یک مکانیک خوب برای انجام کار به دو‌چیز نیاز دارد: دانش و ابزار مناسب. دانستن نحوه نگهداری و تعمیر خودروها مهارتی است که هر مکانیکی به آن نیاز دارد. اگر واقعاً می‌خواهید به‌عنوان یک مکانیک کار کنید، باید با سرمایه‌گذاری روی وسایل مناسب، کار خود را توسعه دهید. یک مکانیک برای کار با اتومبیل به طیف وسیعی از ابزارها نیاز دارد. وسایل مکانیکی خودرو به دو دسته ابزار دستی و برقی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه با ابزارهای ضروری در حوزه مکانیک آشنا خواهیم شد. مطالعه این مطلب به شما دید بهتری از تهیه وسایل می‌دهد. حتی این اطلاعات شما را با کار مکانیکی بیشتر آشنا می‌کند.

ابزار دستی؛ اساسی‌ترین وسایل مکانیکی خودرو

یکی از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین وسایل مکانیکی خودرو ابزار دستی نام دارد. یک مکانیک علاوه‌بر داشتن لباس کار مکانیک، به ابزارهایی همچون گل‌پیچ، آچار، مته و خراطی نیاز دارد. در واقع ابزارهای دستی معمولاً برای استفاده در محیط‌های سخت و ناپایدار طراحی می‌شوند و نیاز به نگهداری‌های خاص خواهند داشت. هر یک از این ابزارها کاربردهای منحصر‌به‌فردی دارند. در ادامه با این ابزار‌آلات بیشتر آشنا خواهیم شد.

گل‌پیچ و آچار؛ مهم‌ترین لوازم دستی مورد‌نیاز یک مکانیک

گل‌پیچ؛ قطعه‌ای برای سهولت باز و بسته کردن پیچ‌ها و مهره‌ها

گل‌پیچ یا گل‌پیچ و مهره، قطعه‌ای فلزی است که به سر‌پیچ وصل خواهد شد و برای باز و بسته کردن پیچ با آچار به کار می‌رود. این قطعات انواع مختلفی دارند و با‌توجه‌به نوع پیچ و کاربرد انتخاب می‌شوند. بهتر است در زمان انجام کار برای جلوگیری از آسیب دیدن بدن، از شلوار کار مخصوص استفاده کنید. انواع گلپیچ‌ها را بر اساس شکل سر، جنس و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد:

  • گلپیچ‌ها بر اساس شکل سر: با سر چهارگوش، سر تخت، سر شش گوش، سر دالبری و سر آلن
  • بر اساس جنس: آهن، فولاد، برنج و آلومینیوم
  • بر اساس کاربرد: پیچ سر چهارگوش، پیچ سر خزینه، پیچ سر تخت و پیچ سر آلن

در واقع از گلپیچ‌ها برای باز و بسته کردن پیچ‌ها در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، خودروسازی، الکترونیک و مکانیک استفاده می‌کنند. این وسایل از پیچ‌ها در برابر شل شدن محافظت خواهند کرد. گل پیچ‌ از پیچ‌ها در برابر آسیب‌های مکانیکی مثل خراشیدگی و ساییدگی محافظت می‌کند. همچنین آن‌ها ظاهر پیچ‌ها را بهبود می‌بخشند.

سهولت باز و بسته کردن مهره‌ها؛ مهم‌ترین مزیت گل‌پیچ

آچار؛ مهم‌ترین نیاز یک مکانیک در تعمیرگاه

آچار یکی از ابزارهای دستی است که به منظور باز و بسته کردن پیچ و مهره به کار گرفته می‌شود. آچارها انواع متنوعی دارند و هر نوع برای شکل و اندازه پیچ و مهره خاصی طراحی می‌شوند. از رایج‌ترین انواع آچار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • آچار تخت: دهانه تخت دارد و برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هایی با سر تخت استفاده می‌شود.
  • آچار رینگ: دهانه حلقه‌ای دارد که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هایی با سر حلقه به کار می‌رود.
  • آچار فرانسه: دهانه قابل تنظیم دارد که و برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هایی با اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • آچار آلن: یک انتها باریک دارد که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌هایی با سر آلن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آچار پیچ گوشتی: یک نوک تیز دارد که برای باز و بسته کردن پیچ‌هایی با سر پیچ گوشتی استفاده می‌شود.

