش فروشگاهی سایت با انتخاب عنوان تجهیزات موردنظرتان وارد صفحه محصولات مربوط به آن‌ها شوید و تجهیزات را با قیمتی مناسب خریداری کنید.