باغبانی فعالیتی لذت‌بخش است که از کاشت نهال و بذر گرفته تا مراقبت از درختان برای دریافت بهترین محصولات را شامل می‌شود؛ اما باغبان‌ها و کشاورزان برای انجام هر‌یک از این فعالیت‌ها،‌ به ابزارهای مناسبی نیاز دارند تا این امور را با دقت بیشتری انجام دهند. در این مقاله، به تعدادی از مهم‌ترین لوازم کشاورزی و باغبانی اشاره خواهیم کرد که در لیست وسایل باغبانی قرار می‌گیرند و در ادامه توضیحاتی در مورد نکات مربوط به خرید بهترین ابزارها ارائه می‌دهیم تا باغبانان و کشاورزان در هنگام خرید، متناسب با نیاز خود ابزار مناسبی را تهیه کنند.

ابزارهای کاشت؛ از بیل گرفته تا شن‌کش برای کاشت بذر و نهال

یکی از مراحل اولیه کشاورزی، مرحله کاشت نهال است. از‌جمله مهم‌ترین ابزارهای موردنیاز باغبان و کشاورزان در این مرحله می‌توان به بیل و شن‌کش اشاره کرد که برای کندن زمین و جابه‌جایی خاک، ماسه و کود مورداستفاده قرار می‌گیرند. ازآنجایی‌که ممکن است در خاک‌ها قارچ و میکروب‌های فراوانی وجود داشته باشد، کشاورزان به یک دستکش باغبانی مناسب نیاز دارند تا به‌خوبی از دست‌های آن‌ها هنگام کار با خاک در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کنند.

ضمنا شن‌کش نیز یکی از لوازم کشاورزی و باغبانی محسوب می‌شود که اغلب برای جمع‌آوری برگ‌ها، علف‌های هرز و جابه‌جایی موادی همچون کود و خاک مورد‌استفاده قرار می‌گیرند؛ البته نکته مهمی که باغبان و کشاورزان باید برای خرید این دو مدل ابزار کاشت در نظر بگیرند این است که بیل‌ها و شن‌کش‌های فلزی، به‌دلیل اینکه از دوام نسبتا خوبی برخوردار هستند، برای انجام کارهای کشاورزی سنگین بسیار مناسب خواهند بود.

بیل و شن‌کش؛ از جمله مهم‌ترین ابزارهای کاشت درختان و گیاهان

ابزارهای آبیاری از جمله وسایل مهم در لیست لوازم باغبانی هستند

نهال‌ها برای رشد سالم و باردهی مناسب به آب نیاز دارند و آبیاری یکی از مهم‌ترین مراحل کشاورزی و باغبانی محسوب می‌شود. استفاده از ابزارهای آبیاری مناسب برای آبرسانی کافی به نهال‌ها امری حیاتی است. چون این ابزارها باتوجه‌به نوع نهال و وسعت زمین، به میزانی کافی آب موردنیاز نهال‌ها را تامین می‌کنند تا آن‌ها در سن میوه‌دهی، محصولات خوبی برای کشاورزان و باغبان‌ها به ارمغان آورند. از جمله ابزارهای آبیاری ضروری می‌توان به مواردی همچون سیستم‌های آبیاری تحت فشار، کانال و جوی، شلنگ و سرشلنگی مناسب اشاره کرد.

سیستم‌های آبیاری تحت فشار، اغلب برای آبیاری نهال‌ها در وسعت بالا مناسب هستند و سیستم کانال و جوی، برای آبیاری زمین‌ها با وسعت بزرگ و شیب کم بسیار کاربرد دارد. همچنین، شلنگ و سرشلنگی، آبیاری باغچه‌ها و زمین‌های کوچک را به میزان مطلوبی انجام می‌دهند. در کنار آبیاری مناسب، کشاورزان برای ثمر‌دهی باغ خود باید سمپاشی را به‌طور‌مناسب انجام دهند؛ بنابراین برای انجام این کار به وسایل ایمنی مورد نیاز برای سمپاشی مانند ماسک و دستکش نیاز دارند تا هنگام سمپاشی، میزان آسیب‌دیدگی‌های ناشی از تماس مواد شیمیایی سموم با بدن را به حداقل برسانند.

سیستم‌های آبیاری مناسب از جمله وسایل مورد نیاز باغبانی

در لیست لوازم مورد نیاز باغبانی حتما ابزارهای هرس را قرار دهید

ابزارهای هرس به‌ این دلیل در لیست وسایل باغبانی و کشاورزی قرار می‌گیرند که برای چیدن و از بین بردن علف‌های هرز کوچک یا زیر و رو کردن کود و خاک بسیار مفید خواهند بود. از‌جمله ابزارهای هرس شناخته‌شده می‌توان به قیچی‌های باغبانی اشاره کرد که در بریدن شاخه‌های محکم درختان گاهی با قطر ۳ سانتی‌متر کاربرد دارند.

