اگر در مدیریت رستوران تازه‌کار هستید، شروع یا ارتقای کار بسیار دلهره‌آور به‌ نظر می‌رسد. وظایف شما اغلب شامل میانجی‌گری در درگیری‌های بین کارکنان، مدیریت مشکل کاهش تعداد موجودی، برآورده‌کردن انتظارات مشتری و مهم‌تر از همه تجهیز آشپزخانه است. مواردی همچون تهیه لباس‌های فرم و بالا بردن کیفیت غذاها برای جلب رضایت مشتری، ازجمله مهم‌ترین نکات برای مدیریت رستوران هستند. اگر شما هم در مسیر کاری با سوال «چگونه رستوران را مدیریت کنم؟» مواجه شدید، این متن برای شماست. در ادامه با ۷ نکته اساسی در موفق‌ترین نوع مدیریت رستوران آشنا می‌شویم.

۱. تهیه لباس فرم برای کارمندان؛ اولین اصل در مدیریت رستوران

اولین اصل مهم برای مدیریت موفق رستوران تهیه لباس کار زنانه و مردانه است. لباس آشپزها باید سفید باشد تا در صورت مشاهده هر‌گونه آلودگی، نسبت به تمیز کردن آن اقدام کرد. بهتر است برای انتخاب لباس فرم، ابتدا کارکنان را دسته‌بندی کنید. برای نمونه رنگ لباس همه آشپزها را سفید و برای کارکنان در سالن، رنگ دیگری در نظر بگیرید. علاوه‌بر لباس، برای آشپزها باید کلاه نیز تهیه کنید. بهتر است فرم کلاه سرآشپز و مدیر سالن با دیگران متفاوت باشد تا به‌راحتی بتوان آن‌ها را تشخیص داد.

تهیه لباس‌ فرم؛ مهم‌ترین اصل در مدیریت رستوران

۲. خرید وسایل ایمنی؛ مهم‌ترین نکته در مدیریت رستوران

باوجوداینکه تهیه لباس اشپزی شیک و لباس فرم برای کارکنان از اهمیت بالایی در مدیریت رستوران برخوردار است، ولی نباید از تجهیز سالن و آشپزخانه با وسایل ایمنی غافل شوید. وسایلی همچون کپسول آتش‌نشانی و کیف کمک‌های اولیه از ضروری‌ترین لوازم برای هر رستوران به‌ شمار می‌رود. بهتر است برای هر سالن، یک کپسول مجزا تهیه کرده تا در‌صورت بروز هر‌گونه حادثه، به‌راحتی آتش را مهار کنید. علاوه‌بر کپسول‌ها، باید به تهویه سالن‌ها نیز توجه داشته باشید. 

۳. انتخاب سبک، مدیریت رستوران را آسان‌تر می‌کند

یکی از نکات مهم دیگر انتخاب سبک رستوران است. شما باید یک سبک را انتخاب کنید و مدیریت همه موارد مربوط به رستوران، از تهیه منو و نوع غذاها تا نحوه دکوراسیون را براساس آن پیش ببرید. شما می‌توانید رستورانتان را در سبک‌های متفاوتی مثل ایتالیایی، مدرن، سنتی یا چینی به اجرا درآورید. به‌عنوان مدیر رستوران باید علاوه‌بر غذا، موارد دیگر همچون اکسسوری‌ها، موسیقی و موارد دیگر را بر اساس سبک رستورانتان تهیه کنید. اگر در این زمینه تجربه ندارید، بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

با‌این‌حال برای موارد جزئی‌تر مثل چکمه‌ها و لوازم نظافت نیازی به توجه به سبک رستوران نیست. خوشبختانه به دلیل مناسب بودن قیمت چکمه پلاستیکی و لوازم نظافتی دیگر شما می‌توانید این وسایل را با کیفیت بالا تهیه کنید.

۴. برای مدیریت رستوران، رضایت مشتری را اولویت قرار دهید

در نظر گرفتن رضایت مشتری اساسی‌ترین اصل در مدیریت رستوران است. از نظافت گرفته تا کیفیت غذا، همه و همه مواردی هستند که باید با دقت انجام شوند تا لبخند رضایت روی لب‌های مشتری نقش ببندد. استفاده از انواع کلاه آشپزی برای جلوگیری از ریزش مو در غذا یا تهیه تازه‌ترین مواد غذایی به شما در این راه کمک شایانی می‌کنند. علاوه‌بر این، شما با گروه‌های متعددی مواجه هستید؛ از جمله:

  • افرادی که ۱۵ دقیقه قبل از تعطیل شدن وارد رستوران می‌شوند.
  • مشتریانی که با رژیم های غذایی مختلف سفارش می‌دهند.
  • گروه‌های بزرگ مشتریان که در آخرین دقایق کاری سفارش غذا خواهند داد.
  • گروه‌های بزرگی که در روزهای شلوغ درخواست رزرو تعدادی صندلی را دارند.
  • مشتریانی که از کیفیت غذا ناراضی هستند.

