براساس آمار منتشرشده، مرگ به‌دلیل سقوط از ارتفاع حدود ۱۱ درصد از مرگ‌ومیرهای اتفاق‌افتاده در زمان کار را تشکیل می‌دهد. به‌همین‌دلیل قوانین سختگیرانه‌ای برای تامین ایمنی کارگران در زمان کار در نظر گرفته شده است. شناختن این قوانین به‌تنهایی کافی نیست و باید پیش از کار کردن در ارتفاع نکات مهمی را بدانید و آن‌ها را انجام دهید تا جانتان در سلامت باشد. در این مطلب قرار است ۸ نکته مهم برای پیشگیری سقوط از ارتفاع را بیان کنیم. حتما مقاله را تا انتها مطالعه کنید و نکات را به‌صورت چک لیست همواره در دسترس داشته باشید که مساله مرگ و زندگی است. 

۱– بررسی سایت پروژه؛ نکته‌ای ساده، اما مهم برای جلوگیری سقوط از ارتفاع

پیش از این‌که شروع به کار کنید، باید محوطه کاری یا سایت پروژه را از همه نظر موردبررسی قرار دهید؛ بررسی سایت پروژه شامل بازبینی تجهیزات ایمنی، مقاومت سازه، زمان موردنیاز برای انجام کار و ارتفاع می‌شود. در نظر گرفتن ارتفاع یکی از نکات مهمی است که تجهیزات موردنیاز در زمان کار را تعیین می‌کند؛ از جمله این تجهیزات می‌توانیم به هارنس، نردبان طنابی، لنیارد و کارابین اشاره کنیم.

۲- تجهیزات حفاظت فردی را بشناسید و استفاده کنید

کار کردن در ارتفاع انواع متفاوتی دارد؛ به‌عنوان مثال، بالا رفتن از نردبان نیز نوعی کار کردن در ارتفاع محسوب می‌شود. به‌همین‌دلیل باید بدانید برای ایمنی کار و پیشگیری سقوط از ارتفاع به چه تجهیزات فردی نیاز دارید. به‎‌عنوان مثال، اگر قرار است در ارتفاع جوشکاری انجام شود، نیاز به مهار پلاستیکی است که در مقابل حرارت مقاوم باشد. درصورتی‌که برای بسیاری از کارها نیازی به مهار پلاستیکی وجود ندارد. در نتیجه تجهیزات فردی برای هر پروژه‌ای متفاوت است و باید براساس استانداردهایی که در HSE تعریف شده است، استفاده شود. 

متاسفانه گاهی اوقات کارفرمایان یا افراد به دلیل قیمت بالای تجهیزات حفاظت فردی، آن‌ها را استفاده نمی‌کنند. استفاده نکردن از تجهیزات مناسب در زمان کار در ارتفاع خطرات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. به‌همین‌دلیل زمانی‌که قیمت کمربند ایمنی باکیفیتی را می‌بینید، به جان خودتان یا افراد فکر کنید، نه مبلغ. همچنین در زمان انتخاب تجهیزات حفاظت فردی علاوه‌بر کیفیت، حتما به راحتی استفاده از آن‌ها نیز توجه داشته باشید.

انتخاب تجهیزات ایمنی مناسب؛ افزایش دهنده ایمنی کار در ارتفاع

۳- بررسی عملکرد صحیح تجهیزات؛ تضمین‌کننده سلامتی شما در حین کار

تصور می‌کنیم همه تجهیزات شما برای کار در ارتفاع کامل است، ولی پیش از اینکه به ارتفاع بروید، باید از عملکرد صحیح تک تک تجهیزات مطمئن شوید. اینکه شما در خرید تجهیزات بهترین را بخرید، عالی است، اما کافی نخواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر یک کفش ایمنی خارجی بخرید، ولی کف آن به هر دلیل سر یا لیز باشد، خودتان را در معرض سقوط از ارتفاع قرار داده‌اید. این نکته یکی از مهم‌ترین مواردی است که بسیاری از افراد آن را ساده و بی‌اهمیت می‌شمارند، اما انجام ندادن آن باعث سقوط افراد در زمان کار شده‌ است. 

اگر احساس می‌کنید بخشی از تجهیزات فرسوده شده‌اند، کارتان را شروع نکنید. همچنین بررسی وسایل ایمنی باید توسط فردی آگاه انجام شود؛ زیرا تشخیص دادن مشکل در تجهیزات کار هرکسی نیست. سنجش عملکرد صحیح لوازم ایمنی زمان قابل‌توجهی لازم ندارد؛ ولی انجام ندادن آن ممکن است شما را در شرایط مرگ‌ و زندگی قرار دهد. 

۴-وجود بسترهای ایمنی را برای ایمنی کار در ارتفاع جدی بگیرید

به‌صورت‌کلی کارکردن در ارتفاع ممکن است موقت یا دائمی باشد که در هر صورت باید بستر ایمنی مناسبی برای آن در نظر گرفت. این بستر باید توسط پیمانکار پروژه و براساس شرایط سایت و استانداردها تعیین شود.