آچارها از مواد مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم و کروم وانادیوم ساخته می‌شوند و قوی‌ترین نوع آچار هستند. همچنین سنگین‌ترین و گران‌ترین نوع آن به‌شمار می‌روند. آچار‌های آلومینیومی سبک‌تر و ارزان‌تر از آچارهای فولادی هستند، اما به اندازه آن‌ها قوی نخواهند بود. آچارهای کروم وانادیوم نیز نوعی آچار فولادی هستند که با کروم و وانادیوم آلیاژ شده‌اند. این آلیاژها آچار را در برابر خوردگی مقاوم‌تر می‌کنند. بهتر است در زمان کار مکانیک از لباس‌هایی همچون کاپشن کارگاهی و لباس مخصوص استفاده کنید.

آچار؛ ضروری‌ترین وسیله مکانیکی خودرو

مته دریل وسیله‌ای برای حفر و خراطی در تعمیرگاه مکانیکی

مته دریل (Drill Bit) ابزاری است که به منظور ایجاد سوراخ در مواد مختلف به کار می‌رود. بهتر است در زمان کار با مته برای احتیاط از کفش کار طبی سبک استفاده کنید؛ زیرا امکان دارد دستگاه روی پا بیفتد و خطرآفرین باشد. مته‌ها معمولاً از فولاد کربن یا فولاد آلیاژی ساخته می‌شوند و دو لبه تیز برش در نوک خود دارند. این لبه‌های تیز برش، مواد را به شکل براده از سوراخ خارج خواهند کرد. مته‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک برای کاربرد خاصی در بازار عرضه می‌شوند. برخی از انواع مته‌ها عبارتند از:

  • مته چوب: برای سوراخ‌کاری چوب
  • مته آهن: برای سوراخ‌کاری فلز
  • مته بتن: برای سوراخ‌کاری بتن
  • مته الماسه: برای سوراخ‌کاری مواد سخت مانند سنگ و کاشی

مته‌ها انواع مختلفی دارند. مته‌ها شامل دنباله استوانه‌ای، دنباله مخروطی و دنباله SDS می‌شوند. با انتخاب مته مناسب و استفاده درست از آن، می‌توانید سوراخ‌هایی با کیفیت و دقیق ایجاد کنید. در زمان کار با مته باید آن را به طور مستقیم روی سطح کار نگه‌دارید. همچنین برای مواد سخت، از سرعت پایین‌تر استفاده کنید. پس از اتمام سوراخکاری نیز مته را از دریل خارج کرده و براده‌های باقی‌مانده را تمیز کنید.

مته دریل؛ یکی از مهم‌ترین ابزارآلات مکانیک خودرو 

ابزار برقی؛ ضروری‌ترین وسیله برای مکانیک خودرو

با پیشرفت تکنولوژی و صنایع برای راحتی کار در حوزه مکانیک، وسایل مختلفی به بازار عرضه شده است. یکی از انواع این ابزارآلات از نوع برقی هستند که شامل مواردی همچون دریل الکترونیکی، چکش بادی و سنگ‌ فرز می‌شوند. در زمان کار با این موارد بهتر است از تجهیزات ایمنی همچون لباس کار مخصوص و ماسک شیمیایی استفاده کنید. این کار برای سلامت افراد موضوعی حیاتی خواهد بود.

سهولت در کار؛ مهم‌ترین ویژگی وسایل برقی در مکانیکی

دریل الکتریکی نیاز به پیچ گوشتی را حذف می‌کند

دریل (Drill) نوعی ابزار است که در دو حالت دستی و برقی تولید می‌شود. از این وسیله برای ایجاد سوراخ در مواد مختلف استفاده می‌کنند. دریل‌ها یک مته دارند که در یک دسته قرار می‌گیرند. مته توسط یک موتور الکتریکی یا دستی چرخانده خواهد شد. دریل برقی با برق کار می‌کنند و برای سوراخکاری مواد سخت همچون فلز و بتن کاربرد دارند.

بهتر است در زمان کار با وسایل برقی از کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده کنید. در سال ۱۳۹۸ در شهر تهران ۱۴۹ نفر جان خود را بر اثر آتش‌سوزی از دست دادند. برای جلوگیری از این مشکل در کارگاه‌ها کپسول‌های مخصوص جای‌گذاری می‌شود. کارگران باید با تفاوت کپسول آتش نشانی پودری و co2 آشنا باشند تا در مواقع خطر، اقدامات لازم را انجام دهند.

