نور ایجادشده هنگام جوشکاری از جنس اشعه فرابنفش است که آسیب‌های شدیدی به چشم‌ها وارد می‌کند. به همین خاطر افراد حین جوشکاری باید از عینک‌های ایمنی مخصوص و استاندارد استفاده کنند. بی‌توجهی به این موضوع مهم، عوارضی مانند سوزش، درد و خارش چشم و همچنین تاری دید یا حتی نابینایی را به همراه خواهد داشت. به این پدیده «برق زدگی چشم» می‌گویند. درصورت برق زدگی چشم در اثر جوشکاری باید اقداماتی انجام دهید تا هرچه‌سریع‌تر عوارض و علائم آن از بین برود. در این مقاله به بررسی روش‌های درمان فوری برق زدگی چشم می‌پردازیم.

۱- درمان فوری برق زدگی چشم با داروهای تجویزشده توسط پزشک

درصورت برق زدگی چشم توصیه می‌کنیم قبل از هرچیز به پزشک مراجعه کنید و اقدامات توصیه‌شده توسط او را در پیش بگیرید. پزشک معمولا با معاینه چشم و تشخیص قطعی برق‌زدگی ممکن است داروهای زیر را برایتان تجویز کند:

  • قطره برق زدگی چشم: قطره‌های گشادکننده مردمک چشم مانند تروپیکامید معمولا به‌عنوان بهترین قطره برای برق زدگی چشم شناخته می‌شود. این قطره با شل کردن عضلات و ماهیچه‌های چشم باعث کاهش درد و التیام چشم‌ها خواهد شد. بعد از استفاده از این دارو ممکن است مردمک چشمتان از حد معمول بزرگ‌تر به نظر برسد که بعد از چند ساعت به حالت عادی برمی‌گردد.
  • پد چشمی: با استفاده از پد چشمی می‌توانید به چشمان خود استراحت دهید و به رفع سریع‌تر علائم برق زدگی چشم کمک کنید. این پدها از ورود نور خورشید به چشم‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت چشم، قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک برایتان تجویز کند. مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها اصلا توصیه نمی‌شود و ممکن است آسیب‌های شدیدتری به چشم وارد کند.
  • استامینوفن: ازآنجایی‌که برق زدگی چشم با درد و سوزش شدیدی همراه است، از استامینوفن می‌توانید برای تسکین درد استفاده کنید.

برق زدگی چشم در اثر جوشکاری یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که معمولا درمان آن تا چند روز طول می‌کشد. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه می‌کنیم از بین انواع عینک ایمنی، یک عینک مناسب و استاندارد تهیه کنید.

استفاده از بهترین قطره برای برق زدگی چشم

۲- درمان خانگی برق زدگی چشم با سیب زمینی

شاید برایتان تعجب‌آور باشد که سیب‌زمینی چگونه به بهبود علائم برق زدگی چشم کمک می‌کند. سیب زمینی با اثر خنک‌کنندگی خود التهاب و خارش چشم را از بین می‌برد. برای این کار باید یک سیب‌زمینی خنک را برش دهید، یک دستمال را خیس کنید و سپس برش‌های سیب‌زمینی را بین دو لایه دستمال قرار دهید. حالا دستمال را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم‌ها قرار دهید و با یک پارچه دیگر، آن را ببندید. این کار را می‌توانید به فاصله چند ساعت و دو بار در روز انجام دهید. 

در پاسخ به سوال «برق زدگی چشم چقدر طول میکشد» باید بگوییم، باتوجه‌به شدت آسیب ممکن است چند ساعت تا چند روز این معضل شما را درگیر کند. به همین خاطر است که روی استفاده از تجهیزات ایمنی حین کار تاکید ویژه داریم. ازهمین‌رو قبل از شروع کارهای فنی باید نسبت به خرید انواع لوازم ایمنی از جمله خرید کفش ایمنی اقدام کنید.