بستر ایمنی شامل تورهای محافظت‌کننده، تشک‌های بادی و سایر موارد برای کاهش خطر سقوط است. ‌اگر احساس می‌کنید در طول فرایند کار ممکن است مشکلی ایجاد شود و کارفرما نسبت به قرار دادن بستر ایمنی مناسب مقاومت می‌کند، کار را انجام ندهید. 

۵- لباس کار مناسب و انتخاب هارنس کارآمد؛ تامین کننده راحتی در زمان کار

کار کردن در ارتفاع نیاز به لباس کار مناسب دارد. مهم‌ترین ویژگی که باید در زمان خرید لباس کار برای فعالیت در ارتفاع در نظر بگیرید، سازگار بودن آن با هارنس است. هارنس کمربند محافظی‌ است که در زمان افتادن تا حدی شما را ثابت نگه‌می‎دارد.

در زمان خرید هارنس باید مطمئن شوید که این وسیله برای کار مدنظر شما مناسب است. درواقع هارنس‌ها انواع متفاوتی دارند؛ برخی از آن‌ها برای فعالیت‌های تفریحی چون چتربازی استفاده می‌شود که برای کار کردن مناسب نیست. در رابطه با هارنس باید به رینگ‌ها، جنس، راحتی برای پوشیدن و استانداردها توجه کنید.

اهمیت لباس کار برای ایمنی کار در ارتفاع

۶- در استفاده از تجهیزات کار در ارتفاع، آب و هوا را در نظر بگیرید

کار کردن در ارتفاع به‌خودی‌خود با خطرات بالقوه‌ای همراه است؛ حالا تصور کنید شرایط آب‌وهوایی نیز نامساعد باشد. گاهی در میان کار باران می‌بارد یا طوفان می‌شود. حتی اگر هوا آفتابی است، باید پیش از شروع به‌کار وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید. سپس تجهیزات مناسب را همراه خود داشته باشید که در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

متاسفانه افراد به دلیل صرفه‌جویی در هزینه و بی‌اهمیت پنداشتن وسایل حفاظت فردی، تجهیزاتی چون بادگیر بارانی را نمی‌خرند. همین موضوع در شرایط آب‌وهوایی نامطلوب باعث می‌شود که احتمال سقوط از ارتفاع بیشتر شود. علاوه‌بر این، قیمت لباس بادگیر بارانی مناسب است که با هزینه‌ای کم از خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌توانید جلوگیری کنید.

۷- در انتخاب کفش کار، زیره و مقاومت کفش را در نظر بگیرید

کفش ایمنی برای کار کردن در ارتفاع بسیار مهم و ضروری است. به‌همین‌دلیل در زمان خرید آن باید سعی کنید مناسب‌ترین نوع کفش را بخرید. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کفش ایمنی زیره آن است؛ درنتیجه باید کفشی را انتخاب کنید که بهترین نوع زیره کفش ایمنی را داشته باشد. علاوه‌بر این، کفش‌های ایمنی باید محکم و قرص باشند و اجازه ندهند پا در کفش بازی کند.
کفی نامناسب کفش کار و سقوط از ارتفاع
۸- نقطه لنگر یا اتکا، موضوعی مهم برای پیشگیری سقوط از ارتفاع 

اگر نقطه اتکا یا لنگر به‌درستی انتخاب نشود، تجهیزات حافظ جان مانند لنیارد و هارنس هیچ‌گونه عملکرد مثبتی نخواهند داشت. متاسفانه انتخاب اشتباه این نقطه جان بسیاری از افراد را گرفته است. درواقع نقطه لنگر به‌معنای بستن تجهیزات به قطعات تزئینی  یا لوله پی‌وی‌سی نیست. این نقطه باید توسط یک مهندس حرفه‌ای که میزان تحمل بار را محاسبه کرده باشد، تعیین شود. بسیاری از سازه‌ها نمی‌توانند نیروها را تحمل کنند و همین باعث سقوط در زمان کار می‌شود. 

لنگر محکم و مناسب؛ نکته‌ای مهم برای جلوگیری سقوط از ارتفاع

با تجهیزات ماه ایمن، حافظ جان خود در آسمان‌ها باشید

در این مقاله ۸ نکته مهم برای جلوگیری سقوط از ارتفاع را توضیح دادیم که به حفظ سلامتی شما کمک می‌کند. گاهی برخی از نکات آنقدر ساده به‌نظر می‌رسند که انجام دادنش را فراموش می‌کنیم؛ اما اشتباه است. کوچک‌ترین اشتباهی در زمان کار در ارتفاع تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت. درنتیجه باید همیشه تجهیزات کاملی را همراه خود داشته باشید و همه عوامل موثر در امنیت را در هنگام کار کردن در ارتفاع در نظر بگیرید. 

ماه ایمن، تامین‌کننده تجهیزات کار در ارتفاع، هر آن چیزی که برای حفاظت جانتان به آن نیاز دارید را فراهم کرده است. با خرید تجهیزات حفاظت فردی کار در ارتفاع، ایمنی خودتان یا کارگران را فراهم خواهید کرد.