سازمان ASTM یک سازمان بین المللی توسعه استاندارد است که وظیفه انتشار استانداردهای فنی برای بسیاری از صنایع مختلف را برعهده می‌گیرد. این سازمان استانداردهای فنی خود را به‌صورت داوطلبانه تعریف کرده و به چاپ می‌رساند. این استانداردها با هدف تقویت عملکرد و ایمنی، محصولات، مواد، سیستم ها و خدمات ایجاد می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید با استاندارد astm بیشتر آشنا شوید، این متن را از دست ندهید. در ادامه با استاندارد astm، ویژگی‌ها، کاربرد‌ها و نوع پر‌مصرف آن آشنا خواهیم شد.

ASTM چیست؟ آشنایی با استانداردهای فنی برای صنایع

استاندارد ASTM یک منبع قابل‌اعتماد برای آگاهی از ویژگی‌های فنی مواد، محصولات، سیستم‌ها و خدمات است. این استانداردها شامل روش‌های آزمایشی برای تعیین یا تایید ویژگی‌هایی مثل ترکیب شیمیایی، پارامترهای عملکردی خواهد بود. این استانداردها مواد آلیاژی مانند فولاد و قطعات اساسی به‌کار رفته در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی را پوشش می‌دهد. بر اساس توافق نامه‌ای، استاندارد ASTM به پشتیبانی هزاران کمیته فنی داوطلب می‌پردازد.

این کمیته‌ها به جهت‌دهی اعضای خود در سراسر جهان پرداخته است و بیش از دوازده هزار استاندارد را ایجاد و تعیین می‌کنند. این استانداردها بیش از ۱۴۰ صنعت مختلف از فولاد و نیروگاه هسته‌ای تا ماژیک وایت برد را تحت پوشش خود قرار داده است. این استانداردها هر کدام شماره منحصر‌به‌فرد خود را دارد. ASTM علاوه‌بر ایجاد استانداردهای قابل‌اعتماد به ارائه برنامه‌های آموزشی، مهارت محور و برنامه های کنترلی بین آزمایشگاهی نیز می‌پردازد. همچنین این سازمان به تجهیز لباس کار حرفه ای و در کل نکات ایمنی فردی و جمعی می‌پردازد. این برنامه ها برای صنایع و کارمندان دولت به دو شکل حضوری و آنلاین در دسترس قرار خواهد گرفت. دوره‌های آموزشی مواردی مثل پلاستیک، زغال سنگ و شیشه را شامل می‌شوند. آزمایش‌ها شامل هیدروکربن های معطر، فرآورده های نفتی، خنک کننده موتور و آزمایش های نساجی می‌شود.

صنایع رنگ، پلاستیک و فولاد از ASTM استفاده می‌کنند

مهم‌ترین استانداردهایی که انجمن ASTM ارائه می‌کند شامل موارد مختلف می‌شوند؛ استانداردهای فلزی، فولادی، رنگ و پلاستیک. در واقع استانداردهای فراوانی از انواع مختلف فلز مانند آلومینیوم، مس و چدن​ ارائه می‌شود که درباره محصولات ساخته شده از این فلزات و مصالح ساختمانی نیز صادق است. استانداردهای فلزی، خوردگی و فرسودگی فلزها را در گذر زمان و تحت فشار نیز مورد‌پوشش قرار خواهد داد. علاوه‌بر فلز، فولاد نیز از این استاندارد بهره‌ می‌برد. این استاندارد برای مشخص کردن انواع گوناگون فولاد از جمله فولاد ضد زنگ، کربن و فریتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فولادها برای تولید قطعات صنعتی، قطعات مکانیکی و دیگر لوازم جانبی از نرده‌های فولادی گرفته تا لوله‌های فولادی کاربرد دارند. 

استانداردهای رنگ یکی دیگر از صنایعی است که از استاندارد astm استفاده می‌کند. استاندارد رنگ انواع مختلفی از پوشش‌ها را در بر می‌گیرد. البته ای‌ای‌تی‌ام به استفاده از دستکش کار در کارگاه‌های رنگ‌سازی تاکید دارد. علاوه‌بر رنگ، استانداردهای پلاستیک نیز جزو astm هستند. این استاندارد ASTM همه نوع پلاستیک و مشتقات پلیمری آن را شامل می‌شود. استاندارد پلاستیک، روش‌هایی برای آزمایش خصوصیات پلاستیک‌ها، دوامشان، ویژگی‌های مکانیکی انواع پلاستیک، خواص مواد سلولی، نحوه صحیح پوشاندن قطعات پلاستیکی، الوار پلاستیکی، مصالح ساختمانی پلاستیکی و پلاستیک بازیافتی خواهد بود.

