وجود حداقل یک جلیقه نجات در هر وسیله‌ای که روی آب حرکت می‌کند ضروری است؛ زیرا اتفاقاتی که در آب دریا به وجود می‌آید غیر منتظره است و خطرناک نیز هست؛ بنابراین استفاده از جلیقه نجات ضروری است و در انتخاب جلیقه نجات باید به مواردی؛ از جمله، سایز، سالم بودن و در صورت خودکار بودن به نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک توجه کرد. جلیقه نجات انواع مختلفی دارد؛ برخی از فوم یونولیت ساخته شده و برخی به‌صورت بادی است که برای شرایط آبی مختلف قابل‌استفاده هست، هر وسیله‌ای حتی خود انسان‌ها اگر در سطح آب قرار گیرند باتوجه‌به فشاری که آب نیز به آن جسم یا فرد وارد می‌کند باعث قرارگیری آن در سطح آب می‌شود و می‌توان به این موضوع اشاره کرد که وزن بدن در آب کمتر از وزن بدن در حالت طبیعی است.

جلیقه نجات اتوماتیک

جلیقه نجات به دو صورت روی آب می ‌ماند یکی با وجود فوم ‌هایی که درون جلیقه قرار می‌گیرد و دوم باد شدن توسط خود فرد؛ اگر بخواهیم یک روش آسان ‌تری برای استفاده از جلیقه نجات را به کار ببریم، استفاده از جلیقه ایست که به ‌صورت خودکار باز شود و به همین دلیل جلیقه‌های مناسب با این موضوع ساخته شدند نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک به این صورت است که وقت شما نیاز به استفاده از این جلیقه دارید ضامن روی جلیقه را به بیرون می‌کشید و جلیقه به‌صورت خودکار باد می‌شود نحوه کار جلیقه اتوماتیک در واقع نشان‌ دهنده فناوری جدید به کار برده در این جلیقه ‌ها است.

نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک برای دریا

جلیقه نجات به دو نوع بادی و فومی تقسیم می‌شود استفاده از نوع اول جلیقه نجات برای مدت کمتری است زیرا فوم و یونولیت نباید مدت زیادی درون آب قرار بگیرد زیرا یونولیت خاصیت جذب آب دارد و اگر مدت ‌زمان زیادی درون آب باشد کم‌کم سنگین شده و به داخل آب فرو می ‌رود.
از جلیقه نجات فومی یونولیتی می ‌توان برای مدت‌زمان ۶ الی ۱۲ ساعت استفاده کرده البته با توجه ‌به نوع جلیقه نجات می ‌توان از برخی از این جلیقه های فومی تا ۲۴ ساعت نیز استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی ‌هایی که به آن اشاره شده نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک است. جلیقه نجات اتوماتیک را می ‌توان بدون نیاز به بازکردن از قبل استفاده کرد.

انواع جلیقه نجات بادی

جلیقه نجات بادی یکی از انواع جلیقه‌ های بادی است که به دو نوع جلیقه نجات بادی معمولی و جلیقه نجات بادی حرفه ‌ای تقسیم می ‌شود.

جلیقه بادی معمولی

جلیقه بادی شبیه لباس ‌های بادی است که کودکان هنگام شنا کردن از آنها استفاده کرده و از غرق شدن جلوگیری می کند؛ اما این جلیقه یکی از انواع جلیقه ‌های بادی است که برای شنا در استخر مفید است. جلیقه بادی توسط فردی که از آن استفاده می‌کند باد می ‌شود.

جلیقه بادی حرفه‌ای

جلیقه نجات حرفه ‌ای بیشتر برای افراد حرفه‌ ای استفاده می‌ شود که به آن اتوماتیک نیز گفته می ‌شود. نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک به‌ صورت دستی است؛ یعنی تنها روش باد کردن آن را کشیدن ضامن است باید این جلیقه توسط کپسول اکسیژنی که فرد به همراه دارد تأمین می ‌شود و بنابراین فرد می ‌تواند جلیقه خود را کنترل کند.

از چه جلیقه ‌ای کجا استفاده کنیم؟

نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک کاملاً مشخص است بنابراین در هرجایی که نیاز شود می ‌توان از آن استفاده کرد اما جلیقه نجات فومی تنها برای این مورداستفاده می‌ شود که فرد در سطح آب باقی بماند؛ یعنی نمی‌ توان از آن برای رفتن به زیر آب استفاده کرد. نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک به این صورت است که اگر فرد بخواهد از سطح آب زیر آب برود می ‌تواند بدون وجود مانع به درون آب برود و در صورت نیاز با کشیدن ضامن فضای جلیقه از باد پر شود و فرد به سطح آب بیاید؛ بنابراین برای غواصانی که قصد استفاده از جلیقه نجات دارند و می ‌خواهند علاوه برقرار گیری در سطح آب درون آب نیز به روند استفاده از جلیقه نجات اتوماتیک پیشنهاد می ‌شود.
موارد مهم استفاده از جلیقه نجات استفاده از جلیقه نجات برای کسانی که با آب سروکار دارند ضروری است؛ بنابراین می ‌توان از دو نوع جلیقه نجات معمولی یعنی فومی و بادی و نوع پیشرفته جلیقه یعنی اتوماتیک استفاده کرد. استفاده از جلیقه نجات اتوماتیک باعث آسان شدن و دردسترس ‌بودن آن برای افراد است و موارد مهم برای استفاده از جلیقه نجات به این صورت است:

  • دریافت مجوز از گارد ساحلی به‌خصوص برای غواصان
  • انتخاب سایز مناسب جلیقه نجات
  • اطمینان یافتن از نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک
  • وجود حداقل یک عدد جلیقه در قایق
  • خشک‌کردن جلیقه بعد از استفاده و قراردادن در جای مناسب
  • استفاده ‌نکردن از مواد شستشوی قوی

برای اینکه بدانیم نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک به چه صورت است؛ در ابتدا باید بدانیم که جلیقه نجات چیست و برای چه چیزی استفاده می ‌شود. جلیقه نجات برای جلوگیری از غرق شدن فرد در آب استفاده می‌ شود جلیقه نجات می ‌تواند به‌صورت دستی باز شود که به آن جلیقه نجات بادی می‌ گویند یا می ‌تواند از فوم و یونولیت درونش استفاده شود که دیگر نیازی به باد شدن ندارد.

نحوه کار جلیقه نجات اتوماتیک به این صورت است که اگر شما برای غواصی نیاز به یک جلیقه دو کاره؛ یعنی هم برای رفتن به درون آب و هم قرارگیری بر سطح آب نیاز دارید می ‌توانید از این جلیقه استفاده کنید زیرا این جلیقه در حالت عادی خالی از باد است و غواص می ‌تواند به درون آب برود و در صورت نیاز برای بالا آمدن با کشیدن ضامن فضای درون جلیقه از باد پر می ‌شود و به این صورت فرد به بالا می‌آید. هنگام رفتن به داخل آب یا حتی سفر با قایق یا کشتی است استفاده از جلیقه نجات فراموش نشود.