حذف پیچ‌گوشتی؛ مهم‌ترین دستاورد استفاده از دریل الکتریکی

چکش بادی؛ بهترین گزینه برای خرد کردن و جدا کردن قطعات

چکش بادی (Air Hammer) ابزاری است که با استفاده از هوای فشرده، ضربه‌های قدرتمندی را به وجود می‌آورد. از چکش‌های بادی برای کارهایی همچون جدا کردن قطعات، تخریب، سوراخ‌کاری و کنده‌کاری استفاده می‌کنند.

چکش بادی از یک موتور الکتریکی یا دیزلی به منظور فشرده کردن هوا تشکیل شده است. این هوا سپس به وسیله یک سری لوله‌ها به چکش بادی منتقل می‌شود. چکش بادی از یک پیستون برای تولید ضربه استفاده می‌کند. این ضربه توسط یک سری قطعات مکانیکی به قلم یا مته منتقل خواهد شد.

چکش بادی‌ها در انواع مختلفی از اندازه‌ها و قدرت‌ها تولید می‌شوند. چکش بادی‌های کوچک برای کارهای سبک‌تر مثل جدا کردن قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. چکش بادی‌های بزرگ برای کارهای سنگین‌تر مانند تخریب به کار می‌روند. از جمله کاربردهای چکش بادی می‌توان به مواردی همچون جدا کردن قطعات، تخریب

سوراخ‌کاری، کنده‌کاری و تمیز کردن اشاره کرد.

جداسازی قطعات؛ اولین ویژگی چکش بادی در مکانیکی

سنگ‌ فرز رنگ و زخمی‌های سطحی را حذف می‌کند

پیش از کار با سنگ فرز باید بدانید که این وسیله یک ابزار برقی یا بادی است که به منظور برش، ساب‌زنی، تراشیدن و کنده‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار یک موتور الکتریکی یا کمپرسور هوا دارد که باعث چرخش یک دیسک برشی خواهد شد. نوع دیسک برشی با‌توجه‌به نوع کار مورد‌نظر انتخاب می‌شود. روش کار با سنگ فرز به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • قبل از استفاده از سنگ فرز، مطمئن شوید که موتور آن به درستی کار می‌کند.
  • دیسک برشی مناسب را برای کار مورد نظر انتخاب کنید.
  • دیسک برشی را به درستی روی دستگاه بگذارید.
  • دستکش ایمنی، عینک ایمنی و ماسک تنفسی مناسب بپوشید.
  • سنگ فرز را به طور محکم در دست بگیرید.
  • سنگ فرز را به آرامی به سمت قطعه کار حرکت دهید.
  • فشار بیش از حد به سنگ فرز وارد نکنید.
  • پس از اتمام کار، دستگاه را خاموش کرده و دیسک برشی را از آن جدا کنید.

سنگ‌ فرز باعث حذف رنگ و زخمی‌های سطحی می‌شوند. این وسیله با سنگ خود این کار را انجام می‌دهد. سنگ فرز کمی سنگین است؛ بنابراین آن را محکم و با دو دست بگیرید و همه حواستان را معطوف کار کنید.

از بین بردن زخمی‌های سطحی؛ اساسی‌ترین کاربرد سنگ فرز

وسایل و لباس‌های مناسب؛ ضامن ایمنی در محیط تعمیرگاه‌های مکانیکی

در این مطلب با وسایل مکانیکی خودرو و ابزارآلات آن به طور کامل آشنا شدیم. ابزارها به دو طبقه دستی و برقی تقسیم می‌شوند. ابزارهای برقی کار مکانیک‌ها را راحت‌تر کرده است. یادتان باشد، استفاده از وسایل و لباس‌های مناسب، همواره ضامن ایمنی در کارگاه‌ها است. پس اولین قدم انتخاب لباس‌های کار باکیفیت و کاربردی خواهد بود. پس از آن به دنبال تجهیزات ایمنی مانند کپسول‌های آتش‌نشانی باشید. حالا با انتخاب ابزار‌آلات کار خود را آغاز کنید. اگر شما هم مورد دیگری از این وسایل را می‌شناسید، آن را به صورت کامنت در انتهای این صفحه با ما و کاربران عزیز دیگر به اشتراک بگذارید.