بیش از ۲۰ درصد حوادث شغلی که منجر به مرگ یا قطع نخاع می‌شود، ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام کار در ارتفاع است. استفاده نادرست از کمربند یا عدم توجه به استاندارد کمربند ایمنی کار در ارتفاع، عامل اصلی خیلی از مرگ‌ومیرها و آسیب‌هایی است که در اثر کار در ارتفاع اتفاق می‌افتد. این کمربند از سقوط شخص جلوگیری می‌کند و باعث حفاظت از جان او می‌شود. البته کمربند ایمنی زمانی به نجات شخص کمک می‌کند که با رعایت استانداردها استفاده شود. 

در این مقاله به استاندارد کمربند ایمنی کار در ارتفاع می‌پردازیم. درصورتی‌که تمایل دارید جلوی آسیب دیدن یا جان باختن افراد در هنگام کار در ارتفاع را بگیرید، این مقاله نکات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد.

آشنایی با انواع کمربند ایمنی کار در ارتفاع

مطالعات نشان می‌دهد که سقوط از ارتفاع ۱.۲ تا ۱.۸ متری ممکن است به حادثه یا حتی مرگ افراد منتهی شود. آیین‌نامه کار در ارتفاع در کشور ما، کار در فاصله ۲.۱ متری از زمین را «کار در ارتفاع» تعریف می‌کند و برای آن، استانداردها و ضوابط گوناگونی را در نظر می‌گیرد. یکی از ضوابط کار در ارتفاع، استفاده از وسایل ایمنی مثل کمربند ایمنی، کفش ایمنی و غیره است که در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

توجه داشته باشید که استفاده از کمربند ایمنی به‌ تنهایی توان جلوگیری از حوادث را ندارد. بنابراین لازم است با پرداخت قیمت کفش کار و سایر تجهیزات حفاظت فردی، خود را به بهترین ابزارها مجهز کنید تا جلوی وقوع حادثه در هنگام کار در ارتفاع را بگیرید.

۱. کمربند ایمنی سیمبانی؛ مخصوص تکنسین‌های اداره برق

این نوع کمربند، ساختار ساده‌ای دارد؛ دور کمر شخص قرار می‌گیرد و به نقطه‌ای ایمن وصل می‌شود تا از سقوط فرد جلوگیری کند. تکنسین‌ها و کارگران اداره برق معمولاً از کمربند سیمبانی برای کار کردن در ارتفاع استفاده می‌کنند. البته کارگران اداره برق برای کار در ارتفاع، باید در کنار کمربند ایمنی، از دستکش عایق برق حرفه‌ای و باکیفیت هم استفاده کنند.

۲. فول بادی هارنس (کمربند ایمنی تمام بدن)؛ بهترین گزینه برای عملیات صنعتی

این نوع از کمربند ایمنی کار در ارتفاع، سینه، ران‌ها، شانه‌ها، کمر و میانه بدن را پوشش می‌دهد و به‌همین‌دلیل برای توزیع یکسان نیرویی که در هنگام سقوط به بدن وارد می‌شود، عالی است. استاندارد OSHA (سازمان ایمنی و بهداشت شغلی) پیشنهاد می‌دهد که در ارتفاع بیش از ۳ متر از فول بادی هارنس استفاده شود. این کمربند، روکش مرغوب و مقاومی دارد؛ بندهای آن به تناسب بدن شخص قابل تنظیم است و با لنیارد و قلاب محک خود، از آسیب‌های احتمالی و سقوط جلوگیری می‌کند.

کمربند ایمنی کار در ارتفاع از نوع فول بادی هارنس۳. کمربند ایمنی شوک‌دار؛ نسخه کامل‌شده از فول بادی هارنس

این نوع از کمربند ایمنی کار در ارتفاع هم تمام بدن است ولی در لنیارد آن قسمتی هست که شدت ضربه‌ای را که در هنگام سقوط به بدن وارد می‌شود، کاهش می‌دهد. البته در کنار این نوع کمربند باید از کلاه ایمنی محکم نیز استفاده شود تا از آسیب دیدن سر در هنگام سقوط جلوگیری شود. کارفرماها بر‌اساس قانون کار، باید با پرداختن قیمت کلاه ایمنی، تجهیزات ایمنی باکیفیتی در اختیار کارکنان قرار دهند.

۴. کمربند پاراشوت؛ مناسب عملیات نجات

کمربند پاراشوت هم نوعی هارنس است که در فرایندهای نجات در هنگام کار در ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این کمربند در مواقعی مناسب است که سه‌پایه نجات هم وجود داشته باشد. 

۵. کمربند قلاب بزرگ؛ قابل استفاده در قلاب‌های بزرگ و مدرن

این نوع از هارنس تمام‌بدن، قلاب بزرگی دارد که به لنیارد آن متصل شده است. کمربند ایمنی قلاب بزرگ برای مواقعی مناسب است که قلاب‌های کوچک برای اتصال کاربر به یک نقطه امن، مناسب نیست.

۶. کمربند ایمنی کار در ارتفاع دو قلاب؛ مخصوص جابجایی کاربر در ارتفاع

کمربند ایمنی دوقلاب، دو لنیارد و دو قلاب دارد. وقتی کاربر از این کمربند استفاده می‌کند، دو نقطه اتصال در اختیار دارد که یکی از نقاط، ثابت و دیگری، مناسب جابجایی است.