شما باید پیش از هر کاری، ابتدا برای این قبیل مشتریان تدبیری بیندیشید تا در زمان رو‌به‌رو شدن با این شرایط، برخورد مناسبی داشته باشید و رضایت آن‌ها را به دست آورید.

رضایت مشتری؛ مهم‌ترین نکته در مدیریت رستوران

۵. ساده‌سازی سفارش غذا؛ اصلی مهم برای مدیریت بهتر رستوران

اینترنت و کسب‌وکار آنلاین در حال حاضر در هر شغلی وارد شده است. در حوزه رستوران امکان سفارش آنلاین نیز وجود دارد. شما هم به‌عنوان مدیریت رستوران باید سفارش‌گیری را علاوه‌بر مراجعه حضوری و تماس تلفنی، به‌صورت اینترنتی نیز انجام دهید. با این‌ کار هم سفارش‌های بیشتری دریافت می‌کنید و هم برای رستوران خود تبلیغ کرده‌اید. در هر صورت به‌عنوان یک مدیر باید شرایط همه مشتریان را در نظر بگیرید و بستری برای سفارش‌ دادن راحت غذا برای مشتریان خود ایجاد کنید. این کار را با  تهیه منو کاغذی و دیجیتال انجام دهید.

۶. به‌عنوان مدیر، تمیز بودن رستوران را در نظر بگیرید

تمیزی و نظافت رستوران بسیار اهمیت دارد؛ زیرا افراد تمایل دارند در یک محیط زیبا، تمیز و بدون آلودگی غذای خود را میل کنند. اگر شما مدیریت رستوران را بر عهده دارید باید همیشه آن را تمیز نگه دارید. در یک رستوران موفق، باید نظافت غذاها، سالن رستوران، میزها، ظروف و پرسنل کاملا جدی گرفته شود. اگر در هر موردی نظافت رعایت نشود، موجب از دست‌ دادن مشتریان و بدنام شدن رستوران می‌شود. 

علاوه‌بر این، با نظافت کامل رستوران، از طرف سازمان بهداشت هم مشکلی پیش نخواهد آمد. همچنین با خرید کپسول آتش نشانی و تعبیه آن‌‌ها در اطراف می‌توانید نظر مثبت سازمان بهداشت را نیز جلب کنید.

نظافت؛ اساسی‌ترین اصلی در مدیریت رستوران

۷. کنترل کیفیت غذا؛ آخرین نکته در مدیریت رستوران

پس از در نظر گرفتن بهداشت و تهیه کیف کمک های اولیه، نوبت به آخرین نکته مدیریت رستوران می‌رسد. برای اطمینان از ارائه غذاهای با‌کیفیت و مطابق با استانداردهای تعیین‌شده، باید از مراحل مختلف تهیه غذا تا سرو آن به مشتریان دقت و نظارت داشته باشید. این مراحل شامل انتخاب و تامین مواد اولیه باکیفیت، رعایت مراحل بهداشتی در آشپزخانه، اجرای دقیق و استاندارد دستورات پخت‌وپز و تامین مدت زمان مناسب برای سرو غذا به مشتریان می‌شود. 

کنترل کیفیت غذا؛ آخرین اصل در مدیریت موفق رستوران

برای مدیریت رستوران باید به جزئیات توجه کنید

در این متن با نکته مهم برای مدیریت رستوران آشنا شدیم. به‌عنوان یک مدیر خبره ابتدا باید نسبت به تهیه لباس‌های فرم، کلاه‌ و تجهیز وسایل کار اقدام کنید. پس از آن نوبت به اجرای سبک انتخابی می‌رسد. بر اساس سبک رستوران، غذاها را با تازه‌ترین مواد برای مشتری سرو کنید. البته در نظر گرفتن نظافت و کنترل کیفیت غذا نیز از نکات مهم دیگری است که باید به آن‌ها توجه کنید. در آخر یادتان باشد برای مدیریت موفق رستوران باید به جزئی‌ترین موارد نیز توجه داشته باشید. حالا نوبت شماست. آیا تجربه مدیریت یک رستوران را داشته‌اید؟ لطفا نظراتتان را با ما و کاربران عزیز دیگر به‌ اشتراک بگذارید.