بیشتر دستگاه‌های جوشکاری معمولا انواع ترانسفورماتورهای ۲۴۰ ولتی AC/DC هستند که از برق به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. جوشکاری انواع مختلفی دارد که قوس الکتریکی یکی از مفیدترین و کم‌مصرف‌ترین تجهیزات به شمار می‌رود. هرچند نصب و استفاده صحیح از دستگاه‌های جوشکاری کاملا ایمن است، اما درصورت استفاده نادرست، اپراتور در معرض خطرات متعددی از جمله دود سمی، گردوغبار، سوختگی، آتش‌سوزی، انفجار، شوک الکتریکی، تشعشع و سروصدا قرار می‌گیرد. جلوگیری از چنین خطراتی فقط با رعایت نکات ایمنی در جوشکاری ممکن است. با خواندن این مقاله خود را از خطرات جوشکاری در امان نگاه دارید.

پوشش مناسب؛ از مهم‌ترین نکات ایمنی در جوشکاری و برشکاری

جوشکاری همواره با ایجاد جرقه و اشعه همراه است؛ ازهمین‌رو درصورت داشتن پوشش نامناسب، پوست و سایر اعضای بدن دچار آسیب خواهند شد. قرار گرفتن پوست در معرض اشعه یا جرقه ناشی از جوشکاری باعث سوختگی می‌شود. به همین خاطر پوشیدن لباس مناسب از اولین نکات ایمنی است که باید رعایت کنید.

هنگام جوشکاری باید حتما پیراهن آستین بلند مقاوم و شلوار باکیفیت بپوشید تا از رسیدن اشعه و جرقه به پوست جلوگیری کنید. در بسیاری از مواقع شلوار جین انتخاب مناسبی است. اگر از لباس کار دوبنده در مواقع جوشکاری استفاده می‌کنید، حتما باید روی آن جلیقه یا پیش‌بند جوش بپوشید. کاپشن‌های مقاوم در برابر شعله نیز گزینه‌های مناسبی هستند که حرکت شما را محدود نمی‌کنند.

نکات ایمنی در جوشکاری با تجهیزات حفاظت شخصی

رعایت نکات ایمنی در جوشکاری با قوس الکتریکی با کلاه جوشکاری

فقط یک تماس کوچک جرقه یا اشعه با چشم کافی است تا آسیب‌های جدی به این عضو مهم صورت وارد شود. به همین خاطر محافظت از چشم‌ها هنگام استفاده از دستگاه جوش بسیار ضروری است. به‌طورکلی دو نوع کلاه سایه ثابت و تیره شدن خودکار در بازار موجود است.

هنگام خرید کلاه ایمنی سایه ثابت باید به تنظیم دقیق سایه صحیح نیز توجه کنید. درصورتی‌که کلاه تیره شدن خودکار کاملا اتوماتیک است و متناسب با میزان تابش اشعه و جرقه، سایه آن تغییر می‌کند. با نگاهی به قیمت شیلد محافظ صورت متوجه خواهید شد که استفاده از این وسایل هزینه کمتری نسبت به جبران خسارت‌های ناشی از رعایت نکردن موارد ایمنی دارد.

مهم‌ترین نکات ایمنی در جوشکاری برق

ترانسفورماتورهای جوشکاری از برق به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند و همین موضوع احتمال برق‌گرفتگی یا شوک الکتریکی را بسیار افزایش می‌دهد. ازهمین‌رو رعایت نکات زیر برای جلوگیری از برق‌گرفتگی اهمیت فراوانی دارد:

  • هنگام جوشکاری از خشک بودن زمین مطمئن شوید. درصورت خیس بودن کف زمین باید از لاستیک، چوب یا پوکه‌های خشک برای زیرپایی استفاده کنید.
  • جوشکاری باعث تولید گرما و تعریق بیش از حد بدن می‌شود. با مرطوب شدن بدن مقاومت در برابر عبور الکتریسیته کمتر شده و احتمال برق‌گرفتگی بالاتر می‌رود. ازهمین‌رو باید از لباس‌های مناسب و خنک استفاده کنید.
  • ولتاژ برق در محیط‌های خشک نباید از ۳۶ ولت و در محیط‌های مرطوب از ۱۲ ولت تجاوز کند.
  • با استفاده از گیره‌های عایق‌پوش‌شده و الکترودهای روکش‌دار می‌توانید از عبور جریان برق از بدن جلوگیری کنید. همچنین هنگام تعویض الکترود یا در مواقعی که قوس خاموش است، نباید در مکان مرطوب و در تماس با قطعات وصل‌شده به مدار زمین بایستید؛ زیرا در چنین مواقعی در معرض ولتاژ مدار باز قرار می‌گیرید.
  • گیره‌های الکترود هنگام جوشکاری گرم می‌شوند که برای خنک کردن آن‌ها باید از وسایل سردکننده استفاده کنید. به‌هیچ‌وجه برای خنک کردن گیره‌ها، الکترودها را داخل آب سرد قرار ندهید.