کمربند ایمنی دو قلاب برای کار در ارتفاعنگاهی عمیق‌تر به نکات و استاندارد کمربند ایمنی کار در ارتفاع

برای کار در ارتفاع، لازم است استانداردهای مختلفی را رعایت کنیم. به عنوان مثال اگر می‌خواهیم در محیطی پر از گرد و غبار و ذرات شیمیایی کار کنیم، باید با پرداختن قیمت ماسک شیمیایی ، ماسکی مناسب و حرفه‌ای تهیه و استفاده کنیم. یکی از استانداردهایی که در هنگام کار در ارتفاع باید رعایت شود، استاندارد کمربند ایمنی است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین استانداردهایی که در این زمینه وجود دارد اشاره شده است. 

۱. نکات مهم قبل از استفاده از کمربند ایمنی کار در ارتفاع

قبل از استفاده از کمربند ایمنی کار در ارتفاع، بخش‌های مختلف آن مثل سگک، کارابین، تسمه‌ها، لنیارد، قلاب و غیره اطمینان حاصل کنید؛ چون ممکن است شخص دیگری از این کمربند استفاده کرده و در حین استفاده، کمربند آسیب دیده باشد. 

همچنین از آلوده نبودن کمربند به رنگ، روغن و گریس مطمئن شوید؛ چون چنین موادی روی استحکام و مقاومت کمربند تأثیرگذار است. درصورت آلوده بودن کمربند، می‌توانید براساس دستورالعمل‌های شرکت سازنده، آن را بشویید. 

اگر با کمربند ایمنی خراب روبرو شدید، به‌هیچ‌عنوان از آن استفاده نکنید؛ چون این کار، جان افراد را به خاطر می‌اندازد. از طرفی تعمیر کمربند باید تنها از سوی شرکت سازنده انجام شود. درغیراین‌صورت ممکن است در شرایط اضطراری، کارایی لازم را نداشته باشد. هارنس‌ها، تاریخ مصرف مشخصی دارند که در کاتالوگ آن‌ها درج شده است. به این تاریخ توجه کنید و درصورت منقضی شدن کمربند، به‌هیچ‌عنوان از آن استفاده نکنید.

بررسی سالم بودن کمربند ایمنی کار در ارتفاع قبل از استفاده۲. نکات مهم در مورد کمربند ایمنی؛ حین کار کردن در ارتفاع

حداقل ارتفاع برای استفاده از کمربند ایمنی، ۲ متر است. در هنگام کار در ارتفاع، کمربند ایمنی را به طور کامل و بدون تا‌ب‌خوردگی روی بدن ببندید و قلاب آن را به محلی مناسب و مطمئن، متصل کنید. درصورت کار کردن با تجهیزات برق‌دار و وجود خطر برق‌گرفتگی، حتماً استاندارد دستکش عایق برق را رعایت کنید. سعی کنید فقط از هارنس تمام‌بدن استفاده کنید تا در صورت سقوط، نیرو به تمام بدن وارد و از قطع نخاع و سایر حوادث جلوگیری شود.

در‌صورتی‌که فرد بر‌اساس مطالعات پزشکی و روان‌شناختی، صلاحیت کار در ارتفاع را ندارد، از ورود او به چنین فعالیت‌هایی جلوگیری کنید. به‌هیچ‌عنوان اشیا سنگین را به صورت دستی در ارتفاع جابجا نکنید، چون حداکثر وزن توصیه‌شده برای کاربر در حین استفاده از هارنس، ۱۴۰ کیلوگرم است. 

رعایت استاندارد کمربند ایمنی، در حین کار در ارتفاع ضروری است.ماه ایمن؛ عرضه‌کننده کمربند ایمنی باکیفیت و بادوام برای کار در ارتفاع

در این مقاله تلاش کردیم انواع و استاندارد کمربند ایمنی کار در ارتفاع را بررسی کنیم. در‌صورتی‌که می‎خواهید عملیات یا کار مشخص را در ارتفاع ۲ متر و بالاتر انجام دهید، لازم است از کمربند ایمنی مناسب استفاده کنید تا جلوی زیان‌های احتمالی را بگیرید و به حفظ سلامتی کارکنان کمک کنید.

فروشگاه ماه ایمن، به عنوان عرضه‌کننده تخصصی تجهیزات حفاظت فردی باکیفیت، مجموعه‌ای از بهترین کمربندهای ایمنی کار در ارتفاع را در سایت خود عرضه کرده است. با خرید از این فروشگاه، می‌توانید از بابت کیفیت و دوام کمربند ایمنی خود آسوده خاطر باشد.

آیا تاکنون سابقه کار در ارتفاع را داشته‌اید؟ مهم‌ترین تجهیزات ایمنی برای کار در ارتفاع چیست؟ آیا تاکنون شاهد حوادث ناشی از کار در ارتفاع بوده‌اید؟ رایج‌ترین دلیل چنین حوادثی چیست؟ از نظر شما چه استانداردهای دیگری برای کمربند ایمنی کار در ارتفاع ضروری است؟ لطفاً نظرهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.