صنایع فولاد و پلاستیک؛ استفاده کنندگان اصلی از استاندارد astm

با ۶ گروه استانداردهای ASTM آشنا شوید

در حقیقت استانداردهای ASTM به ۶ گروه زیر تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از این گروه‌ها با‌توجه‌به شرایط مخصوصی تعریف می‌شوند. در ادامه با این موارد آشنا خواهیم شد:

استاندارد روش‌های آزمایش راه انجام یک آزمایش را تعریف خواهد کرد.
استاندارد تصریح بر اساس نیاز مردم تعریف می‌شود.
استاندارد تمرینی عملیات‌ها را به شکل متوالی تعریف می‌کند و به یک نتیجه‌گیری ختم نخواهد شد.
استاندارد راهنما به مهیا کردن برخی اطلاعات طبقه بندی شده می‌پردازد.
استاندارد رده‌بندی یک طبقه‌بندی از مواد، تولیدات، سیستم‌ها یا سرویس‌ها ارائه می‌کند. تقسیم‌بندی بر اساس شباهت در این گروه‌ها صورت می‌گیرد.
استاندارد اصطلاحی ه تعریف لغت و اصطلاحات مورد‌استفاده در دیگر استانداردها می‌پردازد.

نکته مهم در کارگاه‌ها این است که علاوه‌بر رعایت استاندارد astm، باید به رعایت نکات ایمنی و استفاده از لباس‌های مخصوص نیز توجه کنند. شما می‌توانید با‌کیفیت‌ترین لباس‌ها از جمله کلاه، کفش و دستکش را از بخش فروشگاهی تهیه کنید. در این قسمت قیمت کفش کار، لباس ایمنی و هر آنچه نیاز دارید، مشخص شده است.

عضویت در سازمان ASTM؛ از تولید‌کننده تا مصرف‌کننده

هر شخص یا گروهی که به همکاری در این سازمان علاقه داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند عضو آن شود. همان طور که گفتیم کمیته‌ها استانداردها را تعریف خواهند کرد. همچنین زمان درخواست اعضا علاقه‌مند و در صورت نیاز، کمیته‌های جدیدی تشکیل خواهند شد. عضویت در این سازمان به‌شکل منصب‌گونه است و به درخواست خود شخص صورت می‌گیرد. اعضای این سازمان به سه گروه مصرف‌کننده و تولید کننده تقسیم می‌شوند.

استفاده‌کنندگان در واقع اشخاصی هستند که ممکن است به‌عنوان تولید کننده در کمیته‌های دیگر محسوب شوند. 

گروه دیگر تولید کنندگان هستند. این گروه باید برای دستیابی به خواسته‌های قوانین اتحادیه کمتر از ۵۰ درصد اعضای هر کمیته یا زیر کمیته را تشکیل دهند. هر کمپانی محدود به یک رای است و علت این محدودیت این است که تولیدکنندگان برای رسیدن به سود بیشتر سعی در تغییر رای نداشته باشند. این موضوع باعث حفظ حقوق مصرف‌کنندگان خواهد شد. در گروه آخر نیز مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. این گروه علاوه‌بر استفاده از لوازم ایمنی، از صنایع مختلف در بخش‌های مختلف استفاده خواهند کرد.

عضویت در سازمان ASTM؛ از تولید‌کننده تا مصرف‌کننده

استاندارد ASTM A193؛ پر‌کاربرد‌ترین استاندارد ASTM در صنعت

یک از پرکاربردترین استانداردهای ASTM، استاندار ASTM A193 نام دارد. این استاندارد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران و جهان کاربرد دارد. در این استاندارد بیش از ۳۰ نوع گرید مختلف پیچ مشخص شده است. خواص مکانیکی و شیمیایی هر یک از گریدها به تفکیک مشخص شده‌اند. این استاندارد شامل پیچ‌های فولادی از نوع فولاد آلیاژی و فولاد ضد‌زنگ هستند.

این پیچ‌ها در اتصالاتی که فشار بالا یا دمای بالایی دارند، مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. از جمله موارد استفاده از این پیچ‌ها می‌توان به موراد زیر اشاره داشت.

  • شیرهای فشار شکن
  • فلنج
  • شیرهای توپی
  • اتصالات خطوط لوله

همچنین از پرکابردترین گریدهای استاندارد A193 که در شرایط دمایی مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند را در زیر برایتان لیست کرده‌ایم:

  • B7
  • B7M
  • B16
  • B8
  • B8M
  • B8T

استاندارد ASTM A193 به معرفی همه الزامات مورد‌نیاز برای تولید پیچ‌های اینچی و میلی‌متری می‌پردازد. این الزامات به دو صورت پیچ‌های اینچی بر اساس استاندارد ASTM A193 و پیچ‌های میلی‌متری بر اساس استاندارد ASTM A193/M هستند. در زمان استفاده، استاندارد ASTM A193 از ایمنی صنعتی hse نیز کمک می‌گیرد. 

استاندارد ASTM A193؛ پر‌کاربرد‌ترین استاندارد ASTM در صنعت

استاندارد ASTM؛ قابل اعتماد‌ترین منبع برای آگاهی از ویژگی‌های فنی مواد و محصولات

در این مطلب به‌صورت کامل با استاندارد astm آشنا شدیم. در واقع استاندارد astm، وظیفه انتشار استانداردهای فنی برای بسیاری از صنایع مختلف را برعهده گرفته است که در صنایعی همچون فلز، فولاد، رنگ و پلاستیک به کار گرفته می‌شود. علاوه‌بر موارد گفته شده،  استاندارد ASTM A193 در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. همچنین برای عضویت در این استاندارد سه گروه استفاده‌کنندگان، تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌راحتی عضو شوند.