برای جلوگیری از برق‌گرفتگی باید از مرطوب شدن بدن مخصوصا دستکش‌ها جلوگیری کنید. هرچند قیمت دستکش جوشکاری باکیفیت و ضدبرق بالاتر از دستکش‌های معمولی است، بااین‌حال سلامت شما را تضمین می‌دهد.

استفاده از دستکش عایق برق برای جلوگیری از برق‌گرفتگی هنگام جوشکاری

تهویه مناسب: از اصلی‌ترین نکات ایمنی در جوشکاری co2

جوشکاری باید در محلی با تهویه مناسب انجام شود. به‌طورکلی جوشکاری باید روی فلزاتی که خطرناک نیستند، انجام شده تا از تولید گازهای سمی جلوگیری شود. سیستم تهویه باید حداقل ۲ هزار فوت مکعب در دقیقه هوا را به‌ازای هر دستگاه جوشکاری جابه‌جا کند. درغیراین‌صورت اپراتور و سایر افراد ممکن است با کمبود اکسیژن مواجه شوند. در چنین شرایطی، حتما باید از ماسک تمام صورت مناسب استفاده کنید تا کمترین میزان گازهای سمی وارد ریه‌ها شود.

به یاد داشته باشید که مواد حاوی ترکیبات فلوئور، روی، سرب، بریلیم، کادمیوم و جیوه از خطرناک‌ترین موارد هنگام جوشکاری هستند. جوشکاری چنین فلزاتی به سیستم تهویه حرفه‌ای و پیشرفته نیاز دارد تا جلوی مسموم شدن فرد را بگیرد.

آشنایی با نکات ایمنی جوشکاری در ارتفاع

در بعضی از موارد، فرایند جوشکاری باید در ارتفاع انجام شود. در چنین مواقعی علاوه‌بر رعایت نکات بالا، باید نکات ایمنی کار در ارتفاع نیز مورد توجه قرار بگیرد. از مهم‌ترین کارها قبل از اقدام به جوشکاری در ارتفاع می‌توان به خرید کمربند ایمنی اشاره کرد. به‌این‌ترتیب جلوی خطراتی مانند سقوط از بلندی گرفته می‌شود.

نکات ایمنی جوشکاری در ارتفاع

رعایت نکات ایمنی در جوشکاری برای جلوگیری از حریق

دستگاه جوشکاری قوسی دمای بیش از ۱۰ هزار درجه فارنهایت تولید می‌کند. به همین خاطر احتمال آتش سوزی هنگام جوشکاری بسیار بالا است. برای جلوگیری از این اتفاق باید کف از بتن یا مواد مقاوم در برابر آتش ساخته شده باشد. همچنین ترک‌های کف زمین برای جلوگیری از ورود جرقه یا فلز داغ باید پر شود.

اگر نمی‌توانید کار را در یک منطقه ضد حریق انجام دهید، بهتر است مواد اشتعال‌زا را از محیط کاملا دور کنید. همچنین وجود تجهیزات اطفای حریق مانند سطل‌های شن یا کپسول آتش‌نشانی بزرگ در محیط بسیار ضروری است.

رعایت نکات ایمنی جوشکاری با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی

در این مقاله به بررسی نکات ایمنی در جوشکاری پرداختیم و شما را با انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی، مسمومیت با گازهای سمی و سقوط از ارتفاع آشنا کردیم. رعایت نکات ایمنی قبل از شروع کار جزو قوانین است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تهیه تجهیزات ایمنی اشاره کرد.

فروشگاه لوازم ایمنی ماه ایمن با بیش از ۴۰ سال سابقه، در حوزه تامین و توزیع انواع تجهیزات ایمنی فردی و آتش‌نشانی فعالیت می‌کند. با خرید از ماه ایمن از مزایایی مانند ارسال در کمتر از ۲۴ ساعت، تضمین اصالت و سلامت کالا و همچنین تضمین بازگشت کالا تا ۷ روز برخوردار خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان ما بهره‌مند شوید.