استفاده از خواص سیب‌زمینی برای درمان برق‌زدگی چشم

۳- معجزه روغن بادام در درمان برق زدگی چشم

بادام سرشار از ویتامین E14 است که مانند یک روان‌کننده برای چشم عمل می‌کنند. برای بهبود علائم برق زدگی چشم چند قطره روغن بادام روی انگشت خود بریزید و روی پلک‌ها و زیر چشمانتان را با آن ماساژ دهید. با تکرار این کار دو بار در روز به تسکین درد ناشی از برق زدگی کمک خواهید کرد.

۴- چای کیسه‌ای؛ بهترین ماده برای رفع علائم برق زدگی چشم

گیاهانی مانند چای، چای سبز و بابونه با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و خنک‌کنندگی بالایی که دارند، در رفع التهاب و سوزش چشم‌ها بسیار موثر هستند. برای استفاده از خواص درمانی این گیاهان، چای کیسه‌ای را بعد از مصرف دور نیندازید. آن‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا کمی خشک و سرد شوند؛ سپس به‌مدت ۱۵ دقیقه روی چشم‌های بسته خود بگذارید. این کار را می‌توانید روزی دو بار تکرار کنید.

ازآنجایی‌که دستگاه‌های جوشکاری با برق کار می‌کنند، خطر احتمال برق‌گرفتگی نیز هنگام استفاده از این دستگاه‌ها وجود دارد. استفاده از کفش ایمنی مهندسی ضدبرق در چنین محیط‌هایی به کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از برق‌گرفتگی نیز کمک می‌کند.

درمان علا‌ئم برق زدگی چشم‌ها با چای کیسه‌ای سبز

۵- استفاده از شیر برای درمان برق زدگی چشم

آنزیم‌های طبیعی موجود در شیر تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش خشکی و خارش چشم‌ها دارند. برای استفاده از خواص این ماده مفید، فقط کافی است مقداری شیر خنک را روی پنبه بهداشتی بریزید و آن را روی چشم‌های آسیب‌دیده مالش دهید. این کار را می‌توانید دو بار در روز تکرار کنید. اشعه‌های حاصل از جوشکاری نه‌تنها برای چشم‌ها که برای پوست نیز مضر هستند. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از اشعه‌های فرابنفش جوشکاری توصیه می‌کنیم برای خرید دستکش ایمنی اقدام کنید.

۶- کیسه یخ؛ دوای درد برق زدگی چشم

برق زدگی یکی از خطرات جوشکاری قوس الکتریکی به حساب می‌آید که عارضه‌ای بسیار دردناک است. یکی از روش‌های درمان خانگی برق زدگی چشم، استفاده از کیسه یا بسته یخ است. برای این کار کیسه‌های یخی را روی چشم‌های آسیب‌دیده بگذارید تا درد آن‌ها کاهش پیدا کند. کیسه یخ با پایین آوردن دما و ایجاد یک محیط سرد از انتقال باکتری‌ها جلوگیری کرده و به کاهش درد، التهاب و سوختگی چشم‌ها کمک می‌کند.

کاهش التهاب و درد چشم‌ها با کیسه یخ

جلوگیری از برق‌زدگی چشم‌ها با تجهیزات ایمنی ماه ایمن

در این مقاله به بررسی ۶ روش درمان فوری برق زدگی چشم‌ها پرداختیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید در مواقع اضطراری مشکلتان را برطرف کنید. البته که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم بدون استفاده از ماسک و شیلد محافظ صورت جوشکاری تحت هیچ شرایطی کارتان را شروع نکنید.

ماه ایمن با بیش از ۴۰ سال سابقه کاری در حوزه تامین و توزیع انواع وسایل ایمنی و آتش‌نشانی یکی از باسابقه‌ترین فروشگاه‌های تجهیزات ایمنی است. با ورود به بخش فروشگاهی این سایت می‌توانید انواع ماسک و شیلد محافظ صورت را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب تهیه کنید.