یکی از پرکاربردترین قیچی‌های باغبانی، قیچی‌های بای‌پس (Bypass) هستند که عملکردی بسیار شبیه به قیچی‌های معمولی دارند و داشتن ویژگی‌هایی همچون ایجاد برش‌هایی صاف، نیاز به نیروی کم برای برش و مناسب برای برش شاخه‌ها در زوایای مختلف، این مدل ابزار هرس را به وسیله‌ای ضروری برای انجام کارهای باغبانی تبدیل کرده است. احتمال فراوانی وجود دارد که هنگام هرس کردن درختان، برخی شاخه‌ها روی پای افراد سقوط کنند. در این شرایط استفاده از چکمه پلاستیکی مناسب کشاورزی، احتمال آسیب دیدن پاها را به حداقل می‌رسانند.

از کودپاش و سمپاش می‌توان به‌عنوان لوازم ضروری وسایل باغبانی نام برد

کودپاش‌ها و سمپاش‌ها از جمله لوازم مورد نیاز باغبانی هستند که اغلب به‌منظور پیشگیری از آسیب‌ دیدن درختان و گیاهان ناشی از عوامل مختلف، مورداستفاده قرار می‌گیرند. کودپاش‌ها این امکان را برای کشاورزان فراهم می‌کنند تا به‌خوبی نحوه توزیع و پاشش کود را روی زمین مدیریت کنند. به‌علاوه، با‌وجود مدل‌های متنوعی از این ابزار همچون دستی، چرخ‌دار، پشتی و تراکتوری، کشاورزان باید متناسب با ابعاد و اندازه زمین، کودپاش مناسبی را خریداری کنند. ضمنا سمپاش‌ها ابزارهای دیگری هستند که با دفع و از بین بردن آفت‌ها، نقش مهمی در حفاظت از درختان و گیاهان ایفا می‌کنند.

ضمنا بسته به شرایط محیطی که درختان و گیاهان در آن قرار دارند، باغبان‌ها باید در بازه‌های زمانی مشخصی به سمپاشی آن‌ها اقدام کنند، ولی این افراد برای جلوگیری از آسیب‌های شیمیایی، به تجهیزات دیگری مانند ماسک، کفش ایمنی و عینک نیاز دارند تا همزمان با حفظ سلامت درختان، سلامت خود را نیز در نظر بگیرند.

کودپاش و سمپاش؛ ابزار مناسب باغبانی و کشاورزی برای دفع حشرات و آفت‌ها

لیست لوازم باغبانی و کشاورزی با ابزارهای نگهداری تکمیل می‌شود

برخی ابزارهای باغبانی ممکن است در طولانی مدت به مشکلاتی دچار شوند و به‌تدریج کارایی خود را از دست بدهند؛ به‌ همین دلیل در چنین شرایطی، در لیست لوازم ضروری باغبانی و کشاورزی، ابزارهای دیگری مانند سبد، جعبه ابزار و قفسه قرار می‌گیرند که امکان نگهداری مناسب از سایر ابزارها و لوازم باغبانی را برای کشاورزان فراهم می‌کنند.

کشاورزان و باغبان‌ها ممکن است بر‌ اثر کار طولانی‌مدت در فضای باز و قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید، دچار گرمازدگی شوند. در چنین شرایطی استفاده از یک کلاه نقابدار نقش مهمی در پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی ایفا خواهد کرد.

نکات مربوط به خرید وسایل باغبانی که باید به آن‌ها توجه کنید

توجه به ابعاد و وسعت زمینی که کشاورزان روی آن کار می‌کنند،‌ یکی از نکات مهمی است که این افراد باید در هنگام خرید وسایل باغبانی در‌نظر بگیرند. در‌واقع این موضوع روی انتخاب مناسب‌ترین ابزارها برای انجام انواع کارهای کشاورزی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین، برای خرید وسایل باغبانی و کشاورزی، باید نوع محصولات را نیز در نظر گرفت.

نکته مهم دیگری که هنگام خرید وسایل کشاورزی باید در نظر داشت، خرید تجهیزات ایمنی ضروری فردی است که کشاورزان برای کاهش احتمال بروز آسیب‌دیدگی‌ها به آن‌ها نیاز دارند. به‌عنوان مثال از جمله تجهیزات ایمنی ضروری فردی می‌توان به ماسک سمپاشی اشاره کرد که به‌خوبی از تماس مواد شیمیایی سموم به بدن جلوگیری می‌کند.

نقش مهم استفاده از بهترین وسایل باغبانی در دقت و سرعت انجام کارهای کشاورزی 

به کمک بهترین ابزارها از باغبانی و کشاورزی تجربه‌ای دلنشین داشته باشید

کشاورزی و باغبانی زمانی اثربخش خواهد بود که از وسایل باغبانی و کشاورزی مناسب همچون بیل، قیچی هرس، شن‌کش و ابزارهای آبیاری و مراقبت و نگهداری مناسب استفاده شود. این ابزارها امکان انجام سریع و با‌دقت انواع کارهای باغبانی را فراهم می‌کنند و به‌ همین دلیل، کشاورزان بسیاری آن‌ها را در لیست لوازم ضروری باغبانی قرار می‌دهند؛ البته باغبان‌ها و کشاورزان باید برای حفظ سلامت خود از تجهیزات ایمنی ضروری مناسبی مانند کلاه، دستکش و چکمه استفاده کنند تا با این کار، احتمال آسیب‌ دیدن خود را هنگام انجام کارهای باغبانی به حداقل برسانند.